Permalänk
Avstängd

Skatteverket och Ombud?!

Skatteverket (SKV) har verkligen krånglat till det i onödan nu för mig som är enskild firma.

Jag skulle in och lämna en Momsdeklaration för perioden april-juni 2020 och helt plötsligt så kan jag inte välja om jag skall företräda mig själv som enskild firma eller som privatperson. Annars har jag alltid valt som enskild firma.

Tydligen ska SKV ha infört något som heter "Ombud och behörigheter". Jag har väldigt liten bokföring och är bara inne på SKV:s hemsida max en gång per månad och jag får inga e-postutskick om eventuella förändringar på deras sida.

Ska jag anta att detta med "Ombud och behörigheter" är något rättsligt infört som man bara skulle ha fått reda på om man följde förändringarna i Svea Rikes lag?

Jag tycker bara det är onödigt trams med "Ombud och behörighet" för mig som enskild firma, annan sak om det var ett AB eller mer komplex verksamhetsform.

(Jaha, nu 1 minut senare fick jag välja vilket företag jag ville företräda, dvs., mig själv i form av enskild firma). Problemet nu är att den laddar i evigheter på att få fram tidigare Momsdeklaration så jag kan inte klicka på någon knapp för att lämna in och min tidigare (Jan-Mars 2020) vill inte ladda fram utan den fastnar på detta:

När jag klickade på logga ut så sa den att min inloggningssession hade löpt ut trots att jag hade precis loggat ut och in igen för att försöka få det att fungera?! Troligen är det något krångel för att de har sommarjobbare från Teknikprogrammet som kodar åt dem vid IT-avdelningen (*skämtar*).

På tal om SKV så har jag inte heller fått något svar ännu om min årsredovisning från 2019 som jag skickade in med bekräftelse i mitten på maj i år. Har de strul på SKV just nu? Och hur är det egentligen det här mer SKV och ombud och hela den byråkratiska karusellen?

#DagensI-landsProblem

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hälften av personalen är väl hemma för dom har "Covid19" symptom skulle jag gissa på, så nu är det bara 1 som jobbar.
Hemsidan är ju bara prova lite senare så funkar det nog.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hälften av personalen är väl hemma för dom har "Covid19" symptom skulle jag gissa på, så nu är det bara 1 som jobbar.
Hemsidan är ju bara prova lite senare så funkar det nog.

Du vet att man kan jobba hemifrån, va?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är inte superinsatt i de tekniska detaljerna, men det är (inte oväntat) Bolagsverket som håller master-data över vilka bolag som finns i Sverige och vem som får företräda dem. Det är alltså troligt att det bakom kulisserna finns ett direktuppslag mellan myndigheterna. Om det är ny funktionalitet är det kanske helt enkelt inte verifierat i produktionsmiljö. Det är i myndighetsvärlden ganska troligt att den som byggt funktionaliteten inte har rättigheter att felsöka (eller i förväg verifiera integrationer) i produktion, så man ska inte vänta sig att det börjar fungera närmsta veckan eller så.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid ringa dem och fråga, brukar bli snabba och kunniga svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man kan alltid ringa dem och fråga, brukar bli snabba och kunniga svar

Det är oftast lättast, här kan vi bara gissa men folk verkar va rädda för att prata med främmande människor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata