Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Tips på inköp av ny CPU och GPU (Gärna Intel och NVidia)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Tips på inköp av ny CPU och GPU (Gärna Intel och NVidia)

Mitt gamla grafikkort har varit en riktigt trotjänare länge, men börjar få stora problem med att klara av spel och mjukvara på den nivån jag vill ha det, så därför försöker jag spana in en ny GPU. Dock så har jag sett att de flesta nya grafikkort flaskhalsas av min processor, så jag tänker uppgradera den också.
Jag vill ha en processor från intel just för att jag inte vill behöva byta moderkort dessutom, men att jag vill ha ett NVidia grafikkort har mer att göra med att jag är van vid deras tjänster men är då alltså bara en preferens.

Kort sagt, så vill jag försöka hitta en intelprocessor och ett grafikkort från NVidia inom en ungefärlig prisram på max 12 000kr.
Mitt nuvarande CPU respektive GPU är en Intel i7-3820 och en GTX-980.

Är en uppgradering inom min prisram rimlig? Ge mig gärna tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@Gruvs: Borde inte vara några problem att hitta saker inom den budgeten, dock måste du även ha nytt moderkort och minne.
En annan sak att tänka på är att nvidias nya kort kommer senare i år och det kan vara en ide att vänta med just gpu.

Exempel på cpu + moderkort + minne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2016

Värt att notera är att amd erbjuder mycket bättre prestanda för pengarna, speciellt om du tänker använda datorn till arbete och inte bara spel. Andra saker att tänka på är om du spelar på en skärm med 60+ hz och hur du vill att den ska hantera framtida utmaningar alternativt om du planerar att använda den till samma saker då som nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna, Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Precis som föregående har skrivit kommer du behöva köpa nya minnen och nytt moderkort om du ska uppgradera, den kommer du inte undan.

Ett annat alternativ är dock att titta på lite äldre beggade delar, det som du offrar är framtidssäkring, men till exempel ett 1080ti står sig fortfarande utomordentligt bra, och priserna på dessa börjar gå ner. Sen ger senaste generationen från amd är vädligt bra price to performance, dock lite efter i spel (men avståndet minskar mer och mer)

Men din budget om 12k är rimlig för uppgradering, ja.

Red Harbinger Cross Desk | Asus Maximus X Hero | Intel i7 8700K @ 4.9 ghz, EK M9H Monoblock| 32gb G-skill trident-z rgb @ 3200 Mhz | Vattenkylt MSI 1080ti Armor | Corsair AX1200i | Asus ROG Swift PG348q