Permalänk

Asus B550-F eller B550 Tomahawk

Vilket skulle ni välja och varför, har fått för mig att jag vill testa MSI denna gång och är sugen på ett Tomahawk men WH verkar va sega på att få in det i lager men så nu såg jag att dom har Asus kortet inne. Är det nån jätteskillnad mellan korten, tänkte väl mest på VRM? I övrigt borde korten prestera likvärdigt. Tänkt att köra med en 3700X

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Vilket skulle ni välja och varför, har fått för mig att jag vill testa MSI denna gång och är sugen på ett Tomahawk men WH verkar va sega på att få in det i lager men så nu såg jag att dom har Asus kortet inne. Är det nån jätteskillnad mellan korten, tänkte väl mest på VRM? I övrigt borde korten prestera likvärdigt. Tänkt att köra med en 3700X

Finns en del tester från Kitguru och OC 3D bla, Tomahawk har lite svalare VRM men temps är bra även på B550-F när dom mäter temps manuellt. Det är med en överklockad 3950X så ingen oro för något av korten. Dom verkar också prestera likvärdigt vilket innebär lika bra som X570.

Det som är mindre bra med Tomahawk ifall man är intresserad av en APU längre fram är att den saknar HDMI 2.1 på HDMI utgången, vilket B550-F har. Asus har också ett väldigt trevligt och lättjobbat bios.

Båda har bios flashback, det första man bör göra är att ladda ner senaste bioset och lägga på en FAT32 USB-sticka och installera med just bios flashback. Man behöver inte ens ha en CPU i för att det skall fungera. I Asus fall är det enda man behöver göra innan flashback att döpa om den extraherade bios-filen till RSB550FG.CAP sen är det bara att köra, tryck in flashback knappen med USB-stickan i flashback porten i tre sekunder tills det börjar blinka en svag lampa bredvid knappen. När lampan slutat blinka efter ca 3-4 minuter är det klart.

Kör B550-F med en 3700X och tycker att det fungerar kanonbra så här långt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Finns en del tester från Kitguru och OC 3D bla, Tomahawk har lite svalare VRM men temps är bra även på B550-F när dom mäter temps manuellt. Det är med en överklockad 3950X så ingen oro för något av korten. Dom verkar också prestera likvärdigt vilket innebär lika bra som X570.

Det som är mindre bra med Tomahawk ifall man är intresserad av en APU längre fram är att den saknar HDMI 2.1 på HDMI utgången, vilket B550-F har. Asus har också ett väldigt trevligt och lättjobbat bios.

Båda har bios flashback, det första man bör göra är att ladda ner senaste bioset och lägga på en FAT32 USB-sticka och installera med just bios flashback. Man behöver inte ens ha en CPU i för att det skall fungera. I Asus fall är det enda man behöver göra innan flashback att döpa om den extraherade bios-filen till RSB550FG.CAP sen är det bara att köra, tryck in flashback knappen med USB-stickan i flashback porten i tre sekunder tills det börjar blinka en svag lampa bredvid knappen. När lampan slutat blinka efter ca 3-4 minuter är det klart.

Kör B550-F med en 3700X och tycker att det fungerar kanonbra så här långt

Kanon, tack för den infon. APU är inget som jag kommer använda. Vore mest kul att testa annat märke men får kanske bli ett Asus igen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Väljer mellan samma moderkort men det blir nog Asus.
Asus har fler USB på baksidan istället för en ps/2 som MSI har.
Asus har Intel nätverkskrets (bara hoppas på att inte bli drabbad av buggen?)

De gör olika med den andra (nedre) m.2 kontakten gör de också olika:
Asus delar den med sata 5 och 6.
MSI delar den med PCIe-kontakerna ovanför.

Sedan är paketet hos Webhallen med B550-f och 3600 billigare.

Permalänk

@betan:

Såg just WH har kampanj på Asus B550-F + 3700X nu för 5200. De e ju bra pris, ska hämta mitt imorgon så kör Asus 🙂

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]