Permalänk
Medlem

Hjälp mig diagnostisera.

Tjenare. Min svågers dator har börjat strula.
Mobo: Gigabyte gap55aud3
Cpu: gammal i5 på 2.8ghz tror den heter 750
Ram: 4x4gb 1600mhz ddr3
Gpu: radeon 580
Nätagg: cooler master 600w
OS: Win 10

Han hade problem med att den startade om sig ibland och ibland "postade" den inte över huvud taget.
Jag gick in i bios och kikade lite, noterade att den va klockad till 4.0ghz så jag valde "Load fail safe settings" eller vad det heter och sparade och startade om och nu ser det ut som när det va skit i kassetterna på Nintendo 8-biten. Stora färgglada pixlar huller om buller som blinkar. Har en bild men kan inte ladda upp den. Låter man den stå så nog länge så blir det svart och det står "Loading operating system" och där tar det stopp. Mashar jag delit så kommer jag in i bios och där ser det ut som det ska. Någon som har tips på vad jag kan prova? Hade en tanke om att ägaren flashat om moderkortet och jag nollade det på något vis? Tacksam för hjälp.
Mvh Wargar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

Tjenare. Min svågers dator har börjat strula.
Mobo: Gigabyte gap55aud3
Cpu: gammal i5 på 2.8ghz tror den heter 750
Ram: 4x4gb 1600mhz ddr3
Gpu: radeon 580
Nätagg: cooler master 600w
OS: Win 10

Han hade problem med att den startade om sig ibland och ibland "postade" den inte över huvud taget.
Jag gick in i bios och kikade lite, noterade att den va klockad till 4.0ghz så jag valde "Load fail safe settings" eller vad det heter och sparade och startade om och nu ser det ut som när det va skit i kassetterna på Nintendo 8-biten. Stora färgglada pixlar huller om buller som blinkar. Har en bild men kan inte ladda upp den. Låter man den stå så nog länge så blir det svart och det står "Loading operating system" och där tar det stopp. Mashar jag delit så kommer jag in i bios och där ser det ut som det ska. Någon som har tips på vad jag kan prova? Hade en tanke om att ägaren flashat om moderkortet och jag nollade det på något vis? Tacksam för hjälp.
Mvh Wargar

Du kan ju börja med att stänga av all OC för att se om den blir stabil. Jag hade hur som helst uppgraderat till senast bios och sett om det hjälper.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du kan ju börja med att stänga av all OC för att se om den blir stabil. Jag hade hur som helst uppgraderat till senast bios och sett om det hjälper.

Löste pixelproblemet genom att stänga av "full screen logo" i bios. Nu ser det ut som det ska men den ligger kvar på post sidan alldeles för länge. Alltså där man ser tillverkare och hårddiskar och allt sånt. Efter flera minuter kommer LOADING OPERATING SYSTEM upp och där tar det stopp. Laddade hem senaste bios och la på ett usb men Q-Flash vägrar hitta något annat än floppy-driven. Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

Laddade hem senaste bios och la på ett usb men Q-Flash vägrar hitta något annat än floppy-driven. Någon som har något tips?

Det krävs oftast att USB-stickan är formaterad som FAT32 för att de flesta (lite äldre) moderkort ska hitta den.

På riktigt gamla moderkort går det dock endast att läsa från floppy, men då snackar vi om moderkort som är ~25 år gamla.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.