Permalänk
Medlem

MSI GL75 9SD erfarenhet!

Hej på er,

Jag är på jakt efter en 17 tum bärbar och jag fastnade för MSI GL75 9SD.

https://www.msi.com/Laptop/GL75-9SX-GTX/Overview

Vad har ni för erfarenheter av den eller om ni vet nåt negativt om den?

Tack på förhand!

MVH,
Dan

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Det som är intressant med den laptop är att den kan ta 64 GB RAM som max, 2 st hårddiskar och har en i7-9750H (som fortfarande är en bra CPU) som max, och vid ett pris på 14' kan jag inte hitta likadan dator.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Om datorn har bara ett HDMI och ett mini DiplayPort går det att koppla 2 monitorer och en tv samtidigt? Finns det nån adapter som man kan använda för sånt?

Eller blir man tvungen att koppla bort monitorn som är kopplat på HDMI för att koppla en tv på det uttaget?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

1440p skärm kopplad till Mini-DisplayPort 1.2 och HDMI 1.4

Jag är på väg att köpa en MSI GL75 9SD laptop. Laptopen kan klara av att köra den inbyggda skärmen i 120 Hz. Den har Mini-DisplayPort 1.2 och HDMI 1.4 (4K @ 30Hz). MSI är väldigt dålig på att ange frekvenserna för olika upplösningar.

För denna dator vill jag köpa 2 externa monitorer/skärmar 27" 1440p 144Hz.

Min fråga är om det går att köra skärmarna i minst 120 Hz på båda portarna? Hur gör man då? Jag menar om det finns speciella inställningar för sånt.

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Om man antar att utgångarna klarar den högsta bandbredden som respektive specifikation anger, vilket sannolikt stämmer ganska bra, så klarar DP 1.2-porten av 2560x1440@165Hz och HDMI 1.4-porten 2560x1440@75Hz.

Så svaret är tyvärr att det inte går, det faller på HDMI-porten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CDan:

Jag är på väg att köpa en MSI GL75 9SD laptop. Laptopen kan klara av att köra den inbyggda skärmen i 120 Hz. Den har Mini-DisplayPort 1.2 och HDMI 1.4 (4K @ 30Hz). MSI är väldigt dålig på att ange frekvenserna för olika upplösningar.

För denna dator vill jag köpa 2 externa monitorer/skärmar 27" 1440p 144Hz.

Min fråga är om det går att köra skärmarna i minst 120 Hz på båda portarna? Hur gör man då? Jag menar om det finns speciella inställningar för sånt.

Tack på förhand!

Om en anslutning är begränsad till 30 Hz i 4K klarar den inte mer än typ 60–75 Hz i 1440p, eftersom 4K är drygt dubbelt så många pixlar som 1440p. Oftast funkar det att helt enkelt räkna på (den relativa) bandbredden på det viset för att klura ut maxfrekvens vid olika upplösningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag läste nyss att man kan köra med nån DisplayPort-splitter för att kunna driva 2 skärmar ifrån samma port. Men då inbillar jag mig att frekvensen sänks ytterligare. Vad vet ni?

Kanske får jag nöja mig med typ 75Hz. Det var en annan vänlig forummedlem som kom med inputen att 120Hz skulle vara bäst/bättre än 60/75Hz, därav tanken på 120Hz. Skärmarna jag refererade till var på 144Hz för att jag hittade ingenting på 120Hz. Vet inte ens om det finns, ha.ha.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Jag läste nyss att man kan köra med nån DisplayPort-splitter för att kunna driva 2 skärmar ifrån samma port. Men då inbillar jag mig att frekvensen sänks ytterligare. Vad vet ni?

Bandbredden är vad den är även om man delar den. Om du kollar på denna händiga lista på Wikipedia så kan du se att det krävs ungefär 11.59 Gb/s för 2560x1440@120Hz (kan variera en aning beroende på vilken timing skärmen använder), medan HBR2 (högsta bandbredden för DP 1.2) klarar 17.22 Gb/s. 2560x1440@120Hz är alltså inget problem för DP 1.2, men två såna skärmar kräver långt över vad en ensam DP 1.2-port klarar.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag har pluggat så hårt hårdvara i sista 3-4 dagarna att jag håller på att spricka. Jag jobbar inom IT men på support sidan. Och hemma har jag inte uppgraderat min dator och monitorer på jätte länge (jag vågar inte ens säga det för att jag skäms, ha ha).

Jag får köpa 2 st 120Hz skärmar och köra varje på sin port: en på HDMI och en på DP! Fick inputet att det går att köra på HDMI i 75 Hz och på DP i 144HZ (om man har 144Hz skärmar). Då kanske man får nöja sig med att köra en skärm i 75Hz (det som HDMI skulle klara driva en 1440p). Vet inte om det märks när man kör 2 likadana skärmar i olika Hz och om det stör men jag får köra så.

Men jag funderar mer och mer på att köpa 120 Hz skärmar istället och följaktligen köra en i 75Hz och en i 120Hz. Nån poängterade att kan hända när man köra olika frekvenser på 2 skärmar att det blir diverse fenomen som kan påverka hur skärmarna funkar. Då får jag pilla på inställningarna tills båda funkar korrekt.

Nu är det bara att ge sig ut och leta efter skärmar!

Visa signatur

CDan