Google Chrome ska få rejält förbättrad energieffektivitet

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome ska få rejält förbättrad energieffektivitet

En experimentell funktion i Googles webbläsare Chrome lovar förbättrad energieffektivitet som kan utöka batteritid med två timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad heter den?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@robalm: det är en flagga som aktiveras i chrome://flags. Den heter "Throttle Javascript timers in background". Laddade ned Canary för att testa på funktionen så jag kan inte uttala mig om vilken effekt det får på prestanda i den nuvarande versionen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Keeper of the Bamse

Skulle förlängd batteritid kunna motivera dig som bärbar datoranvändare att återvända till Chrome, eller håller du redan till i Googles läger och inväntar ivrigt förbättringen?

Ja självklart. Det är så liten skillnad mellan de stora webläsarna (Edge, Chrome, Fx) att nu är det batteritid som kommer få mig att lämna Edge.

Jag får upplevd bättre batteritid med edge jämfört med chrome på min surface, och det är ju ingen egentlig skillnad på dem vad jag har märkt. Samma extensions, samma sync-funktioner etc

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

99% av tiden används min laptop med nätadapter ansluten... resterande 1% är då datorn flyttas mellan uttag. xD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av loevet:

@robalm: det är en flagga som aktiveras i chrome://flags. Den heter "Throttle Javascript timers in background". Laddade ned Canary för att testa på funktionen så jag kan inte uttala mig om vilken effekt det får på prestanda i den nuvarande versionen.

https://i.pinimg.com/564x/03/5d/4a/035d4ab78893ab566f20a144a6732c05.jpg

OK, så timers i inaktiva flikar (som varit inaktiva i mer än fem minuter) blir begränsade till ett "tick" per minut, istället för ett per sekund som jag tror det varit hittills.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Alling:

OK, så timers i inaktiva flikar (som varit inaktiva i mer än fem minuter) blir begränsade till ett "tick" per minut, istället för ett per sekund som jag tror det varit hittills.

..och innan dess så fick dom mycket högre cpu-prio än så, nästan realtid. Att ändra till 1/minut är väl lagom, vad ska flikar i bakgrunden ha för nytta av cpu-cykler egentligen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte något för mig som användare att tänka på men ändå ganska intressant hur Google tänker "ur lådan" här och finslipar sin produkt på sådant vis andra inte riktigt kommit till skott med att göra ännu.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Jag lämnade Chrome ett tag sen. Brave eller Firefox, bl.a. pga av CPU girigheten.
Och att Chrome fram tills nyligen(? fortfarande?) sparar ens data även vid incognito surf.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Jag lämnade Chrome ett tag sen. Brave eller Firefox, bl.a. pga av CPU girigheten.
Och att Chrome fram tills nyligen(? fortfarande?) sparar ens data även vid incognito surf.

De sa aldrig att ens data inte sparas. Bara att saker inte sparas lokalt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Chrome? Haha, nej du, skulle inte tro det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör Chrome iomed jag har mycket sparat på mitt google-konto. Finns det någon webbläsare som är bättre där jag kan använda mitt google-konto? ;P

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop