Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsseBisse:

Först och främst, oavsett vilka knivar du köper behöver du något ordentligt att slipa med. Då räcker det inte heller med ett bryne (som bara rätar ut eggen) utan du behöver något som faktiskt slipar. Detta kommer göra överlägset störst skillnad. Du kan köpa knivar för 10k, men om du inte kan slipa dom är dom lik förbannat slöa efter 6-12 månader. Det här är en enkel men bra slip. Den största nackdelen är att du inte kan påverka slipvinkeln, men det är inte hela världen.

Vad gäller knivar vill jag också slå ett slag för IKEAs knivar. Vi har ett gäng ur deras gamla 365-serie (tror dom heter Vörda nu) och tillsammans med slipen jag länkade ovan blir dom lika vassa våra "finare" japanska knivar. Enda nackdelen är att stålet i dom är mjukare, så dom håller inte skärpan lika länge men i gengäld är dom betydligt tåligare mot misshandel (skära mot ben, skära frysta saker etc.). Dessutom tar det typ 1 minut att slipa med slipen jag länkade, så att behöver göra det 1 gång i månaden (med IKEA-knivarna) jämfört med en gång i kvartalet (med japanarna) spelar inte så stor roll tycker jag.

Det här är så himla bra! Precis detta!
Rätt fokus - och med en pragmatisk lösning.
Bästa bästa!

Jag har några slipstenar istället. Något de flesta inte orkar hålla på med. Det bästa slipverktyget är det som används!
Och jag känner så väl igen det du skriver så väl angående skärpan.
Jag har både no-name knivar och lite global. Alla mina knivar har bra skärpa och det hänger ju på att man vässar dem emellanåt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tips om ni vill ha snabbare resultat på våtsten, kolla Kramer metoden på youtube. Jag gjorde tre knivar på 5 minuter första gången jag provade, då körde jag 140, 1000 och 4000 grit. Ska skaffa en till runt 220-400 istället för 140 för ren slipning men det gick över förväntan.

Sen blir det ju aldrig lika snabbt som en handhållen rull-slip, fler saker ska ju plockas fram, vissa stenar ska ligga i vatten en stund och mer att torka och plocka undan, så det är definitivt mer meck ja. Men jag tänkte för er som redan kör våtsten kan det vara kul att prova en ny metod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det bästa slipverktyget är det som används!

Så sant.
Jag har ett Apex Pro slipset, men drar mig så mycket för att använda det så funderar på att testa en Vulkanus istället.
Hört mycket gott om den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja, man behöver inte ha det värsta, viktigare att slipa. Men visst kan det vara kul med speciella knivar, jag har min gammelfarfars morakniv med laminerat blad, tveksamt om jag kan hitta en bättre morakniv idag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Gillar man att sköta sina knivar finns en riktigt fiffig pryl. https://www.edgepal.com/
Trevlig kille som konstruerat den med.
Jag har byggt en liknande själv.
Det finns en del liknande manicker på marknaden.
Skaffar man en sån är man snabbt nere på 10dels millimetrar på slipeggen osv.
Har en tormek för att lägga om slipvinklar och renovera kassa eggar med.

Permalänk
Medlem

Blev 2 Victorinox knivar, 19 cm kockkniv och en 26cm brödkniv (Trähandtag). 800kr

Och en Wüsthof Classic Ikon 20 cm kockkniv. 549kr

Tror att det blir en bra start. 💪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Vi har ett sådant knivblock, men jag upplever att det är för lite distans mellan varje "slot" knivarna kan ofta inte vara uppradade raka pga att dom går emot varandra vilket jag stör mig på, samt vissa knivar har tjockt handtag så man måste lämna en hel slot emellan den och nästa.
Värt att tänka på innan du köper.

Jag är supernöjd med våra global knivar i övrigt

Vill tacka för tipset. Gick och testade knivblocket med lite knivar i och håller med det du skrev.
Blev Global G-835/BD Knivblock 10+1 istället som har mer utrymme mellan knivarna och fick det för 899 kr när de hade lite rea.

Riktigt nöjd med slutresultatet

Passade även på att köpa en Global GS-14 Allkniv 15cm vågtandad, då jag fick den för 500 kr istället för 1100 kr.

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att skicka iväg sina knivar för professionell slipning, det finns flera tjänster för det men jag har haft bra erfarenhet av knivbrev.se som är den enda jag personligen testat. Inte superbilligt men bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör på denna, https://boncenturi.se/collections/kockknivar/products/walnut-...
Ruskigt skön att arbeta med, även om de är mycket att hacka/skära 👌. Kan rekommendera!
Dock inte rostfri, så man får diska den ofta och varsamt, speciellt efter citrusfruker.

Permalänk

Körde billigaste Ikea fram till att jag bestämde mig för att köpa nytt. Jag köpte då ett knivblock och 4 knivar. Allt från Global.

Mina krav var att de skulle vara av god kvalitet, bra skärpa från fabrik och helt i stål. Jag vill att de ska hålla länge så trä gick bort då det blir fult med tiden även om det är snyggt när det är nytt.

Jag prioriterade det jag använder mest (så brödkniv gick bort) och mest per krona när jag letade olika paket. Jag hittade ett prisvärt sett med kockkniv, grönsakskniv, skalkniv och en flexibel kniv i. Otroligt nöjd!

Knivset (4 delar)

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Någon som har nån info om knivarna från Peugeot som säljs på rusta för en hundring styck?
https://www.rusta.com/se/sv/kockkniv-peugeot-p970009870101.as...
Peugeot är väl välrenommerat i alla fall när det gäller pepparkvarnar
Dessa ser enkla ut och hittar inget vid googling.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som har nån info om knivarna från Peugeot som säljs på rusta för en hundring styck?
https://www.rusta.com/se/sv/kockkniv-peugeot-p970009870101.as...
Peugeot är väl välrenommerat i alla fall när det gäller pepparkvarnar
Dessa ser enkla ut och hittar inget vid googling.

En polare har den.
"Ok för 99 kronor" säger han.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."