Permalänk
Medlem

Dragning nätverk hus

Hej,

Dags att få ordning på nätverket i huset!

Har idag 1½ våning + källare. I källaren kommer fibret in, och där finns modem, router, switch, wifi.
Nu ska jag dra upp till till halvplanet, så 2 våningar upp. Kan få upp kablage på kattvind via ett schakt för ventilation/gamla oljepannans rör.

På ovanvåningen vill jag ha 3 x dosor för bredband. Min fråga är - vad ska jag placera på kattvind?

Kan jag dra upp 1 kabel till en switch på kattvinden, därifrån fördela ut det med ett flertal kablar till en patchpanel, och sen vidare till alla kontakterna?
Kan jag förenkla det på något vis, eller tänker jag helt fel här?

Tacksam för info!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Dags att få ordning på nätverket i huset!

Har idag 1½ våning + källare. I källaren kommer fibret in, och där finns modem, router, switch, wifi.
Nu ska jag dra upp till till halvplanet, så 2 våningar upp. Kan få upp kablage på kattvind via ett schakt för ventilation/gamla oljepannans rör.

På ovanvåningen vill jag ha 3 x dosor för bredband. Min fråga är - vad ska jag placera på kattvind?

Kan jag dra upp 1 kabel till en switch på kattvinden, därifrån fördela ut det med ett flertal kablar till en patchpanel, och sen vidare till alla kontakterna?
Kan jag förenkla det på något vis, eller tänker jag helt fel här?

Tacksam för info!

En switch är rätt, du kan ju förenkla genom att dra kabel direkt till switchen men det är ju inte alltid lämpligt att hoppa över en patchpanel men det går tekniskt om man vill.
Om det går så montera också dubbeluttag och dra 2 kablar mellan rum och patch så är det mer framtidssäkert.
välj en managerbar switch så slipper du byta den för att köra med vlan om det blir ett behov, tex tv eller gästnät i framtiden.
Om switchen också har PoE kan det driva accesspunkter om wifi är ett önskemål uppe i huset och det kan ju vara bekvämt att slippa dra elkablar etill accespunkterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dra dubbla kablar överallt och ha en central på vettigt ställe - vet ju inte hur smart det är med en patchpanel i kattvinden.
Kanske ska du bara dra upp anslutningen till en bättre teknikcentral och utgå därifrån, wifi i källaren är väl inte optimalt.
Jag har själv min router i centrum av huset så internet går ju dit och tillbaka så att säga - det är egentligen inget problem men det hade så klart varit bättre ovanför garderoben vid ytterdörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

välj en managerbar switch så slipper du byta den för att köra med vlan om det blir ett behov, tex tv eller gästnät

Hmm, visste inte att jag behövde en specialarswitch för iptv. Tack för info! Använder en Ubiquity Edgerouter efter Bahnhof-modemet i dagsläget, man skippar den vägen helt när det är dags att koppla in IPTV kanske?

Skrivet av pacc:

vet ju inte hur smart det är med en patchpanel i kattvinden.

Det blir förbaskat mycket kablage som måste gå upp från källaren, vet faktiskt inte om jag får in det som det är nu. Därför jag hoppades på att kunna dra upp en kabel till kattvinden.

Skrivet av pacc:

wifi i källaren är väl inte optimalt.

Funkar över förväntan. Har en Ubiquiti Lite och har inga problem. Kör nintendo switch på wifi på övervåningen för stunden, har bra mottagning. Kommer dock förstärka med en likadan Ubiquiti på ovanvåningen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hmm, visste inte att jag behövde en specialarswitch för iptv. Tack för info!

Det blir förbaskat mycket kablage som måste gå upp från källaren, vet faktiskt inte om jag får in det som det är nu. Därför jag hoppades på att kunna dra upp en kabel till kattvinden.

Funkar över förväntan. Har en Ubiquiti Lite och har inga problem. Kör nintendo switch på wifi på övervåningen för stunden, har bra mottagning. Kommer dock förstärka med en likadan Ubiquiti på ovanvåningen.

Special är fel ord men vissa tvlösningar går inte via internet, om det behövs en box så är det ofta vlan som används.
Du behöver bara en kabel för en switch med vlan gör att du kan skicka olika trafik i kabeln upp till dess maximala bandbreddskapacitet, flera kablar är bra men får det inte plats så använder man vlan för att "fylla upp" kabeln man har plats för..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Special är fel ord men vissa tvlösningar går inte via internet, om det behövs en box så är det ofta vlan som används.
Du behöver bara en kabel för en switch med vlan gör att du kan skicka olika trafik i kabeln upp till dess maximala bandbreddskapacitet, flera kablar är bra men får det inte plats så använder man vlan för att "fylla upp" kabeln man har plats för..

Taget - jag är med. Tänker jag rätt såhär nu då? Rött är för TV. Vindswitchen har stöd för VLAN och PoE (har redan ström på kattvind till switch&patch)

Grått är installationskabel, svart är patch.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Taget - jag är med. Tänker jag rätt såhär nu då? Rött är för TV. Vindswitchen har stöd för VLAN och PoE (har redan ström på kattvind till switch&patch)

https://i.imgur.com/PjIFOE9.png

Grått är installationskabel, svart är patch.

Nästan Rätt är det du har inget modem om du har fiber ( antagligen är det en tjänstefördelare du kallar modem, den är tekniskt en switch) och du kan som sagt köra med en kabel mellan källare och vind om båda switcharna kan hantera vlan.
dessutom så sätter du även kablarna från källaren i patchpanelen om du väljer att använda en sådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

om båda switcharna kan hantera vlan.

Källarswitchen kan inte det idag.

Skrivet av mrqaffe:

dessutom så sätter du även kablarna från källaren i patchpanelen om du väljer att använda en sådan.

Trodde man skulle ha en kabel in i patchpanelen för varje utkabel? Och jag får inte plats att dra upp så många kablar från källaren, därför jag hoppades att detta skulle fungera.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Källarswitchen kan inte det idag.

Trodde man skulle ha en kabel in i patchpanelen för varje utkabel? Och jag får inte plats att dra upp så många kablar från källaren, därför jag hoppades att detta skulle fungera.

Patchpaneler använda normalt för att ansluta alla fast monterade kablar, att ha några hängande löst fungera elektriskt men det är ju inte den snyggaste lösningen att göra så

Swittchen i källaren kanske inte behöver passeras med trafiken till vinden, tekniskt sett går det ju ofta att "bygga ihop" en trunk i en router också, allt beror på exakt vad det är för delar och om du kan konfigurera dem. Att använda en kabel till flera nät via vlan går att göra på olika sätt beroende på hårdvaran men det kräver konfigurering och det är nog det som blir svårast för dig eftersom du frågar om hjälp, får du plats med flera kablar så använd det men sätt alal fasta kablar i patchen för det blir snyggast så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Patchpaneler använda normalt för att ansluta alla fast monterade kablar, att ha några hängande löst fungera elektriskt men det är ju inte den snyggaste lösningen att göra så

Swittchen i källaren kanske inte behöver passeras med trafiken till vinden, tekniskt sett går det ju ofta att "bygga ihop" en trunk i en router också, allt beror på exakt vad det är för delar och om du kan konfigurera dem. Att använda en kabel till flera nät via vlan går att göra på olika sätt beroende på hårdvaran men det kräver konfigurering och det är nog det som blir svårast för dig eftersom du frågar om hjälp, får du plats med flera kablar så använd det men sätt alal fasta kablar i patchen för det blir snyggast så.

Tack för feedback qaffe. Det finns ingen del i min ritning eller plan som siktar på att ha hängande lösa kablar, tror jag missförstår dig någonstans eller du mig. Ska läsa om allting så jag inte missförstår nånstans.
Routern innan källarswitchen är en Edgerouter Lite, har en utport ledig där så tror det ska gå att trolla den vägen med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tack för feedback qaffe. Det finns ingen del i min ritning eller plan som siktar på att ha hängande lösa kablar, tror jag missförstår dig någonstans eller du mig. Ska läsa om allting så jag inte missförstår nånstans.
Routern innan källarswitchen är en Edgerouter Lite, har en utport ledig där så tror det ska gå att trolla den vägen med.

Det kan gå att löds men du måste ju även ha in iptv i routern så det beror ju lite på tjänstefördelaren också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.