Permalänk
Medlem

Hifi-ljud till datorn

Hur många är det egentligen här som har ett bra hifi-system till datorn?
Som de flesta har jag testat både olika typer av "dator-högtalare" och hörlurar. Dator-högtalare har aldrig tilltalat mig. De saknar helt enkelt mycket av det ljudideal jag är ute efter. En del hörlurar jag testat har låtit väldigt bra men det slutar alltid med att jag tycker de blir för varma eller otympliga att ha på sig.
Efter många om och men har jag landat i att det som för mig är det bästa är ett 2.1 system. Ett par stativhögtalare 5,25 tums eller 6,5 tums. En bas där 10" verkar vara det bästa med tanke på output och storlek. En bättre förstärkare som jag kan köra ljudet digitalt till.
Just nu är jag inne i uppgraderingstankar. Högtalarna är definitivt det svåraste. De ska låta bra till musik och ändå få fram knivskarpa pistolskott i fps spel. Detta på 80-100 cm avstånd och nära en bakvägg. Just nu lutar det åt ett par klipsch RP eller ett par triangle borea br för mig.
För tillfället har jag en hemmabyggd dayton-bas av bättre modell, 10". En mindre förstärkare som jag vill byta ut en S.M.L.S Q5 pro samt ett par Dynavoice challanger S-5.
Vad kör ni med för uppsättning och vad tycker ni om det?

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Vila i frid

Har du provat någon i de lite högre klasserna av lurar, t.ex. Sony WH-1000XM3? Vanliga högtalare är ju beroende sin omgivningen och rätt vanskliga att få till det som man precis vill ha det.

Sonys aktiva undertryckning av omgivningsljud är helt suverän och har en neutral ljudbild. Väl värd sina pengar tycker jag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag har provat en hel del olika kombos för datorljud genom åren...
Enklaste sättet är att få till bra ljud med lurar. En USB dac/ hörlursförstärkare med bra lurar till så är det fixat.

För högtalare så är det lite knepigare att få till bra ljud tycker jag. Allt beror på svårigheten att placera högtalare på skrivbordet. Blir pannkaka direkt... spelar ingen roll hur bra prylar man har.
Kör just nu en hemmabiosetup till datorn som blev över. Just att högtalarna är vägghängda och att det finns en center gör att det lirar bra till allt från spel till musik. En hemmabioreceiver ger ju också bra möjligheter till tidskomp och eq som gör susen när placeringen har begränsningar. Bästa allround datorljud jag haft hittills.

https://www.dustinhome.se/product/5010620909/t205---black?sse...

Edit
Denna receiver kör jag men valen är ju många...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928645

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör som jag gör pga musikintresset, men tycker det funkar bra till annat också. Har ett ganska billigt studioljudkort (Roland Quad-Capture), kopplat via balanserade telekablar (TRS) till ett par Alesis aktiva studiomonitorer (Alesis M1 Active Mk3). Totalkostnad kanske 4000 kr.
För att finpolera till ljudet körde jag dels Room EQ Wizard samt har meckat manuellt med EQ. Därmed har jag inga nämnvärda problem med akustik pga hur högtalarna står eller rummet är utformat -- utan EQ har jag absolut det, men inte med.

En del pill helt klart, och kanske inte något som passar alla, men jag är bra nöjd. Har fått flera kommentarer om att jag har bra ljud.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Akheron: kör 800 D3 med en Classe förstärkare. Hearthstone har aldrig låtit så krisp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kör som jag gör pga musikintresset, men tycker det funkar bra till annat också. Har ett ganska billigt studioljudkort (Roland Quad-Capture), kopplat via balanserade telekablar (TRS) till ett par Alesis aktiva studiomonitorer (Alesis M1 Active Mk3). Totalkostnad kanske 4000 kr.
För att finpolera till ljudet körde jag dels Room EQ Wizard samt har meckat manuellt med EQ. Därmed har jag inga nämnvärda problem med akustik pga hur högtalarna står eller rummet är utformat -- utan EQ har jag absolut det, men inte med.

En del pill helt klart, och kanske inte något som passar alla, men jag är bra nöjd. Har fått flera kommentarer om att jag har bra ljud.

This is the way. Jag har ett Scarlett 2i2 och ett par Fostex monitorer kopplade via TRS. Spöar allt inom "datorljud" plus att jag kan koppla gitarren till datorn och köra ampsims.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Har 2 olika 5.1 system, från logitech , ett Z906 och ett äldre, typ 12+ år i en flytt kartong.
Annars så kör jag med mina JBL LX55 /Pioneer HPM 50 kopplad till en Pioneer SA 8800 för music, film och bil spel och vissa FPS spel om jag inte pratar i mic eller behöver lyssna.
Har även ett hemmabio dock kopplat via optical out om jag får för mig att använda surround ljud och hemmabio subben för bil spel eller film... Lite att välja på
Har även högtalare med 12tummare och även ett par 15 tummare i garaget som inte används längre.