Bäst minnen för Ryzen 7 3800X, vad gäller för optimal hastighet? *Fixat*

Permalänk
Medlem

Bäst minnen för Ryzen 7 3800X, vad gäller för optimal hastighet? *Fixat*

Hej alla!

Söker bäst (inte dyrast) passande minne för en nyinköpt Ryzen 7 3800X och enligt på vissa ställen är det 3600 MHz minnen som gäller då just det synkas perfekt med någon bus eller vad det var men har även sett 3000 Mhz nämnas, vad gäller egentligen?

Slog dock en titt på några Corsair Vengeance 3600 4x8 som någon sida rek och de såg väl ok ut och så men detta verkar vara rätt gamla minnen. Spelar väl egentligen kanske ingen roll men vad annars finns det för nya minnen idag? Inget fancy som rgb och grejs bara minnen med en kylfläns på typ och som har det där bra Samsung minnet på sig vad det nu hette.

Permalänk
Viking

De här är prisvärda:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5302993/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

cl16 som du kan få ner till cl14 och behålla 3600 utan problem.

Permalänk
Inaktiv

Kolla vilka minnen ditt moderkorts QVL lista har som kompatibla så du slipper problem.

Listan finns vid drivrutiner mm hos moderkortets tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrys:

Hej alla!

Söker bäst (inte dyrast) passande minne för en nyinköpt Ryzen 7 3800X och enligt på vissa ställen är det 3600 MHz minnen som gäller då just det synkas perfekt med någon bus eller vad det var men har även sett 3000 Mhz nämnas, vad gäller egentligen?

Det finns en buss inne i Ryzen processorerna som kallas Infinity Fabric som används för intern kommunikation mellan olika delar på chippet. Hastigheten på den är kopplad till hastigheten som minnet körs i.
Allra bäst prestanda får man med minnen på 3600MHz eller strax över. Men timings på minnena spelar också roll. 3200MHz CL14 kommer att ge bättre prestanda än 3600MHz CL 20, till exempel.
Försök få tag på minnen på 3600 MHz CL18 eller bättre om det finns till bra pris. Minnen på 3200MHz CL16 fungerar nästan lika bra, och brukar vara billigare och lättare att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan jag hålla med om ja, nästa för bra för att vara sant. Under 2k för 32GB Vengeance, får ta en titt.

Skrivet av ToirRisker:

https://www.inet.se/produkt/5302993/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

cl16 som du kan få ner till cl14 och behålla 3600 utan problem.

Å fasen? De där såg väldigt bra ut och ingen dålig latens heller, blev rätt sugen. Hade dock tagit dom svarta som passat in bättre, tack för det tipset. Tyvärr var de så nya att de inte fanns med på QVL listan, vågar man riskera?

Skrivet av anon298854:

Kolla vilka minnen ditt moderkorts QVL lista har som kompatibla så du slipper problem.

Listan finns vid drivrutiner mm hos moderkortets tillverkarens hemsida.

Bra tips. Moderbordet är på väg och blev ett Asus ROG Strix x570-F Gaming för en hel del mer än jag ville ge men i princip allt det jag ville ha hade det och lär väl vara framtidssäkrat så får väl leva på knäckebröd och vatten en tid en tid även om jag inte en "gamer", jaja man får väl kosta på sig lite någon gång. Kollade upp QVL och det verkar nästan som det klarar av vad man än slänger på det för minnen.

Skrivet av Erik_T:

Det finns en buss inne i Ryzen processorerna som kallas Infinity Fabric som används för intern kommunikation mellan olika delar på chippet. Hastigheten på den är kopplad till hastigheten som minnet körs i.
Allra bäst prestanda får man med minnen på 3600MHz eller strax över. Men timings på minnena spelar också roll. 3200MHz CL14 kommer att ge bättre prestanda än 3600MHz CL 20, till exempel.
Försök få tag på minnen på 3600 MHz CL18 eller bättre om det finns till bra pris. Minnen på 3200MHz CL16 fungerar nästan lika bra, och brukar vara billigare och lättare att få tag på.

Just ja Infinity Fabrik, kommer ihåg det nu. 3600 MHz CL18, got it. Kollade och det finns en hel del 16GB CL18 och en del 32GB vad det verkar till hyfsade priser så det skall nog gå.

Sedan en annan fråga, läste precis någon om det verkade vara bättre med 2x16 än 4x8? Lite mer jobb i så fall för de verkar inte vara lika vanliga. Sedan även det här med Samsung b-die, får man väl kolla upp så det är men kan man kanske utgå ifrån om det är Samsung kretsar på minnena, men bäst och vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrys:

Å fasen? De där såg väldigt bra ut och ingen dålig latens heller, blev rätt sugen. Hade dock tagit dom svarta som passat in bättre, tack för det tipset. Tyvärr var de så nya att de inte fanns med på QVL listan, vågar man riskera?

Du får välja precis vilken färg du vill

Dem fanns inte på min QVL heller (msi b450 tomahawk) men funkar fint. QVL listan ju bara en lista på minnen dem har testat och fått en XMP profil i BIOS. Jag uppdaterade min BIOS och har en XMP profil för dessa minnen. Tror inte tillverkarna är så där jätte snabba med att uppdatera sin QVL lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrys:

Sedan en annan fråga, läste precis någon om det verkade vara bättre med 2x16 än 4x8? Lite mer jobb i så fall för de verkar inte vara lika vanliga. Sedan även det här med Samsung b-die, får man väl kolla upp så det är men kan man kanske utgå ifrån om det är Samsung kretsar på minnena, men bäst och vara säker.

Det är lättare att överklocka minnen med två minnesmoduler än med fyra. Mindre elektrisk belastning på minneskontrollern då.
Vad gäller Samsung b-die minnen så tror jag det är ett år sedan de slutade tillverkas, och de var rätt eftertraktade och dyra redan innan.
Utgå från att det inte är Samsung b-die tills motsatsen är bevisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är lättare att överklocka minnen med två minnesmoduler än med fyra. Mindre elektrisk belastning på minneskontrollern då.
Vad gäller Samsung b-die minnen så tror jag det är ett år sedan de slutade tillverkas, och de var rätt eftertraktade och dyra redan innan.
Utgå från att det inte är Samsung b-die tills motsatsen är bevisad.

Fast då har ju en del väldigt tur då som sitter med 4 minnen och får samma resultat med 2?
Jag har kört 4 minnen dom senaste åren på DDR3 /DDR4 och för mina i7or med DDR4 och Ryzen så har det inte spelat någon roll om det varit 2 eller 4 minnen i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Fast då har ju en del väldigt tur då som sitter med 4 minnen och får samma resultat med 2?
Jag har kört 4 minnen dom senaste åren på DDR3 /DDR4 och för mina i7or med DDR4 och Ryzen så har det inte spelat någon roll om det varit 2 eller 4 minnen i.

Tur kan det vara, men även en del andra saker, det finns tex två sätt att konstruera ledningarna till minnes slotarna på. T-topology och Daisy Chain. Med T-topology skall alla fyra slotarna prestera likadant, med Daisy Chain har det paret(dom sitter omlott) längst bort från processorn bättre signalstyrka. Nackdelen med T-topology är att det går åt fler ledningsbanor på moderkortet = dyrare. Så dom flesta moderkort använder Daisy Chain.

Sen har vi även officiella specs från AMD/Intel där båda anger högre garanterad hastighet för två moduler än för fyra. Det är helt enkelt mer stabilt med två moduler.

Med det slutar inte där, fyra moduler kan nämligen ha marginellt bättre prestanda vid samma frekvens. Detta eftersom det blir fyra parallela filer till minnena istället för två. Fler ranker som det kallas. Inte att förväxla med dual channel som är en helt annan sak.

Sen kan varje minnesmodul ha enkelsidiga eller dubbelsidiga kretskort, enkelsidigt kallas single rank och dubbelsidigt dual rank. Här gäller samma som för själva moderkortet, single rank går att klocka högre men dual rank har bättre prestanda vid samma frekvens.

Slutsats: För högst frekvens, tightast timings skall man ha två single rank moduler.
För högst prestanda vid samma frekvens skall man ha fyra dual rank moduler.

Inte helt enkelt ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fasen, jag som letat i timmar nu och hittat bra CL17 minne 2x16 som även finns med i listan MB stöder och för bara lite dryga 2k.

Ser dock lite fel ut i slottarna med bara 2 minnen.. fasen skall man ta.. kör dock inte OC..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrys:

Fasen, jag som letat i timmar nu och hittat bra CL17 minne 2x16 som även finns med i listan MB stöder och för bara lite dryga 2k.

Ser dock lite fel ut i slottarna med bara 2 minnen.. fasen skall man ta.. kör dock inte OC..

"inte OC" ?
Jo det gör du nog. Tekniskt sett så är alla DDR4 minnen som körs i över 2133MHz överklockade

Permalänk
Medlem

Se där, menade sedan manuell OC.

Tror dock jag kör med 4 st 8GB moduler så ser det mer enhetligt ut samt blir stabilt och bra.

Permalänk
Medlem

De här är rätt populära 2x16 minnen:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181991

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Inte mycket för RGB, samt att RGB alltid känns som om dom är dyrare, tänkte mig sedan nog även 4x8 GB.

Har dock letat upp några nu att välja mellan som verka vara ok och som MB stöder:

CORSAIR Vengeance LPX - 32 GB 4x8 CL18

G.Skill Trident Z - 32 GB 4x8 CL17

G.Skill Ripjaws V - 32 GB 4x8 CL16

De översta två kostar ungefär det samma, den undre en 350:- mer så den går nog bort även om den är snabbast.

Har läst bra om Vengeance men G.Skill är väl inte heller skit så att säga och dessutom ett litet snäpp snabbare. Svårt val fast CL17 är ju väl ändå bättre än CL18..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrys:

Se där, menade sedan manuell OC.

Tror dock jag kör med 4 st 8GB moduler så ser det mer enhetligt ut samt blir stabilt och bra.

Och du är helt säker på att du inte vill ha mer minne någon gång i framtiden?

Permalänk
Medlem

Hade inte skadat när jag redigerar ihop 360 graders panoramor men det händer inte så ofta att jag gör numera. Det är också en del mer pengar även om jag iofs hade kunnat komma undran med lite drygt 3000 på ett ställe för 64GB så jag är ändå lite sugen. Men mer än 64GB har jag aldrig någon direkt nytta av, jag kommer liksom inte att bygga någon server.

Permalänk
Medlem

Tänkte mig ändå 64GB men det visade sig tyvärr att det var väldigt många 64GB 4 x 16GB minnen som inte fungerade i alla slotar utan bara två vilket jag inte hade någon nytta av. De jag hittade för ett bra pris fanns inte med på QVL och då många 4x16 inte fungerade hade det varit en stor risk att inte heller de gjort det. Dom högst få som gjorde det var svindyra så jag hoppar över 64GB, det funkar även helt ok med 32GB.

Kollade då upp några Corsair Vengeance 32GB 4x8 GB 3600MHz och hittade två exakt likadana varianter men där den ena var dryga 300:- dyrare än den andra men båda med exakt samma egenskaper.

Visade sig dock att det var en enda bokstav ändrad i den dyra vilket efter kontroll visade sig garanterat vara ett minne med Samsung b-die chip i. Det minnet var helt ok enligt QVL så det blev direkt ett sådant kit.

Så tack alla för er hjälp! Det hade jag stor nytta av.