Permalänk
Medlem

i7-4790k - ett dåligt exemplar?

Hej!

Har en 4790k i stock clock med en "DEEPCOOL CAPTAIN 240 EX RGB" AIO. suttit på ett par år och allt har varit frid och fröjd. Aldrig haft problem men har mest gejmat lätta spel, så inte som att cpu har varit under full load.

Idag skulle jag rippa en dvd till filer och Open Hardware monitor visade på temperaturer närmare 100, alla kärnor över 90 åtminstone, toppade på 98.

Är ju helt absurt eftersom jag inte ens har den överklockad. Att byta kylpasta kan ju hjälpa men borde jag delidda den här gamlingen? Eller kan gammal kylpasta faktiskt vara så dålig att det kommer göra notebar skillnad att byta ut den?

Finns det någon som kan hjälpa med delid i stockholm om man skulle komma via med cpun?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Hedersmedlem

@t0bad: Jag tror det är kylaren det är fel på, inte processorn.

Permalänk
Medlem

@t0bad: Hej. Låter som dålig kontakt ifrån kyl-blocket mot cpu, eller kylaren är defekt på något sätt..
Montera om med ny pasta.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

@Andreaz1 och @Tawen , tack för svar. Jag monterade loss den och såg att kylpastan vittnade om lite sned kontakt (pastan var tjockare på ena sidan). rengjorde, drog åt alla skruvar, ny pasta och satt tillbaka. Samma fel fortfarande (temp nära 100).

Kontaktytan med cpun hade tecken på läckor dock, se bifogad bild, https://ibb.co/ZhBqyyH men jag vet att det finns vätska kvar i systemet, så vet inte har jag ska tolka det. Kontaktade Deepcool om det.

Grejen är också att i idle är den 45 Celsius (nu på sommaren) och i lätta games inte mycket högre (max 70?)

Jag är rätt säker på att allt är monterat enligt instruktion. Kan inte se något fel ovanifrån (bild) eller på baksidan.....

https://ibb.co/3vyBXc8

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

@t0bad: Hur blev tempen ?:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

@Andreaz1 och @Tawen , tack för svar. Jag monterade loss den och såg att kylpastan vittnade om lite sned kontakt (pastan var tjockare på ena sidan). rengjorde, drog åt alla skruvar, ny past

https://ibb.co/ZhBqyyH
https://ibb.co/3vyBXc8

Blev tempsen bättre? Vad är det för något runt kylaren? Ser ju nästan ut som den har läckt?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

När kylpastan suttit så många år som jag antar att den gjort så är den ofta uttorkad och ger dålig kontakt mellan kylare och cpu, temperaturerna blir då ofta väldigt höga.

Hur blev resultatet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

@t0bad: Hur blev tempen ?:)

Skrivet av BM-Mods:

Blev tempsen bättre? Vad är det för något runt kylaren? Ser ju nästan ut som den har läckt?

Skrivet av JohanFlodqvist:

När kylpastan suttit så många år som jag antar att den gjort så är den ofta uttorkad och ger dålig kontakt mellan kylare och cpu, temperaturerna blir då ofta väldigt höga.

Hur blev resultatet?

Sorry, postade förra meddelandet i misstag innan jag skrivit klart. Sen kom 1-åringen och klättrade och så tog det tills nu att redigera klart. Ingen förbättring i Temp med andra ord. Jag vet inte vad jag ska göra näst, men kanske blir att köpa en ordentlig luftkylare, dom skapar ju aldrig problem efter korrekt installation

EDIT: jo kylpastan var fortfarande mjuk, måste ha haft loss den vid något tillfälle senaste året.

OCKSÅ: kontrollerat att pumpen går på fulla varv konstant, så den kopplingen och inställningen är rätt.

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

@t0bad: Skaffa dig en luftkylare ja. Med två fläktar på.
Har haft vattenkylning i omgångar för att jag har tyckt att det var kul. Men alla har gått sönder
Luftkylning är svårslaget. Montera och glöm bort liksom.

Du har turen att det finns många kompetenta luftkylare att välja på nu.
Sätt ett pristak och ge dig ut i djungeln på tex prisjakt.

Återkoppla gärna här om du behöver råd inför köp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Sorry, postade förra meddelandet i misstag innan jag skrivit klart. Sen kom 1-åringen och klättrade och så tog det tills nu att redigera klart. Ingen förbättring i Temp med andra ord. Jag vet inte vad jag ska göra näst, men kanske blir att köpa en ordentlig luftkylare, dom skapar ju aldrig problem efter korrekt installation

EDIT: jo kylpastan var fortfarande mjuk, måste ha haft loss den vid något tillfälle senaste året.

OCKSÅ: kontrollerat att pumpen går på fulla varv konstant, så den kopplingen och inställningen är rätt.

Om du håller ett finger på pumpen, känner du att den vibrerar då? samt blir slangarna varma? Är enkelt att se om pumpen gör sitt jobb då, kan ju vara så att impellern har släppt ifrån motorn och bara motorn snurrar men impellern rör sig inte och kan då inte skjuta runt vätskan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:
@Tawen:
@BM-Mods:

Jag tog loss kylaren mera idag, ända till bottenplattan. Drog åt alla skruvar mera, men torkade bara bort kylpastan på kylaren och lät det som var fast på cpun sitta kvar. (jag vet, inte optimalt med eventuella luftbubblor, men det är ju bara 2 dagar gammal pasta och tänkte att om inte kontakten med cpu blir bättre spelar det ingen roll och det är det problemet som måste bli bra).

Körde stresstest i 10 minuter (före detta blev den 90+ grader på 1 minut)

EDIT: Trodde saker var bättre, men stämmer inte, stresstest med CPU-Z håller den svalare än DVD-ripping som fortfarande är lika het. Den klockar ner till 3800 Mhz tillfälligt men sen till 4000 och går upp till 100 C igen, fram och tillbaka så.

Pumpen snurrar och jag ser att det finns vätska i cirkulation. Nu har jag bara en fråga;

vågar jag rippa DVD'n i ett par timmar med 95-100 Celsius på CPU?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av t0bad:

@JohanFlodqvist:
@Tawen:
@BM-Mods:

Jag tog loss kylaren mera idag, ända till bottenplattan. Drog åt alla skruvar mera, men torkade bara bort kylpastan på kylaren och lät det som var fast på cpun sitta kvar. (jag vet, inte optimalt med eventuella luftbubblor, men det är ju bara 2 dagar gammal pasta och tänkte att om inte kontakten med cpu blir bättre spelar det ingen roll och det är det problemet som måste bli bra).

Körde stresstest i 10 minuter (före detta blev den 90+ grader på 1 minut)

EDIT: Trodde saker var bättre, men stämmer inte, stresstest med CPU-Z håller den svalare än DVD-ripping som fortfarande är lika het. Den klockar ner till 3800 Mhz tillfälligt men sen till 4000 och går upp till 100 C igen, fram och tillbaka så.

Pumpen snurrar och jag ser att det finns vätska i cirkulation. Nu har jag bara en fråga;

vågar jag rippa DVD'n i ett par timmar med 95-100 Celsius på CPU?

Du kan använda processorn vid 95-100 °C men som du märker throttlar processorn, jag hade titta på en annan kylare eftersom du borde få betydligt bättre temperatur från en 240mm AIO.

Delidda processorn är möjligt men hur mycket man tjänar är en stor fråga speciellt när kylaren inte kan hantera värmen som den redan får.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

@JohanFlodqvist:
@Tawen:
@BM-Mods:

Jag tog loss kylaren mera idag, ända till bottenplattan. Drog åt alla skruvar mera, men torkade bara bort kylpastan på kylaren och lät det som var fast på cpun sitta kvar. (jag vet, inte optimalt med eventuella luftbubblor, men det är ju bara 2 dagar gammal pasta och tänkte att om inte kontakten med cpu blir bättre spelar det ingen roll och det är det problemet som måste bli bra).

Körde stresstest i 10 minuter (före detta blev den 90+ grader på 1 minut)

EDIT: Trodde saker var bättre, men stämmer inte, stresstest med CPU-Z håller den svalare än DVD-ripping som fortfarande är lika het. Den klockar ner till 3800 Mhz tillfälligt men sen till 4000 och går upp till 100 C igen, fram och tillbaka så.

Pumpen snurrar och jag ser att det finns vätska i cirkulation. Nu har jag bara en fråga;

vågar jag rippa DVD'n i ett par timmar med 95-100 Celsius på CPU?

Ja man kan absoluyt delida en 4790K Låter fortfarande skumt att den går så pass varmt även fast den inte överklockad..

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min 4790k, slutade med att jag deliddade den med conductonaut. Resultatet blev en temperatursänkning på ~15-20 c under load.

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: conductonaut, leder den ström eller är det en av de mindre riskabla kylpastorna för delid?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

@t0bad: Den leder ström. Jag målade med genomskinlig nagellack över transistorerna (visst heter det så?) Innan jag använde den flytande metallen.

Förutsatt att du får tag på ett verktyg så kan jag starkt rekommendera det! Det var relativt lätt och ganska kul. I värsta fall går din 4790k sönder, och då får du en anledning att köpa en ny starkare processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

.......då får du en anledning att köpa en ny starkare processor

Men det blir dyrt med nytt mobo, cpu och Ram isåfall......frun blir inte glad då jag lovat att inte bygga nytt på ett tag

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

@t0bad:
prova orginalkylaren om du har den kvar.
Jag tror att din kylare inte pumpar runt vätskan/kyler vätskan

Permalänk
Medlem

Haswell, särskilt i7:orna, är nog de processorer som upplever störst temperaturminskning av en delid i min erfarenhet. Kylpastan på Haswell verkar torka ut mycket mer än på andra generationer. Om du kör AVX-belastning (vilket jag skulle gissa att BD-ripping är) kan en 47x0K rätt så lätt gå upp nära till 100 grader med en vattenkylare om kylpastan har torkat ut, även i stock.

En i7 47x0K med fortfarande halvmjuk kylpasta under värmespridaren brukar tappa 20 grader efter en delid, men jag har sett så mycket som 35 graders förbättring på riktigt torra processorer. Detta har varit med måttlig överklocking.

Jag kan fixa en delid och relid eller låna ut verktyget om du föredrar att göra det själv. Jag bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem

för dom som är intresserade:

Jag hittade en swec medlem på ÅLand som hade delid kit, han lånade mig kittet och conductonaut (och cryonaut).

Deliddade ikväll, resultat nedan (kolla max kolumnen):

https://ibb.co/KWjvz5d

Fråga: använder alla conductonaut också OVANPÅ cpu? dvs mellan IHS och kylaren? Jag slängde dit kryonaut eftersom jag inte var säker och ville inte använda för mycket när men blivit bjuden på det.

13-15 Celsius förbättring under full load, jag är väl nöjd eftersom jag bara ville att CPU inte skulle ligga på 100, men men hade hoppats på mera. Jag misstänker att i min fruktan för att få pasta på transistorerna så har jag satt lite ojämt med pasta. Hellre en lite varmare CPU än ingen alls

EDIT: för dom som var övertygade om att min kylare inte funkade så vet jag att den gör det. Pumpen går på fulla varv, slangarna blir varma vid belastning, osv. Framförallt kyls CPU ner riktigt snabbt så fort jag tar bort belastningen, ligger på 38 celsius vid surf osv.

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"