Hjälp mig välja! NAS eller singeldisk?

Permalänk

Hjälp mig välja! NAS eller singeldisk?

Kör tre stycken WD diskar (två WD Green och en WD Enterprise RE4 disk). Tillsamans är de 7TB men nu funderar jag på att uppgradera men inte exakt till vad. Jag har kollat WD's Enterprise diskar som WD Gold och WD HC-530-serien (maskerad HGST-disk), båda 14TB men jag undrar om det inte är bättre att köra två st WD-diskar 12TB i RAID med tex Red Pro?

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här, ju fler delar, desto mer som kan gå sönder. O andra sidan, ju större disk, desto mer förlorar du vid en krasch om backupen inte är bra.

Tänkte du köra RAID för prestanda eller säkerhet?

Två diskar speglade är ju lite säkrare än en disk, men ingen ersättning för backup.

Själv har jag en server med två diskar som kör ZFS och speglar varandra, samt har paritet på filsystemet, detta är för att minska risken för bitröta på filer jag lagrar länge, vissa filer har jag redan haft långt mer än 20år. Jag vill inte att de ska bli korrupta över tid och med förflyttningar mellan olika system, därför har jag gjort så här.

Sen har jag backup på det jag verkligen inte vill förlora, på kalla diskar på annan plats. Även de kör paritet, så jag kan få ett hum om skicket på filerna.

Jag har ännu inte upptäckt att jag skulle fått bitröta på hårddiskar under alla år, men jag har varit med om det på flashminnen. Bland annat telefoner.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du inte backup på alla dina filer på dina 3 diskar så är det första steget med tex en stor extern USB-disk - ja, helst två faktiskt.

Om du tänker använda befintliga diskarna i din framtida NAS så tänk på att all data förloras på diskarna samma sekund du du skickar in diskarna. Så där måste du ha filerna på annan media och och också backup på dessa (därav 2 st Externa USB-diskar redan från början) medans du överför filerna till din NAS

rätt hanterat så tillåter man inte en fil finnas på mindre än två olika oberoende media samtidigt och aldrig tillåta att det bara finns i en enda exemplar ens för en kort stund - för det är vid dom tillfällen när viktiga filer finns bara i en enda exemplar som det gärna skiter sig men det händer aldrig något så fort du har filen i fråga på minst två olika oberoende media.

Permalänk
Medlem

Samtidigt är det intressanta att veta om du prioriterar hastighet eller ljudnivå. Om ljudnivå inte är högsta prio, och du vill ha helt bra hastigheter så kan jag säga att jag är riktigt nöjd med Seagate IronWolf-serien, specifikt den 10 TB HDD som jag har.

Jag kan ha den i min vanliga dator och om den arbetar intensivt och jag är nära och inte har några hörlurar på mig så hörs den, men jag skulle inte säga att den stör mig på något sätt. Den är tystare än min 3-4 år gamla WD Red 3 TB, och då är IronWolf-disken 7200rpm och WD Red 3 TB 5400-5900rpm (kommer inte ihåg exakt, men markant långsammare iaf).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro