Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

i7-4790k - ett dåligt exemplar?

Hej!

Har en 4790k i stock clock med en "DEEPCOOL CAPTAIN 240 EX RGB" AIO. suttit på ett par år och allt har varit frid och fröjd. Aldrig haft problem men har mest gejmat lätta spel, så inte som att cpu har varit under full load.

Idag skulle jag rippa en dvd till filer och Open Hardware monitor visade på temperaturer närmare 100, alla kärnor över 90 åtminstone, toppade på 98.

Är ju helt absurt eftersom jag inte ens har den överklockad. Att byta kylpasta kan ju hjälpa men borde jag delidda den här gamlingen? Eller kan gammal kylpasta faktiskt vara så dålig att det kommer göra notebar skillnad att byta ut den?

Finns det någon som kan hjälpa med delid i stockholm om man skulle komma via med cpun?

i7-4790k / MSI Z97 Gaming 7 / GTX 1080 strix

Hacintosh i5-6500 / Asus Prime Z270-P / GTX 780

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

@t0bad: Jag tror det är kylaren det är fel på, inte processorn.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2011

@t0bad: Hej. Låter som dålig kontakt ifrån kyl-blocket mot cpu, eller kylaren är defekt på något sätt..
Montera om med ny pasta.

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB |
| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB@2133 MHz | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | NZXT Source 210 Elite |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

@Andreaz1 och @Tawen , tack för svar. Jag monterade loss den och såg att kylpastan vittnade om lite sned kontakt (pastan var tjockare på ena sidan). rengjorde, drog åt alla skruvar, ny pasta och satt tillbaka. Samma fel fortfarande (temp nära 100).

Kontaktytan med cpun hade tecken på läckor dock, se bifogad bild, https://ibb.co/ZhBqyyH men jag vet att det finns vätska kvar i systemet, så vet inte har jag ska tolka det. Kontaktade Deepcool om det.

Grejen är också att i idle är den 45 Celsius (nu på sommaren) och i lätta games inte mycket högre (max 70?)

Jag är rätt säker på att allt är monterat enligt instruktion. Kan inte se något fel ovanifrån (bild) eller på baksidan.....

https://ibb.co/3vyBXc8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2011

@t0bad: Hur blev tempen ?:)

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB |
| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB@2133 MHz | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | NZXT Source 210 Elite |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av t0bad:

@Andreaz1 och @Tawen , tack för svar. Jag monterade loss den och såg att kylpastan vittnade om lite sned kontakt (pastan var tjockare på ena sidan). rengjorde, drog åt alla skruvar, ny past

https://ibb.co/ZhBqyyH
https://ibb.co/3vyBXc8

Blev tempsen bättre? Vad är det för något runt kylaren? Ser ju nästan ut som den har läckt?

Main
MOBO: ASUS ROG STRIX B450-I Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 3600, RAM: 2x8GB 3000MHz @ 3200MHz, GPU: GTX1080, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: BitFenix Prodigy M, PSU: BitFenix Whisper 550W 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2016

När kylpastan suttit så många år som jag antar att den gjort så är den ofta uttorkad och ger dålig kontakt mellan kylare och cpu, temperaturerna blir då ofta väldigt höga.

Hur blev resultatet?

Desktop: Ryzen 3700X, MSI B450 GAMING PLUS MAX, 16gb Corsair vengeance 3600Mhz, Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC, Noctua nh-D15, Samsung 860 QVO SSD 1TB, Phanteks P400A (3 intake fans, 2 exhaust fans), Corsair RM650W.

Desktop 2: Intel 4670K, ASUS H81M-A, ASUS Dual series GTX 1060 6GB, 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport, 128GB SSD + 2TB SSHD.

Laptop: Macbook pro 13" 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Tawen:

@t0bad: Hur blev tempen ?:)

Skrivet av BM-Mods:

Blev tempsen bättre? Vad är det för något runt kylaren? Ser ju nästan ut som den har läckt?

Skrivet av JohanFlodqvist:

När kylpastan suttit så många år som jag antar att den gjort så är den ofta uttorkad och ger dålig kontakt mellan kylare och cpu, temperaturerna blir då ofta väldigt höga.

Hur blev resultatet?

Sorry, postade förra meddelandet i misstag innan jag skrivit klart. Sen kom 1-åringen och klättrade och så tog det tills nu att redigera klart. Ingen förbättring i Temp med andra ord. Jag vet inte vad jag ska göra näst, men kanske blir att köpa en ordentlig luftkylare, dom skapar ju aldrig problem efter korrekt installation

EDIT: jo kylpastan var fortfarande mjuk, måste ha haft loss den vid något tillfälle senaste året.

OCKSÅ: kontrollerat att pumpen går på fulla varv konstant, så den kopplingen och inställningen är rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

@t0bad: Skaffa dig en luftkylare ja. Med två fläktar på.
Har haft vattenkylning i omgångar för att jag har tyckt att det var kul. Men alla har gått sönder
Luftkylning är svårslaget. Montera och glöm bort liksom.

Du har turen att det finns många kompetenta luftkylare att välja på nu.
Sätt ett pristak och ge dig ut i djungeln på tex prisjakt.

Återkoppla gärna här om du behöver råd inför köp.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av t0bad:

Sorry, postade förra meddelandet i misstag innan jag skrivit klart. Sen kom 1-åringen och klättrade och så tog det tills nu att redigera klart. Ingen förbättring i Temp med andra ord. Jag vet inte vad jag ska göra näst, men kanske blir att köpa en ordentlig luftkylare, dom skapar ju aldrig problem efter korrekt installation

EDIT: jo kylpastan var fortfarande mjuk, måste ha haft loss den vid något tillfälle senaste året.

OCKSÅ: kontrollerat att pumpen går på fulla varv konstant, så den kopplingen och inställningen är rätt.

Om du håller ett finger på pumpen, känner du att den vibrerar då? samt blir slangarna varma? Är enkelt att se om pumpen gör sitt jobb då, kan ju vara så att impellern har släppt ifrån motorn och bara motorn snurrar men impellern rör sig inte och kan då inte skjuta runt vätskan.

Main
MOBO: ASUS ROG STRIX B450-I Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 3600, RAM: 2x8GB 3000MHz @ 3200MHz, GPU: GTX1080, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: BitFenix Prodigy M, PSU: BitFenix Whisper 550W 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

@JohanFlodqvist:
@Tawen:
@BM-Mods:

Jag tog loss kylaren mera idag, ända till bottenplattan. Drog åt alla skruvar mera, men torkade bara bort kylpastan på kylaren och lät det som var fast på cpun sitta kvar. (jag vet, inte optimalt med eventuella luftbubblor, men det är ju bara 2 dagar gammal pasta och tänkte att om inte kontakten med cpu blir bättre spelar det ingen roll och det är det problemet som måste bli bra).

Körde stresstest i 10 minuter (före detta blev den 90+ grader på 1 minut)

EDIT: Trodde saker var bättre, men stämmer inte, stresstest med CPU-Z håller den svalare än DVD-ripping som fortfarande är lika het. Den klockar ner till 3800 Mhz tillfälligt men sen till 4000 och går upp till 100 C igen, fram och tillbaka så.

Pumpen snurrar och jag ser att det finns vätska i cirkulation. Nu har jag bara en fråga;

vågar jag rippa DVD'n i ett par timmar med 95-100 Celsius på CPU?

Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av t0bad:

@JohanFlodqvist:
@Tawen:
@BM-Mods:

Jag tog loss kylaren mera idag, ända till bottenplattan. Drog åt alla skruvar mera, men torkade bara bort kylpastan på kylaren och lät det som var fast på cpun sitta kvar. (jag vet, inte optimalt med eventuella luftbubblor, men det är ju bara 2 dagar gammal pasta och tänkte att om inte kontakten med cpu blir bättre spelar det ingen roll och det är det problemet som måste bli bra).

EDIT: Trodde saker var bättre, men stämmer inte, stresstest med CPU-Z håller den svalare än DVD-ripping som fortfarande är lika het. Den klockar ner till 3800 Mhz tillfälligt men sen till 4000 och går upp till 100 C igen, fram och tillbaka så.

Pumpen snurrar och jag ser att det finns vätska i cirkulation. Nu har jag bara en fråga;

Du kan använda processorn vid 95-100 °C men som du märker throttlar processorn, jag hade titta på en annan kylare eftersom du borde få betydligt bättre temperatur från en 240mm AIO.

Delidda processorn är möjligt men hur mycket man tjänar är en stor fråga speciellt när kylaren inte kan hantera värmen som den redan får.

Citera om du vill ha svar! | 8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1 | Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av t0bad:

@JohanFlodqvist:
@Tawen:
@BM-Mods:

Ja man kan absoluyt delida en 4790K Låter fortfarande skumt att den går så pass varmt även fast den inte överklockad..

Desktop: Ryzen 3700X, MSI B450 GAMING PLUS MAX, 16gb Corsair vengeance 3600Mhz, Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC, Noctua nh-D15, Samsung 860 QVO SSD 1TB, Phanteks P400A (3 intake fans, 2 exhaust fans), Corsair RM650W.

Desktop 2: Intel 4670K, ASUS H81M-A, ASUS Dual series GTX 1060 6GB, 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport, 128GB SSD + 2TB SSHD.

Laptop: Macbook pro 13" 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund / Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Hade exakt samma problem med min 4790k, slutade med att jag deliddade den med conductonaut. Resultatet blev en temperatursänkning på ~15-20 c under load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010

@Saddl3r: conductonaut, leder den ström eller är det en av de mindre riskabla kylpastorna för delid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund / Stockholm
Registrerad
Jul 2008

@t0bad: Den leder ström. Jag målade med genomskinlig nagellack över transistorerna (visst heter det så?) Innan jag använde den flytande metallen.

Förutsatt att du får tag på ett verktyg så kan jag starkt rekommendera det! Det var relativt lätt och ganska kul. I värsta fall går din 4790k sönder, och då får du en anledning att köpa en ny starkare processor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Saddl3r:

.......då får du en anledning att köpa en ny starkare processor

Men det blir dyrt med nytt mobo, cpu och Ram isåfall......frun blir inte glad då jag lovat att inte bygga nytt på ett tag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nollan
Registrerad
Sep 2008

@t0bad:
prova orginalkylaren om du har den kvar.
Jag tror att din kylare inte pumpar runt vätskan/kyler vätskan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2016

Haswell, särskilt i7:orna, är nog de processorer som upplever störst temperaturminskning av en delid i min erfarenhet. Kylpastan på Haswell verkar torka ut mycket mer än på andra generationer. Om du kör AVX-belastning (vilket jag skulle gissa att BD-ripping är) kan en 47x0K rätt så lätt gå upp nära till 100 grader med en vattenkylare om kylpastan har torkat ut, även i stock.

En i7 47x0K med fortfarande halvmjuk kylpasta under värmespridaren brukar tappa 20 grader efter en delid, men jag har sett så mycket som 35 graders förbättring på riktigt torra processorer. Detta har varit med måttlig överklocking.

Jag kan fixa en delid och relid eller låna ut verktyget om du föredrar att göra det själv. Jag bor i Stockholm.