Tips inför framtiden .NET / Spelutveckling

Permalänk

Tips inför framtiden .NET / Spelutveckling

Jag har kommit in på en YH-utbildning inom .NET-utveckling, den är 2 år lång. Kursen kommer fokusera på C#, men med vissa element och delar i andra språk. Mitt mål är att syssla med spelutveckling eller spelprogrammering, och jag är nu lite lätt kluven.

Per i dag har jag ett fast jobb, och en möjlighet att läsa matematik + programmering på grundnivå i höst vid sidan om. Allt i hopp om att kunna söka en mer spelnischad utbildning i vår eller nästa höst. Dock finns det inga garantier för plats, då min förkunskap är noll, och denna typen av utbildningar verkar onekligen väldigt populära.

Eller så säger jag upp mig (studieledighet är inget alternativ), gör mina 2 år på skolan, får med mig en bra grund och styr det mot mitt mål så mycket jag kan. Fördelarna är möjligheten att knyta kontakter och nätverka, det finns bra avsatt med tid till praktik under utbildningen och troligtvis en stor chans till ett jobb efter avslutad utbildning = snabb erfarenhet. Är det en bra inkörsport eller vinner jag mer på att kämpa för en plats på en nischad utbildning med mer kontakter inom spelvärlden?

Tacksam för svar!

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Av det jag hört angående spelbranschen så är det hög konkurrans bland jobben, tighta deadlines (räkna med övertid), halvkasst betalt och många bolag som floppar för att spelet floppar.

Om det är C# du vill läsa så kan du ju alltid börja labba med Unity då det är en spelmotor där du kodar i C#, det är bara att ladda ner och sätta igång

Hur stor erfarenhet av programmering har du? Jag hade rekommenderat att labba på egen hand några månader för att se om det är något du vill satsa på, testa att göra diverse spel i Unity och följ tutorials. Tycker du att det är roligt så är inte en 2-årig utbildning dum att ha, du kan alltid jobba med annat inom .NET och kan sedan gå över mer mot spel senare om det är det du vill göra.

Om du söker jobb sen så ser det ju helt klart bättre ut om du har jobbat nåt år som .NET utvecklare och labbat med Unity på fritiden så att du har projekt att visa upp för en poteniell arbetsgivare. Kunskaperna inom programmering och C# tar du med dig i ryggsäcken.

Permalänk
Medlem

Jag har två kompisar som jobbar för två väldigt stora olika aktörer på spelmarknaden och båda är väldigt lågt avlönade och jobbar mycket "gratis" övertid pga inga kollektivavtal osv.

Men de älskar sina jobb ändå för de gillar spel..

Med andra ord är det ingen bransch som gör dig rik och du kommer få jobba häcken av dig för inget betalt alls.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Av det jag hört angående spelbranschen så är det hög konkurrans bland jobben, tighta deadlines (räkna med övertid), halvkasst betalt och många bolag som floppar för att spelet floppar.

Om det är C# du vill läsa så kan du ju alltid börja labba med Unity då det är en spelmotor där du kodar i C#, det är bara att ladda ner och sätta igång

Hur stor erfarenhet av programmering har du? Jag hade rekommenderat att labba på egen hand några månader för att se om det är något du vill satsa på, testa att göra diverse spel i Unity och följ tutorials. Tycker du att det är roligt så är inte en 2-årig utbildning dum att ha, du kan alltid jobba med annat inom .NET och kan sedan gå över mer mot spel senare om det är det du vill göra.

Om du söker jobb sen så ser det ju helt klart bättre ut om du har jobbat nåt år som .NET utvecklare och labbat med Unity på fritiden så att du har projekt att visa upp för en poteniell arbetsgivare. Kunskaperna inom programmering och C# tar du med dig i ryggsäcken.

Jag har egentligen ingen erfarenhet av programmering alls, lite HTML back in the day. Men i anslutning till att jag sökte utbildningen så fick man göra en del preparandakurser, både i Java och C# samt lite HTML/CSS. Jag vet ingenting om ytterligare språk, men hörde av en kompis och gymnasielärare inom programmering, att C# är en bra början?

Någonstans känns det ju som en bra utbildning, med möjlighet till ett bra jobb där man ändå kan utvecklas. Och med stor möjlighet att lära sig mycket själv när man börjar få lite grepp om det!

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem

Det spelföretag vill se är att du har passion för spelutveckling och att du har utvecklat spel, absolut helst tillsammans med andra i grupprojekt. Det du får på en yrkeshögskola för spel är just enklare tillgång till grupprojekt. En designer kommer att lägga upp planen för spelet och det kommer finnas artists som gör 3D-modeller.

Om du inte går på en spelutbildning kommer du att behöva lägga väldigt mycket fritid på att också lära dig utveckla spel. Det är inte bara renodlad programmering det handlar om, du kommer också att behöva lära dig t.ex. en hel del linjär algebra. Man behöver kanske inte sitta med en mattebok i linjär algebra, men du kommer att behöva lära dig att applicera teorin kring vektorer, matriser, etc om du ska bli en grafikprogrammerare.
Om du inte känner någon som du kan utveckla spel tillsammans med kan du vara med på gamejams och liknande.

Nu har jag inte programmerat allt i världen men jag skulle säga att grafik och nätverk förmodligen tillhör de svåraste programmeringsområdena. Du bör veta att det inte är samma sak att programmera C#.NET och grafik.

Är du intresserad av spelutveckling skulle jag även föreslå att du lär dig C++. Du kan själv gå in på spelstudios hemsidor och kolla på jobbannonser; de flesta vill ha någon som även har jobbat med C++. Ofta står det att erfarenhet med C# är meriterande, men att erfarenhet i C++ är ett krav.
Om du tittar på Sveriges 3 stora yrkeshögskolor för spelutvecklings hemsidor är jag säker på att du även där kommer att få se att de alla ska lära sig C++. Praktiskt taget alla grafikmotorer är skrivna i C++, även Unity, och det är bra att kunna läsa koden och i alla fall något sånär förstå vad som händer i den även om man inte är grafikmotorprogrammerare.
Det finns dock spelstudior som endast kräver C#. I många fall är dessa nog ofta mobilspelutvecklare som använder Unity för sin utveckling.

Om du överväger att ta vägen genom C#.NET-yh in i spelindustrin så var först och främst ärlig med dig själv om du kommer att lägga ytterligare tid ovanpå de 100% du redan kommer att sitta och knacka C#.NET med att även lära dig spelutveckling. Även en hel del av de som redan pluggar spelutveckling på spelskolorna, kanske till och med de flesta, sitter mer än 100% full arbetstid och kodar, och var medveten om att det är dessa du kommer att konkurrera med om jobb. Ett annat alternativ är ju annars att du går 2 år och går ut och jobbar med C#.NET, och sedan börjar nicscha dig mot spel.

Om du aldrig har studerat på högskola eller yrkeshögskola förut så bör du även vara medveten om att tempot på plugget är något helt annat än gymnasiet. Det känns som att alla får höra detta av någon innan de börjar, men alltför många tar det inte seriöst. Ta det seriöst från dag 1 så att du inte halkar efter. Det finns nämligen ofta ingen tid över sen att ta igen. Ska du dessutom plugga utöver 100% är detta extra viktigt.

Min åsikt kring om YH-utbildningen är värt det alls skulle jag säga beror på. Kan du tänka dig att bli en "vanlig" programmerare?
Om svaret är att C#.NET är något att göra "så länge", eller om du bara ser det som ett byggnadssteg för att komma in i spelbranchen skulle jag nog personligen inte gå den utbildningen. Eller faktiskt så skulle jag nog påbörja den utan att ha för avsikt att avsluta den, men istället ha som mål att komma in på en spelskola nästa år. Risken med denna approach är att om du tabbar dig så får du kanske inte CSN nästa höst direkt igen.

Oavsett om du jobbar eller pluggar vidare; om att bli spelprogrammerare verkligen är vad du vill, så lägg fritiden på att plugga det. Gör det nu, från idag. Du kan lära dig att använda spelmotorer och göra ett par spel på fritiden för att sedan ha en chans att komma in. Det är såklart inte säkert att du kommer in, men det är ändå inte ett ENORMT antal sökande (kanske The Game Assembly, men inte de andra två skolorna). Programmeringsprogrammen har betydligt lägre konkurrens än Artist-programmen.

Jag rekommenderar starkt gamdev.tv's kurser:
C#:
https://www.udemy.com/course/unitycourse2/
C++:
https://www.udemy.com/course/unrealcourse/

Efter någon av dessa kurser kommer du att vara så pass kompetent i Unity eller Unreal att du kan utveckla egna spel i motorn. Du kan då börja bygga ihop ett riktigt coolt arbetsprov och med detta söka till Playgroundsquad och Futuregames. Unity kommer att vara enklare, men med Unreal kan du kanske imponera lite mer eftersom de flesta sökande förmodligen använder Unity.

The Game Assembly kan du också söka till, men de har antagningsprover istället för arbetsprov. The Game Assembly är också troligtvis en betydligt svårare utbildning eftersom de även bygger egna spelmotorer.

Och som tidigare talare redan har nämnt. Om pengar är din huvudsakliga motivation så är förmodligen inte spelindustrin det rätta valet för dig. Det är väl inte dåliga löner, men du kan troligtvis tjäna betydligt mer på programmering i andra industrier.

EDIT: Det om C++ gäller i huvudsak AAA-studios. Jag är osäker på hur det ligger till på mindre företag.

Permalänk
Skrivet av Yee:

Det spelföretag vill se är att du har passion för spelutveckling och att du har utvecklat spel, absolut helst tillsammans med andra i grupprojekt. Det du får på en yrkeshögskola för spel är just enklare tillgång till grupprojekt. En designer kommer att lägga upp planen för spelet och det kommer finnas artists som gör 3D-modeller.

Om du inte går på en spelutbildning kommer du att behöva lägga väldigt mycket fritid på att också lära dig utveckla spel. Det är inte bara renodlad programmering det handlar om, du kommer också att behöva lära dig t.ex. en hel del linjär algebra. Man behöver kanske inte sitta med en mattebok i linjär algebra, men du kommer att behöva lära dig att applicera teorin kring vektorer, matriser, etc om du ska bli en grafikprogrammerare.
Om du inte känner någon som du kan utveckla spel tillsammans med kan du vara med på gamejams och liknande.

Nu har jag inte programmerat allt i världen men jag skulle säga att grafik och nätverk förmodligen tillhör de svåraste programmeringsområdena. Du bör veta att det inte är samma sak att programmera C#.NET och grafik.

Är du intresserad av spelutveckling skulle jag även föreslå att du lär dig C++. Du kan själv gå in på spelstudios hemsidor och kolla på jobbannonser; de flesta vill ha någon som även har jobbat med C++. Ofta står det att erfarenhet med C# är meriterande, men att erfarenhet i C++ är ett krav.
Om du tittar på Sveriges 3 stora yrkeshögskolor för spelutvecklings hemsidor är jag säker på att du även där kommer att få se att de alla ska lära sig C++. Praktiskt taget alla grafikmotorer är skrivna i C++, även Unity, och det är bra att kunna läsa koden och i alla fall något sånär förstå vad som händer i den även om man inte är grafikmotorprogrammerare.
Det finns dock spelstudior som endast kräver C#. I många fall är dessa nog ofta mobilspelutvecklare som använder Unity för sin utveckling.

Om du överväger att ta vägen genom C#.NET-yh in i spelindustrin så var först och främst ärlig med dig själv om du kommer att lägga ytterligare tid ovanpå de 100% du redan kommer att sitta och knacka C#.NET med att även lära dig spelutveckling. Även en hel del av de som redan pluggar spelutveckling på spelskolorna, kanske till och med de flesta, sitter mer än 100% full arbetstid och kodar, och var medveten om att det är dessa du kommer att konkurrera med om jobb. Ett annat alternativ är ju annars att du går 2 år och går ut och jobbar med C#.NET, och sedan börjar nicscha dig mot spel.

Om du aldrig har studerat på högskola eller yrkeshögskola förut så bör du även vara medveten om att tempot på plugget är något helt annat än gymnasiet. Det känns som att alla får höra detta av någon innan de börjar, men alltför många tar det inte seriöst. Ta det seriöst från dag 1 så att du inte halkar efter. Det finns nämligen ofta ingen tid över sen att ta igen. Ska du dessutom plugga utöver 100% är detta extra viktigt.

Min åsikt kring om YH-utbildningen är värt det alls skulle jag säga beror på. Kan du tänka dig att bli en "vanlig" programmerare?
Om svaret är att C#.NET är något att göra "så länge", eller om du bara ser det som ett byggnadssteg för att komma in i spelbranchen skulle jag nog personligen inte gå den utbildningen. Eller faktiskt så skulle jag nog påbörja den utan att ha för avsikt att avsluta den, men istället ha som mål att komma in på en spelskola nästa år. Risken med denna approach är att om du tabbar dig så får du kanske inte CSN nästa höst direkt igen.

Oavsett om du jobbar eller pluggar vidare; om att bli spelprogrammerare verkligen är vad du vill, så lägg fritiden på att plugga det. Gör det nu, från idag. Du kan lära dig att använda spelmotorer och göra ett par spel på fritiden för att sedan ha en chans att komma in. Det är såklart inte säkert att du kommer in, men det är ändå inte ett ENORMT antal sökande (kanske The Game Assembly, men inte de andra två skolorna). Programmeringsprogrammen har betydligt lägre konkurrens än Artist-programmen.

Jag rekommenderar starkt gamdev.tv's kurser:
C#:
https://www.udemy.com/course/unitycourse2/
C++:
https://www.udemy.com/course/unrealcourse/

Efter någon av dessa kurser kommer du att vara så pass kompetent i Unity eller Unreal att du kan utveckla egna spel i motorn. Du kan då börja bygga ihop ett riktigt coolt arbetsprov och med detta söka till Playgroundsquad och Futuregames. Unity kommer att vara enklare, men med Unreal kan du kanske imponera lite mer eftersom de flesta sökande förmodligen använder Unity.

The Game Assembly kan du också söka till, men de har antagningsprover istället för arbetsprov. The Game Assembly är också troligtvis en betydligt svårare utbildning eftersom de även bygger egna spelmotorer.

Och som tidigare talare redan har nämnt. Om pengar är din huvudsakliga motivation så är förmodligen inte spelindustrin det rätta valet för dig. Det är väl inte dåliga löner, men du kan troligtvis tjäna betydligt mer på programmering i andra industrier.

EDIT: Det om C++ gäller i huvudsak AAA-studios. Jag är osäker på hur det ligger till på mindre företag.

Först och främst; Herregud vilket fantastiskt svar, tackar så hjärtligt för det!

Jag kan ju känna såhär rent allmänt kring utbildningen jag kommit in på, den ger mig en stor möjlighet att landa ett jobb inom programmering. Jag är alldeles för gammal för att inte ha någon form av säkerhet i ryggen, eller kanske för feg, men jag har inga problem att se mig själv vara "vanlig systemutvecklare/programmerare" någonstans i framtiden. Jag tänker att, och har hört från vänner, att lära mig C# först och främst nu kan vara en god idé. Det finns ingenting som hindrar mig från att lära mig hantera fler programmeringsspråk senare

Vad gäller studietakt har jag en gång tidigare läst en YH-utbildning, så jag är medveten om farten och att det är viktigt att hänga med. Som det ser ut nu kommer jag ha lektioner tre gånger i veckan + Ma2b vid sidan om då, men det är endast under 10 - 15 veckors tid under första terminen, sen är den klar.

Det lutar åt att jag kommer påbörja utbildningen och känna av en stund om det faktiskt är något för mig. Känns allt bra, så går jag in för att avsluta den. Om inte tänker jag fortsätta jobba och lära mig så mycket jag kan på egen hand för att senare söka en annan utbildning.
Jag kikade in dem kurserna du rekommenderade och det visade sig att i söndags hade de en helt sjuk rabatt på dessa, så jag knep båda till typ 300 kr. Att bara ha tillgång till dem ger mig en möjlighet att göra det när jag känner att jag har tid och lust, utöver den C#-programmering jag kommer syssla med i skolan.

Tack återigen för grym info!
Även stort tack till @Oliver91 och @zaibuf!

Visa signatur

I HAVE AWOKEN!
CHASSI: Fractal Design Define R5 | CPU: Intel Core i7 4790-K | RAM: 16gb HyperX | PSU: EVGA Supernova G2 750W | GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB | MOBO: Asus Z97-A | SSD: Samsung EVO 250GB |