Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ny speldator för Overwatch/Borderlands 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ny speldator för Overwatch/Borderlands 3

Hej!

Jag skulle uppskatta några förslag på delar till en ny speldator. Spelen som spelas för närvarande är Overwatch och Borderlands 3, ibland även PUBG och CSGO. Jag spelar inte jättemycket nuförtiden har inte behov av att ha maxad grafik i spelen och vill därmed ha ett prisvärt alternativ som ändå håller ett tag. Jag spelar i 1080p och är nöjd med det, räknar inte med att gå upp till 1440p på ett tag.

I dagsläget har jag en i5-2500K@4,4GHz med ett GTX 1060 och planen är att behålla grafikkortet och även hårddiskarna. Känns som att Ryzen 5 3600 skulle vara bästa alternativet? Eller är det värt att köpa en bättre? Bör man satsa på 16GB RAM? Hur snabba minnen ska man satsa på? Jag vill ha ett lagom stort Chassi som stödjer ATX, ljudvolym är inte jätteviktigt. Helst utan fönster.

Jag behöver alltså:

• Moderkort

• CPU

• RAM

• PSU

• Chassi

• Ev. CPU-kylare

Jag tänker mig en budget runt 5-7k men den är flexibel om det är värt pengarna att gå upp någon tusenlapp. Planen är att i framtiden även uppgradera grafikkortet. Jag kommer att bygga datorn själv och har inga problem med att köpa delar från olika ställen.

Tacksam för alla tankar och förslag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

@kallman: Jag förstår inte varför du måste uppgradera, datorn du har borde väl klara dem spelen i 1080p 60FPS?
Har du en SSD eller kör du fortfarande på HDD?
Hur mkt RAM har du nu? (4GB kan ju vara lite snålt idag)
Ska du köpa nya RAM så köp minst 16GB.
Det här skulle nog vara en ok uppgradering:

Ett nytt grafikkort skulle nog dock göra mer för spelupplevelsen, ett 1660Super eller ett 5600XT för c.a 3000:- krossar i 1080p.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Core V21.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.8GHz|2x4GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB@1084/3200MHz| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

@Fenrisulvfan: Tack så mycket för förslaget! Som svar på dina frågor.

Jodå, spelen går runt men ibland behöver jag stänga ner webbläsare och steam/Battle.net (den jag inte använder) för att det ska flyta på bra då minnet tar slut.

Jag har två SSD-diskar.

Jo, min i5'a skulle säkert kunna kriga på ett tag till och GFX är ju inte det bästa heller. Jag har 8GB RAM för närvarande och den används som sagt upp ganska fort idag men upplever även att processorn ligger på max load (eller nära) ganska ofta. Jag sitter även fortfarande på Windows 7 och skulle behöva uppgradera då de slutat stödja vissa program. Det sammantaget gör att jag känner att jag kan kosta på mig en ny dator nu när jag haft denna i 9 år istället för uppgradera till win10 och att försöka hålla liv i den något år till.

Du har säkert rätt i att nytt GFX kanske också behövs för att märka något större skillnad och jag får utvärdera det efter att ha bytt resten.

Borde man köpa 32GB RAM direkt nu när priserna är så pass låga eller ska man komplettera senare vid behov?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Så länge du har SSD nog att få plats med OS så är det lugnt.
8GB RAM borde ju räcka en bit, men har du inte gjort en nyinstallation av Windows på länge så ligger det ofta en massa saker som äter RAM i bakgrunden.

Jag tror det räcker att köpa till 2x8GB (så att du har 4x8GB) av samma sort vid behovskomplettering när det gäller RAM.
Skulle du köra på 2x16GB och sedan vilja uppgradera till 4x16GB så kan du behöva gå ner till 3200MHz.

Pengarna är nog bättre att lägga i spargrisen till ett grafikkort när RTX 30-serien och RDNA2 släppts i slutet av året, RAM kommer troligen inte gå upp i pris, snarare falla ytterligare då DDR5 troligen kommer om c.a 2 år.

*Asus B350M-A|1300X@4,3GHz|2x8GB@3,1GHzC14|GTX780-3GB@1149/3334MHz|Corsair-TX650W|Core V21.
*AsRock N68C-S|Phenom II x4 840@3.8GHz|2x4GB@1,6GHzC9|GTX650Ti-1GB@1084/3200MHz| Fractal 500W|Natec Apion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge du har SSD nog att få plats med OS så är det lugnt.
8GB RAM borde ju räcka en bit, men har du inte gjort en nyinstallation av Windows på länge så ligger det ofta en massa saker som äter RAM i bakgrunden.

Jag tror det räcker att köpa till 2x8GB (så att du har 4x8GB) av samma sort vid behovskomplettering när det gäller RAM.
Skulle du köra på 2x16GB och sedan vilja uppgradera till 4x16GB så kan du behöva gå ner till 3200MHz.

Pengarna är nog bättre att lägga i spargrisen till ett grafikkort när RTX 30-serien och RDNA2 släppts i slutet av året, RAM kommer troligen inte gå upp i pris, snarare falla ytterligare då DDR5 troligen kommer om c.a 2 år.

Tack igen! Du har gett mig lite att fundera på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

För att återkoppla. Installerade win10 för att testa.

Overwatch (Ultra)

• CPU - 100%

• RAM - 85%

• GPU - 40%

BL3 (lägsta grafik)

• CPU - 100%

• RAM - 85%

• GPU - >85%

Det får nog bli en ny dator inkl. grafikkort tror jag. Tack igen!