Cyberpunk 2077 använder endast DirectX 12 – även på Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför ens supportera och nämna ett OS som inte längre är supporterat från tillverkaren?
CD-project Red kanske skulle försöka promota så att deras saker körs på en plattform som får säkerhetsuppdateringar.

För att det finns en massa potentiella kunder som fortfarande kör Windows 7.
Dumt att strunta i deras pengar om det inte är alltför mycket besvär att köra även på WIndows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För att det finns en massa potentiella kunder som fortfarande kör Windows 7.
Dumt att strunta i deras pengar om det inte är alltför mycket besvär att köra även på WIndows 7.

Och dessa kunder kommer fortsätta att köra ett utdaterat OS då det fortfarande släpps mjukvara som stödjer det.
Tycker att man borde gjort som BankID i detta fallet, överge gamla osupporterade OS (Bank ID överger dock inte ALLA från tillverkaren osupporterade OS)
Jag gissar att en majoritet som kör kvar på Windows 7 inte tagit några actions alls för att säkra upp det efter supporten upphört.

MS borde göra en drive med officiell gratis uppgradering till Windows 10 igen, kanske hade fått fler att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta är en vanlig fråga och svaret är: Dom som inte har eller är bekväma med en smartphone. Det finns många anledningar till det.
Tex Äldre och en del synskadade.

Sluta utgå enbart från er själva. Det finns ofta många svar på vem eller varför om saker om en bara tänker utanför sitt jag.

Bra skrivet, skulle även vilja lägga till:
På ställen där man inte får eller har tillgång till sin mobil.
Om batteriet är urladdat. Eller att den helt enkelt bara ligger ett annat rum och man som jag är ibland (lat) så är det mindre fuzz att starta bankID på datorn.

Ska dock tillägga att jag förmodligen tillhör en minoritet till hur jag använder, eller snarare inte använder den så mycket. Har kapat navelsträngen till mobilen och den kan ligga orörd i timmar, ibland dagar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

MS borde göra en drive med officiell gratis uppgradering till Windows 10 igen, kanske hade fått fler att uppgradera.

Knappast. De allra flesta som fortfarande kör Windows 7 gör det för att de inte vill ha Windows 10.
Med tanke på hur mycket Microsoft ansträngde sig för att uppgradera alla Windows datorer till Windows 10 vare sig användarna ville eller inte, så är det ett medvetet val av de som fortfarande kör Windows 7 att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade såklart lösningen med fil och lösenord som vid det här laget måste vara 15 år gammal.

Handelsbanken och Nordea kör ju till exempel BankID på dator via ansluten kortläsare och smart kort, denna lösning fungerar ju i webbläsaren och är väl typ oberoende av OS vad jag visste och enligt mig lättare att använda. Därför jag ställde frågan, självklart har inte alla en smartphone...

BankID på kort kräver fortfarande BankID säkerhetsprogram. Du kan bara ansluta bankkort med BankID på Windows eller MacOS alltså.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vem använder bankid på dator? Eller varför är väl frågan...

Jag gör det. Gör det för att det är väldigt smidigt. Något som jag aldrig kommer gå tillbaka till igen är dock Windows7 så frågan är vilka som använder Windows7?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Vad synd, om dom valt vulkan hade det hjälpt prestandan på alla plattformar. Dom blev mutade av microsoft säkert, eftersom dom bara snackar om xbox.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vem använder bankid på dator? Eller varför är väl frågan...

Jag använder BankID på kort. Supersmidigt. Jag har alltid min bankdosa med kort bredvid tangentbordet, så när jag behöver legitimera mig på en webbsida behöver jag inte leta upp min mobil, som har en tendens att ligga lite varstans hemma hos mig. Dessutom är det färre steg vid en legitimering, jag slipper knacka in mitt personnummer.

Enda nackdelen är att det inte är allt som stödjer BankID på kort, t.ex. Kivra stödjer endast mobilt bankid.

Jag använder ju dock även Windows 10, och det är den bästa versionen av Windows, allt skräp som Microsoft lagt till till trots. Windows 7 är inte ett alternativ p.g.a. inga säkerhetsuppdateringar. Och jag förstår inte varför CD Projekt Red lägger någon som helst energi på Windows 7. Hade hellre sett att de lade den energin på att få det att funka på Linux istället (inte nödvändigtvis genom att fixa en "riktig" Linux-version, utan bara se till att det funkar bra i Wine.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Windows 7? Namnet verkar bekant,
...
...
...
Visst ja! Nu kommer jag ihåg! Var så länge sedan.
Fungerar det även på något annat arkaiskt OS, undrar jag?

Förr fick man ju gå in på Microsoft.com/directx för att hämta senaste DX..
Innan dom började begränsa till vilka versioner av Windows det fungerade med
Kom inte och påstå att det är bra att dom begränsat på detta viset

*host* var är Win11 var ju onödigt länge sedan den däringa ver 10 släpptes.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alpha77:

Förr fick man ju gå in på Microsoft.com/directx för att hämta senaste DX..
Innan dom började begränsa till vilka versioner av Windows det fungerade med
Kom inte och påstå att det är bra att dom begränsat på detta viset

*host* var är Win11 var ju onödigt länge sedan den däringa ver 10 släpptes.

Ratatosk gungar lite på gungstolen, suger lite på pipan och säger, med knarrig röst.
- "Jag minns så väl när Windows 10 släpptes."
Får ett lite oroligt uttryck i ansiktet.
- "Eller gör jag?"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

varför de ens testar windows 7 fattar jag inte fins inte ens support.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

varför de ens testar windows 7 fattar jag inte fins inte ens support.

Än sen?
Det finns Windows 7 användare med pengar som antagligen vill spela Cyberpunk 2077.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Än sen?
Det finns Windows 7 användare med pengar som antagligen vill spela Cyberpunk 2077.

onödigt att lägga pengar på testa ett os som inte längre är supporterat så why bother. Vill du spela byt OS.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

onödigt att lägga pengar på testa ett os som inte längre är supporterat så why bother. Vill du spela byt OS.

Du tänker fel.
Skaparna av Cyberpunk 2077 skiter väl i om OSet är supportat av Microsoft eller inte. De har inget särskilt intresse av att folk skall uppgradera sitt OS.
De vill sälja sitt spel, och om det finns tillräckligt många Windows-7 användare som vill köpa Cyberpunk 2077, och det är tillräckligt lite extrajobb för dem att få spelet att fungera på Win 7, då är det lönsamt för dem att få spelet att funka på WIn 7. Fler skäl än så behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du tänker fel.
Skaparna av Cyberpunk 2077 skiter väl i om OSet är supportat av Microsoft eller inte. De har inget särskilt intresse av att folk skall uppgradera sitt OS.
De vill sälja sitt spel, och om det finns tillräckligt många Windows-7 användare som vill köpa Cyberpunk 2077, och det är tillräckligt lite extrajobb för dem att få spelet att fungera på Win 7, då är det lönsamt för dem att få spelet att funka på WIn 7. Fler skäl än så behövs inte.

klart de inte gör, så om det blir problem något inte fungerar i windows 7 vart ska de vända sig då? inte till MS iaf. Såhär ser de ut på steam så jag e skeptisk.

Windows 10 64 bit 87.12%+1.54%
Windows 7 64 bit 5.91%-0.66%
Windows 8.1 64 bit1.91%-0.19%
Windows 7 0.32%-0.03%
Windows 10 0.16%-0.03%
Windows 8 64 bit 0.15%-0.01%

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Varför ens supportera och nämna ett OS som inte längre är supporterat från tillverkaren?
CD-project Red kanske skulle försöka promota så att deras saker körs på en plattform som får säkerhetsuppdateringar.

https://youtu.be/DvVjkqB3LH0
10 januari 2013 visades teasern upp. När tänkte man vara klar med spelet?
Om de hade planer på 5-6 år så hade spelet varit ute för ett år sedan.
Så det känns inte alls ologiskt att det finns stöd för windows 7

@Oneone
Och sedan släpps väl Cyberpunk 2077 på fler ställen än Steam, så man kan inte bara gå efter de som valt att svara på vilket os/hårdvara man har på Steam.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Önskar att spelutvecklarna istället för att fokusera på det visuella istället lägger ner tid på att få karaktärerna mer mänskliga. Kroppar, kläder och hår måste påverkas av gravitation, vind och kontaktkrafter. Det har inte hänt mycket på 20 år känns det som. Det är helt enkelt inte tillräckligt verklighetstroget. Utvecklingen borde ligga längre fram enligt min mening.

Det finns nog flera anledningar till att spelen inte är mer avancerade än vad de är idag. Den största anledningen är nog att resurserna inte finns ännu, dels kraften hos konsumenternas hårdvara men även den tid och pengar som jag gissar krävs från utvecklarnas sida.

Ta valfritt AAA-spel med bra grafik som släppts senaste tiden, vill man maxa grafiken och köra i 1440p och bra fps så måste man ha det bästa grafikkortet på marknaden (2080 ti). Sen kanske jag är ute och cyklar men om man ska lägga till bättre/realistisk fysik så kommer det även krävas en cpu som är bättre än de som finns idag.

Sen förstår jag att du medvetet överdriver att det inte hänt så mycket på tjugo år, men jag bifogar en bild som en liten påminnelse hur mycket utvecklingen gått framåt, det är lätt att man glömmer bort det. Om man dessutom tittar på rörliga bilder så blir skillnaden om möjligt ännu större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

klart de inte gör, så om det blir problem något inte fungerar i windows 7 vart ska de vända sig då? inte till MS iaf.

Tror du att utvecklare normalt vänder sig till Microsoft när något inte funkar i deras program?
En stabil plattform där inget ändras är vad utvecklare normalt skulle vilja ha.

Permalänk
Medlem

Är inte grejen med GOG och CDPR att all mjukvara ska vara körbar på så mycket som möjligt? Visserligen brukar det innebära åt andra hållet, men känns väldigt logiskt för mig med W7 stöd från deras sida

Permalänk
Medlem

Hoppas inte de tar bort funktionalitet och grafik från PC bara för att det ska kunna gå att spela på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Vad synd, om dom valt vulkan hade det hjälpt prestandan på alla plattformar. Dom blev mutade av microsoft säkert, eftersom dom bara snackar om xbox.

De utvecklar även för Sony (PlayStation Shader Language), och vill de senare längre fram utveckla för Apples ekosystem (inget jag hört bekräftat, men möjligheten finns) så är det Metal som gäller.

Tror inte Vulkan hade hjälpt de på något sätt, då det inte kör på någon stor plattform (förutom Windows, och där kommer nog Windows native DX alltid ha naturlig förtur för de flesta utvecklare, och det som Nvidia och andra drivrutinstillverkare främst optimerar för).

Så lite naivt att tro att de är automatiskt "mutade" (även om exklusivitet/"mutning", och sådant dåligt absolut finns hos Microsoft, precis som hos Sony, Valve, mflr.).

Det är helt enkelt väldigt naturligt att företag satsar på de system som deras kunder finns på och föredrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Förr fick man ju gå in på Microsoft.com/directx för att hämta senaste DX..
Innan dom började begränsa till vilka versioner av Windows det fungerade med

Helt fel.

Även om du hämtade det "manuellt" så har det alltid funnits begränsningar gällande vilka versioner som stöds.

Allt annat vore både tekniskt och praktiskt omöjligt. Finns inget som gör att allt automagiskt är fullt bakåtkompatibelt till Windows 1.0, utan det är något som man aktivt måste utveckla och testa för alla versioner som skall stödjas.

Manuell nerladdning, eller inte, har ingen betydelse (i detta fallet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

klart de inte gör, så om det blir problem något inte fungerar i windows 7 vart ska de vända sig då? inte till MS iaf. Såhär ser de ut på steam så jag e skeptisk.

Windows 10 64 bit 87.12%+1.54%
Windows 7 64 bit 5.91%-0.66%
Windows 8.1 64 bit1.91%-0.19%
Windows 7 0.32%-0.03%
Windows 10 0.16%-0.03%
Windows 8 64 bit 0.15%-0.01%

Håller med dig i princip (i de flesta fall dumt att aktivt stödja användning av OS som inte längre är säkerhetsmässigt uppdaterade).

Det sagt så har spelföretagets ekonomer och produktägare säkert räknat på att de 5-6% som kör W7 idag är tillräckligt många för att motivera de extra timmarna och resurserna som det kostar att stödja det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/