Permalänk
Medlem

USB-Switch

Hej,

Jag delar en musikstudio med två andra och behövde därför en lösning på att byta usb-kablar snabbt för kringutrustningen i studion. Jag köpte först en KVM-switch men den var rätt kinkig med portarna och jag fick bara ena datorn att fungera ordentligt. Jag bestämde mig därför att bygga en enkel switch utifrån dessa instruktioner. Denna lösning fungerar fint men skulle bara vilja dubbelkolla med någon som är mer kunnig. Jag undrar hur jag skall göra med skölden som går runt alla usb kablar? Finns det någon riskt med att bara tvinna ihop alla dessa skölder så de har kontakt med någon yta eller ska jag helt enkelt klippa av dem och strunta i skölden?

//Andreas

Permalänk
Inaktiv

"skärmen" är termen du letar efter.

Permalänk
Medlem

Bättre KVM-switchar och KM-switchar brukar ha olika portar. Vissa som bara stödjer mus och tangentbord, och andra som bryter helt.

De förstnämnda är inte egentliga strömbrytare utan switchen agerar mus och tangentbord åt varje dator, resp. värddator åt musen och tangentbordet. Möss och tangentbord använder standardprotokoll som switchen förstår, men den förstår inte andra protokoll över USB så den kan inte fungera mellanhand på samma sätt för andra slags enheter.

Skrivet av Aizotech:

Jag bestämde mig därför att bygga en enkel switch utifrån dessa instruktioner.

Hmm. De där instruktionerna är inte för flera värddatorer till en uppsättning enheter (som en KM-switch), utan för att byta mellan flera enheter till samma dator.

Skärmningen brukar kopplas till jord på värddator-sidan. Varje ingående skärmning skulle kunna kopplas till respektive ingående jord i switchen, och utgående skärmning till utgående jord.
Men bättre vore nog ändå en strömbrytare med fem par av terminaler.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.