Permalänk
Medlem

Switch Värdering

Tja!
Fått tag på en switch som är helt ny.
Kan ingenting om switchar.
Värde på en sådan?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Menade om man skulle slänga ut den på annons

Permalänk
Avstängd

En helt ok switch med POE men marknaden hos privatpersoner kanske inte är enorm men man vet aldrig. Sätt ut den för 9000kr eller bud så kanske någon hugger den. Lät inte som du betalat några mängder för den så allt är plus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ytterst få privat personer som betalar de priserna för enterprise, speciellt om det ovanpå det krävs licens. Du kan köpa liknande enterprise switchar från andra tillverkare (juniper, brocade) utan krav på licenser för runt 2000 på ebay. Känns som att det blir svårsålt om du inte hittar något företag som är sugna. Du kan ju alltid prova att sälja.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas en "grundlicens" - grundfunktionalitet i switchen, så en licens är om man vill ha extrafunktionalitet som tunnling, IP-telefoni och liknande.

Det finns ganska mycket switchar att tillgå begagnat, så värdet för denna är nog mest att den verkar ha PoE - så den som av någon anledning har många enheter med PoE, som IP-telefoner. Är den fläktlös så är det nog mer intressant för en privatperson, men är det en fläkt i den så blir det genast mindre intressant för många.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på om du har licens och vilken licens det är. Meraki är helt onlinemanagerad och enheten kommer dyka upp i portalen hos den som köpt switchen från Meraki. Normalt reggar man sina enheter innan man ens fått dom. Det går att överföra licenser för merakienheter till andra men det är inte helt enkelt och beror på hur den är licensierad från början.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fin produkt, svårt att hitta köpare pga mycket lite marknad att sälja på när det är andrahand/beg/utan kvitto.

Det är främst företag som köper denna typen utav utrustning, och då vill man gärna ha lite kvitton, garantier och annat - i den ordningen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Här kan du köpa en ms320 unclaimed för 1495.

https://www.tradera.com/item/396822687

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Meraki är fina dem men har du licens för den? Det är ju oftast den som är dyr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen licens. Jag fick tag på en från en logistikauktion.
Så... Den är antagligen svårsåld? Eller helt enkelt inte värd särskilt mycket utan licens?
Antar att licensen köps separat digitalt? Går det att kolla upp ifall den har någon?

Inte en aning om va man ska lägga ut den för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Jag har ingen licens. Jag fick tag på en från en logistikauktion.
Så... Den är antagligen svårsåld? Eller helt enkelt inte värd särskilt mycket utan licens?
Antar att licensen köps separat digitalt? Går det att kolla upp ifall den har någon?

Inte en aning om va man ska lägga ut den för.

Ja den är nog svårsåld utan licens skulle jag tippa. Inte helt lättsåld med licens heller. Företag som kör Meraki handlar normalt inte av privatpersoner eller från begagnatmarknaden. Verkar vara få till salu så den är svår att värdera. Den säljs fortfarande av Cisco vilket är till din fördel.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature