Jobbig pekplatta/trackpad på Surface

Permalänk
Inaktiv

Jobbig pekplatta/trackpad på Surface

Jag använder en Suface Laptop 2 men efter lite googling så verkar detta vara utbrett på flera olika Surface-modeller.

  1. Pekplattan blir gradvis mer stum ju längre upp på den man klickar och området längst upp är helt stumt och går inte att klicka alls. Väldigt jobbigt om man exempelvis håller ner för att flytta en fil, då tappar man filen om man för fingret längst upp på pekplattan.

  2. Plattan ger ifrån sig ett högljutt klick som är så högt att det kan störa andra i en tyst miljö. Har dock läst någonstans att det blir tystare med tiden när den slits in. Någon som kan bekräfta?

  3. Nu kanske några tänker: "Använd 'tap to klick' istället då om det är så jobbigt med klickljudet." Det var det första jag gjorde, problemet är att den är extremt känslig. Jag upplever den som den känsligaste jag någonsin använt och fick stänga av funktionen för att jag av misstag trycker på saker när man bara vill flytta muspekaren.

Så syftet med denna tråd är att fråga efter tips hur ni andra som använder Surface-enheter hanterar detta, upplever ni samma sak? Hur använder ni pekplattan, klick eller tap?

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte finnas många Surface-användare här? Har läst att folk haft liknande problem på både Book och Pro med Type Cover.

Vill tillägga att med tap to klick finns en "dödzon" på ungefär 1 cm ute i kanterna på plattan där taps inte registreras. Dock inte i nederdelen av plattan, där registrerar den taps ända ut konstigt nog (bortsett från hörnen). Att styra muspekaren fungerar över hela plattan, men bara om man börjar dra fingret utanför dessa dödzoner. Börjar man dra fingret innanför så flyttas inte muspekaren förrän man är utanför dödzonen.

Jag funderar på om detta är enligt design och fyller någon funktion. Kanske att förhindra att man trycker på något av misstag med handflatan?