Hur sätter man fast HDD i monteringsramen?

Permalänk
Inaktiv

Hur sätter man fast HDD i monteringsramen?

Hej. Jag förstår inte hur jag ska sätta hårddisken i monteringsramen, eftersom den inte får plats? Vet inte hur jag ska bära mig åt så om ni har tips på hur man löser detta så vore det toppen.

HDD: https://www.inet.se/produkt/4300255/seagate-barracuda-desktop...
Monteringsram: https://www.inet.se/produkt/8906363/adapterkit-monteringsram-...

Som ni ser på bilden är det omöjligt för den att få plats med tanke på de 4 avlånga väggar/piggar med hål i sticker upp i mitten av monteringsramen. Ska man kanske trycka ner dem?: https://i.imgur.com/1gPsXB6.jpg

Permalänk
Medlem

Din HDD är 3,5" och monteringsramen är till för 2,5" (Små HDD'er och SSD'er)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

@YamahaDGX630: Från 2,5 till 3,5 står det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@YamahaDGX630: Från 2,5 till 3,5 står det.

Eh jaa?
Och din HDD är inte 2,5" utan 3,5"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

För att fortsätta på @YamahaDGX630:s korrekta svar, du behöver alltså inte använda den där monteringsramen över huvud taget.

Monteringsramen är för att göra en liten hårddisk "lika stor" som en stor hårddisk så att den ska passa i ett fäste där man normalt kan installera en stor hårddisk direkt.

Permalänk
Inaktiv

@pv2b: Så du menar att man kan sätta den direkt i chassit med skruvarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321431:

@pv2b: Så du menar att man kan sätta den direkt i chassit med skruvarna?

Exakt hur du gör varierar från chassi till chassi. I mitt chassi t.ex. (Fractal Design Define Mini C) finns det slädar som jag skruvar fast hårddisken i som jag sedan skjuter in i hårddiskplatsen.

Vilket chassi har du?

Permalänk
Inaktiv

@YamahaDGX630: Men det står ju upp till 3,5. Vilket då menas att MINSTA 2,5 till MAX 3,5. Då borde den ju ändå passa för att min är exakt 3,5. Hänger du med?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321431:

@YamahaDGX630: Men det står ju upp till 3,5. Vilket då menas att MINSTA 2,5 till MAX 3,5. Då borde den ju ändå passa för att min är exakt 3,5. Hänger du med?

Det är ju dock inte det som står.

Copy-paste direkt från hemsidan:

Citat:

DELTACO monteringsram för att kunna montera en 2,5" hårddisk i en 3,5"-plats, skruvar ingår, kommer i metallutförande.

Permalänk
Inaktiv

@pv2b: Jaha, jag läste 2,5 till 3,5 och tänkte att det är så. Men okej jag ber om ursäkt, dock borde de förtydliga det litegrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@pv2b: Jaha, jag läste 2,5 till 3,5 och tänkte att det är så. Men okej jag ber om ursäkt, dock borde de förtydliga det litegrann.

Man kan inte förtydliga något som redan är såpass tydligt. En annan sak hade varit om det stod 2,5" - 3,5".
Det syns också klart och tydligt på produktbilderna vilken HDD-storlek det handlar om.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

@YamahaDGX630: Ja och det var just den texten jag läste, vilket jag syftade på, det står längst upp på kartongen innan alla beskrivningar kommer 2,5 to 3,5. Det fick mig att tro att ramen var för 2,5 upp till 3,5 hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittar ingen manual på nätet för hur du ska göra i denna, men i denna första bästa Youtube-video jag hittade framgår att du bara ska skruva in hårddiskarna, endast från ena sidan.

Spola fram till 2:29

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Man kan inte förtydliga något som redan är såpass tydligt. En annan sak hade varit om det stod 2,5" - 3,5".
Det syns också klart och tydligt på produktbilderna vilken HDD-storlek det handlar om.

Skrivet av anon321431:

@YamahaDGX630: Ja och det var just den texten jag läste, vilket jag syftade på, det står längst upp på kartongen innan alla beskrivningar kommer 2,5 to 3,5. Det fick mig att tro att ramen var för 2,5 upp till 3,5 hårddiskar.

Möjligen kunde de ha kallat den för en monteringsadapter istället för en monteringsram.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

@pv2b: Man kan inte skruva fast HDD överhuvudtaget på något sätt som han har gjort i videon och jag hittar inga tutorials om detta. Så jag kommer lägga den på botten av chassit med kretskortet uppåt och hoppas på det bästa bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Möjlig fullösning är bryt av piggarna och borra egna hål

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

@Niivpzi: Såg nu att HDD kunde sättas fast i den avlånga ramen, trodde först att skruvarna skulle ramla ut men tydligen inte då den sitter bra nu.