Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Youtube music eller spotify, vad gillar ni mest?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2020

Youtube music eller spotify, vad gillar ni mest?

Hej. Jag har haft spotify sen 2010, det är smidigt, enkelt, men priset kunde de ha sänk till 70 kronor istället per månad. Youtube music, jag antar att man får access till deras egen producerade tv serier, man slipper reklam och allt annat på youtube också? Den tjänsten har ju alltid nästan tillgång till alla låtar. Min fråga är enkel, vilken app tycker du är bäst, Youtube eller Spotify och varför? Jag tänkte prova youtube nu, men vill veta vad ni har att säga om det först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Ingen, kör Tidal för jag vill ha bäst möjliga kvalitet på ljudet och de går inte att få via nån annan tjänst idag, sedan jag började med 2 kanals ljud så dög inte Spotify längre speciellt när man fått jämföra med Tidal, den dagen Spotify höjer ljud kvalitet så kanske jag kommer tillbaka men de lär knappast hända.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Gratis Spotify. Har inga problem med reklamen där och jag hade aldrig ens övervägt att betala för Youtube.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012

Spotify premium kör jag, även om jag har youtube premium så använder jag inte youtube music. Iaf inte ännu. Följer för att få lite info.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI, Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync och annat smått o gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008

Jag har kört Youtube Premium sen den var möjligt att ha den här i Sverige. Jag kör den främst för att få fördelarna på Youtube. Använder också Google Music för att sist jag testade drog Youtube Music appen enorma mängder ström på mobilen. Jag upplevde också att Youtube Music hade sämre ljudkvalité än Google Music och Spotify så jag körde på GM. Vet att Google ska slå ihop GM och YM så får se vad jag tycker om YM när jag tvingas över, just nu är det mest en bonus

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, Crucial MX500 1TB, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Google Play Music ( heter väl numera endast YouTube Music ) körde jag några år, nu kör jag inget, biblioteket var för min del lika bra som Spotify, finns alltid med automatiskt i Andoroid-lurar och så får man reklamfri YouTube.

Ljudkvalité skiter jag personligen i, lyssnar med mediokra lurar i telefonen/bilen när jag använder tjänsten, kvalitén duger i alla tjänster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Okt 2003

Tidal är givna valet för mig och det enda alternativet. Med bra utrustning eller det dumt att försämra ljudet genom att använda sämre "källa".

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Oströmmat är det som gäller
Om man tvunget vill ha strömmad musik är Tidal de enda som inte slaktar ljudkvaliten.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Kör Spotify. Är youtube music ens något att betraktas som ett alternativ för en musikströmmningstjänst? Verkar ju vara musikvideor?

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Inget av dem. Testade Apple Music gratis i 3 månader och fastnade på det då jag tycker deras gränssnitt är betydligt smidigare än Spotify. Har Spotify Premium men använder det sällan i dagsläget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Guggen64:

Ingen, kör Tidal för jag vill ha bäst möjliga kvalitet på ljudet och de går inte att få via nån annan tjänst idag, sedan jag började med 2 kanals ljud så dög inte Spotify längre speciellt när man fått jämföra med Tidal, den dagen Spotify höjer ljud kvalitet så kanske jag kommer tillbaka men de lär knappast hända.

Deezer och Qobuz erbjuder FLAC. De är inte lika populära. Priset är likvärdigt mot Tidal.
Jag tycker faktiskt Apple Music är bättre rent ljudmässigt än Tidal. AAC containern förstör inte lika mycket som Tidal Dolby codec. Kör mest egen rippad musik eller radio via wifi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Har växlat mellan Spotify och Apple Music senaste månaderna nu, och föredrar Apples renare gränssnitt. Utbudet är för mig det jag lyssnar på i princip identiskt.
Testade Tidal och det var definitivt den bästa tjänsten, dock är det för mycket pengar sett till hur mycket jag faktiskt lyssnar/månad.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dvärred
Registrerad
Okt 2002

Spotify pga Spotify Connect.

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Tjejen har youtube music och jag är inte speciellt imponerad. Föredrar Apple Music för den typ av musik jag lyssnar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004

Jag kör mp3 eller vanliga gratis-youtube

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Saandberg:

Jag har kört Youtube Premium sen den var möjligt att ha den här i Sverige. Jag kör den främst för att få fördelarna på Youtube. Använder också Google Music för att sist jag testade drog Youtube Music appen enorma mängder ström på mobilen. Jag upplevde också att Youtube Music hade sämre ljudkvalité än Google Music och Spotify så jag körde på GM. Vet att Google ska slå ihop GM och YM så får se vad jag tycker om YM när jag tvingas över, just nu är det mest en bonus

/S

Ställ in ljudkvaliten på hög eller alltid hög när du använder Youtube Music, den är inställd på normal från början.

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Kör spotify premium sen 2015 typ. Nu är vi 3 som delar på det, jag, frugan och svärfar. Eftersom det inte är familjeplanen så får jag ofta köra offlineläge då de andra inte är lika hajja på att sätta på det/stänga av internet. Stör mig inte, har spellistorna jag använder nedladdade ändå

Skrivet av e1m1:

Kör Spotify. Är youtube music ens något att betraktas som ett alternativ för en musikströmmningstjänst? Verkar ju vara musikvideor?

Alltid fått för mig att det är Youtube fast musik. Har aldrig provat heller. Är det en "musikapp att ha när mobilen är i fickan" kanske det hade varit värt att prova.

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av cokeman 1337:

Ställ in ljudkvaliten på hög eller alltid hög när du använder Youtube Music, den är inställd på normal från början.

Över lag låter det okej men vissa av låtarna känns det som att YM tagit från något youtube klipp och kvaliten är katastrof, kan vara så att den låten helt enkelt inte finns i högre kvalite. Ska testa YM nu igen och se ifall det är bättre nu Gillar också GM då de har ett trevligare interface tycker jag.

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, Crucial MX500 1TB, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Youtube music är det man oftast får höra om man ber nån "Google-smartsak" att spela nått om man inte definierat nått närmare vad den ska spela utan bara säger artist och titel.
Jag har både home och mini främst som strömbrytare men de funkar ju även som "köksaradio" jag lyssnar visserligen oftast på radionyheterna på dem men nån gång har de spelat nån musikmest för att det är väldigt bekvämt att bara säga artist och titel så spelar den upp det. Det går ju även att ansluta dem till ett vettigare ljudsystem och konfa det så de spelar från andra strömningstjänster om man vill.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.