Flyttbart bredband mellan två fritidshus

Permalänk
Jubileumsmästare

Flyttbart bredband mellan två fritidshus

Hej,
Vi har två fritidshus som båda är anslutna till öppen fiber. Ett används mestadels på sommaren och det andra på vintern. Vi funderar på om vi kan ha ett bredbandsabonnemang som rullar som man enkelt kan flytta mellan adresserna beroende på när man är där. Chattade lite med Telia och det som de kunde erbjuda var att anmäla flytt varje gång och är då beroende av deras kundtjänst vilket känns bökigt.

Så jag undrar om det är någon här som har några nyttiga erfarenheter, som kanske varit i samma sits och känner till någon smidig lösning?

Tack på förhand!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Hej,
Vi har två fritidshus som båda är anslutna till öppen fiber. Ett används mestadels på sommaren och det andra på vintern. Vi funderar på om vi kan ha ett bredbandsabonnemang som rullar som man enkelt kan flytta mellan adresserna beroende på när man är där. Chattade lite med Telia och det som de kunde erbjuda var att anmäla flytt varje gång och är då beroende av deras kundtjänst vilket känns bökigt.

Så jag undrar om det är någon här som har några nyttiga erfarenheter, som kanske varit i samma sits och känner till någon smidig lösning?

Tack på förhand!

Du måste ju ha Internet på båda platserna vilket gör att du måste göra som operatören säger. Om fritidshusen inte ligger bredvid varandra.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av tearzyo:

Du måste ju ha Internet på båda platserna vilket gör att du måste göra som operatören säger. Om fritidshusen inte ligger bredvid varandra.

Ja, det har du rätt i. Men det finns fler aktörer på marknaden som levererar internet, där man kanske kan göra flytten själv genom att logga in på kontot eller något. Jag har ingen aning, bara slänger ut en fråga om någon har erfarenheter av något liknande.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Sötast

Flytt via Ownit vet jag är busenkelt.

Öppnar en livechat på deras webbsida (oftast <1 minut kö, ibland upp till 10) ber dem flytta och sedan är det klart.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid spenderar du i fritidshusen?
Ett mobilt dataabbonemang och att starta en hotspot i mobilen när du är där kanske räcker ifall du bara spenderar några veckor där per säsong?
Själv kör jag mobilt 24/7 både hemma och ute och det funkar finfint för mina behov. (jag jagar inte lägsta möjliga ping)

Permalänk
Medlem

@BumBumX: Mja alltså, du kan koppla ihop två nät med utrustning, om du tex vill komma åt filer som ligger på plats A fast du befinner dig på plats B.

Men att stänga av abonnemanget på plats A när du flyttar dig till B, kallas uppsägning/pause av abonnemang

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Allexz:

Flytt via Ownit vet jag är busenkelt.

Öppnar en livechat på deras webbsida (oftast <1 minut kö, ibland upp till 10) ber dem flytta och sedan är det klart.

Ok, det låter ju positivt. Får kolla närmare på det, tack för svar!

Skrivet av FANTEN:

Hur mycket tid spenderar du i fritidshusen?
Ett mobilt dataabbonemang och att starta en hotspot i mobilen när du är där kanske räcker ifall du bara spenderar några veckor där per säsong?
Själv kör jag mobilt 24/7 både hemma och ute och det funkar finfint för mina behov. (jag jagar inte lägsta möjliga ping)

Ja mobilt funkar ju, vi har ett sådant i familjen idag,men vill man streama så äts det upp ganska fort. Men det används ju egentligen enbart till de två husen, och då kan det vara billigare med ett fast som man kan flytta tänker jag

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Skrivet av BumBumX:

Ok, det låter ju positivt. Får kolla närmare på det, tack för svar!
Ja mobilt funkar ju, vi har ett sådant i familjen idag,men vill man streama så äts det upp ganska fort. Men det används ju egentligen enbart till de två husen, och då kan det vara billigare med ett fast som man kan flytta tänker jag

finns trådlösa internet utan tak.

https://www.tele2.se/abonnemang/bredband-4g?subscription_vari...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig tänka tanken på att använda 4G om det finns fiber...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W