Fraunhofer sjösätter videoformatet VVC med 50 procent bättre komprimering

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aha, trodde det var namnet på den drivande personen bakom utvecklingen av formatet. Tack för lite trevlig allmänbildning

Han som namgett organisationen är jordgubbe sen länge.

https://de.wikipedia.org/wiki/Joseph_von_Fraunhofer

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det jag tycker är största problemet med dagens komprimering som används för streaming är att de är för hårt komprimerade. Kvaliteten tar för mycket stryk. Speciellt i mörka scener. Det är väl säkert bra att få en komprimering som leder till mindre data men det är ju också så att bandbredd blir mindre och mindre problematiskt när fiber börjar bli så utbrett. Jag skulle hellre se någon komma med en komprimering som leder till bättre kvalitet.

Det blir ju mellan tummen och pekfingret bättre kvalitet för samma bandbredd, är en del av poängen med nya standarder.
Sen så är det upp till de som encodar och distribuerar att ställa in det på det sätt de tycker är lämpligt, de kan skjuta det mot högre, samma, eller kanske lägre kvalitet.

Sen så är hela världen inte utbyggd med fiber heller så mer "bang for the buck" kan ge fler möjligheten att del av hygglig kvalité, plus att antal användare sakta men säkert ökar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Frågan är dock hur mycket mer beräkningskraft som behövs för att decoda det jämfört med HEVC ? Ganska viktigt på mobila enheter då batteritiden kan ta stryk

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reaperishere:

Frågan är dock hur mycket mer beräkningskraft som behövs för att decoda det jämfört med HEVC ? Ganska viktigt på mobila enheter då batteritiden kan ta stryk

Troligen mer beräkningar än idag men troligen sker det i hårdvara och kretsarna utvecklas att dra mindre ström än dagens så mer beräkningar till lägre effektbehov är nog det som händer i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Termen ”öppen standard” är väldigt konstig här. Öppen standard betyder egentligen bara att vem som helst kan implementera den på samma villkor, till skillnad från säg ett Word .doc, vilket i är en standard på marknaden utan en öppen (publicerad) spec. Alla MPEG-standarderna är öppna så tillvida att specen är öppen och vem som helst kan implementera dem. Det som i praktiken är skillnaden är att det är officiellt att man kommer att få betala royalties för patenten.

Den stora skillnaden är vem som får vara med och göra standarden. Inom ISO kan vem som helst vara med, och många går med med syftet att få in sina patent i standarden och på så sätt tjäna pengar på den. För AV1 sätts standarden primärt av de som skall använda den, så de tar inte med funktioner som de inte vill betala för.

Jag blev osäker när du skrev detta så jag läste på lite. Vad jag kommer fram till är att begreppet Öppen Standard har flera definitioner. Den definition jag syftar på är den EU använder, som säger att en Öppen Standard ska kunna användas utan att någon avgift betalas. Källan är här Engelska Wikipedia.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sånt beror ju mest på hur man implementerar kodningen, det finns ju faktiskt ett kommersiellt format som gjort så, MQA för musik där man komprimerar så att det komprimerade resultatet har samma filstorlek som cd men innehåller mer information.

Det där blir hemskt luddigt dock. MQA är ju lossy encoding, så för gammal musik är det ju oundvikligen en försämring av signalen jämfört med CD/FLAC/Annat lossless format. Att filerna sen inte blir mindre än FLAC gör formatet lite poänglöst imho.

La till sista meningen
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thu:

Det där blir hemskt luddigt dock. MQA är ju lossy encoding, så för gammal musik är det ju oundvikligen en försämring av signalen jämfört med CD.

Nej, eftersom cd i sig är en degradering från originalet så är det inget som teknisk sett säger att MQA ger sämre resultat enbart för att det är lossy, man utgår ju från originalinspelningen när man gör MQAfilerna och många original har långt bättre kvalitet än cd så MQA innebär möjlighet till samma eller bättre teknisk kvalitet än cd.
Att originalet är inspelat digitalt i cd format är ganska osannolikt, det är också oerhört osannolikt att det är i ett sämre digitalt format än cd utan originalet är ett bättre digitalt format eller analogt och det gör alltså att MQAkodaren har möjlighet att arbeta med mer information som annars kanske skulle behöva filstorlekarna från dvd audio för att överföras lossless.

Naturligtvis går det ju att utgå från nått uselt original också men det har ju inget med MQA i sig att göra, det finns ju de som omkodar mp3 filer till flac också för att de hört att flac är bättre och tror att det blir bättre om de kodar om filen fastän den redan är datareducerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrgaffe Det var därför jag angav gammal musik, det finns ingen extra information att hämta. Originalen är 44.1(ibland 48)/16 fram till 90-talet nånstans. Det är inga usla original, det är originalen som finns tillgängliga, och MQA försämrar dem oundvikligen ytterligare

För modernare musik känns det knasigt att använda ett lossy format när det går att köra lossless med ungefär samma datamängd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thu:

@mrgaffe Det var därför jag angav gammal musik, det finns ingen extra information att hämta. Originalen är 44.1(ibland 48)/16 fram till 90-talet nånstans. Det är inga usla original, det är originalen som finns tillgängliga, och MQA försämrar dem oundvikligen ytterligare

För modernare musik känns det knasigt att använda ett lossy format när det går att köra lossless med ungefär samma datamängd.

Det mesta gammalt är analogt och det som inte finns i bättre format än 16/44 är nog inte mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Beror väl lite på vad som avses, börjar vi backa förbi 60-talet så stämmer det säkert. Men då är formaten så begränsade att CD får in all information ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag minns helt ärligt inte, därav den lite frågande kommentaren. Vet att det var en hel del tjafs runt mp3, hur licensmodellen var, ersättning och liknande saker. Men hur mkt av det som var vettigt och hur mkt som eventuellt var trams kan jag inte komma ihåg.

Det var en grupp som kallade sig 8Hz som skulle skriva en ny open-source MP3 kodare. Det fanns en referenskodare i källkod men den var väldigt långsam, tog typ 10ggr speltiden att koda på en AMD-K6-II. De blev hotade av F:s advokater så de la ner sin version.

Sen uppstod LAME som stod för LAme is not and Mp3 Encoder som var en patch till referenskodaren. Då det inte var en kodare i sig själv (i början då) så kunde inte F säga nåt. Till slut var det inget av referenskoden kvar men då var det nog för sent för F att göra nåt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt häftigt hur man kan komprimera på det här sättet. 5GB för 4K material på 90 minuter är inte fy skam.