Permalänk
Medlem

Tyst och dammfri mITX?

Hej gott folk.
Har längre varit sugen på att gå ner i storlek och bygga i mITX. Tittar främst på Ghost eller NZXT H1.
Det som jag undrar över är följande:

Hur dammigt blir det inuti ett trångt och litet chassi? Hur ofta rengör ni era datorer? Innebär det att ni skruvar isär allt, med tanke på att det är trångt för att komma åt, vid varje rengöring?

Hur får man en tyst dator (gärna 30-35dBa under belastning) i ett litet chassi?
Undervoltar man både CPU och GPU? Jag vill ha en maskin som skulle kunna kopplas till min OLED tv och köra spel i 4k 60 fps.
Finns det nåt sätt att stoppa in kraftiga komponenter som ändå inte låter som hårfön/dammsugare?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag köper en burk luft på classe eller webhallen en gång i halvåret och går utomhus med datorn och blåser rent allt.

Jag har dammfilter överallt men det hjälper ju inte mot allt.

Att datorn är tyst under last är väl knappast lika viktigt som när den inte gör något? När du spelar så lär ju inte datorn överrösta spelet liksom
Dom flesta moderna komponenter idag är ju nästan knäpptysta när de inte gör något, eftersom dom har en inbyggd fläktkurva.

Undvik originalkylare på både CPU och GPU är såklart första stalltipset. En noctua nh-l9i och nästan valfri tredjepartskylare på grafikkortet (dvs inte founders edition) räcker som bas här.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Behövs en hyfsat seriös vattenkylning för det, och att lista ut hur man får till det i ett litet chassi.

Kolla på Corsair One.

Permalänk
Medlem

@Printscreen:
tack för ditt svar. Utifrån din signatur har du en FD r4. En sådan bjässe är ju inga problem alls att rengöra.
Däremot om du har ett litet ormbo av kablage utan några som helst dammfilter så är det inte lika enkelt skulle jag tro.

Gällande ljudet så avskyr jag att höra hur fläktarna snurrar i bakgrunden av spelet. Förstör ju hela ljudbilden och upplevelsen för mig.
Min nuvarande burk låter inte mer än "ambient" vid full belastning, tack vare den extrema undervoltningen på mitt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@sweborn:
Seriös vattenkylning?
Menar du med reservoir och hela köret inte en AIO?
Kyla ner CPU (tex 3600) bör väl inte vara nåt jätteproblem med 240 AIO rad eller en 140mm noctua fläkt på ca 1500rpm? Bör vara ganska tyst...
Men kyla ner rx5700xt eller rtx2070Super och uppåt kan vara jätte bekymmersamt. Hur får man dessa GPUer helt ljudlösa vid full belastning i ett odämpat chassi?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.
Har längre varit sugen på att gå ner i storlek och bygga i mITX. Tittar främst på Ghost eller NZXT H1.
Det som jag undrar över är följande:

Hur dammigt blir det inuti ett trångt och litet chassi? Hur ofta rengör ni era datorer? Innebär det att ni skruvar isär allt, med tanke på att det är trångt för att komma åt, vid varje rengöring?

Hur får man en tyst dator (gärna 30-35dBa under belastning) i ett litet chassi?
Undervoltar man både CPU och GPU? Jag vill ha en maskin som skulle kunna kopplas till min OLED tv och köra spel i 4k 60 fps.
Finns det nåt sätt att stoppa in kraftiga komponenter som ändå inte låter som hårfön/dammsugare?

Alla chassin blir dammiga. Filter kan ju göra att det tar lite längre tid men man måste öppna och köra tryckluft emellanåt ändå. Utifrån de chassin du länkade så ska ju NZXT H1 vara ett väldigt lättbyggt. Så om du vill tuta och köra så snabbt som möjligt så är det ju ett bra val.

Finns många bra chassin utöver de du nämnde. Sliger 580, 590 och Ncase m1 för att nämna några. Sidan jag tycker är bäst som kollar på små chassin på YouTube är Optimum Tech.

Det är svårt att få tyst dator under full belastning om du inte väljer energisnåla komponenter. Så det beror ju på vad du vill. Det går ju att bygga en custom loop i ett litet chassi också men det är inte det enklaste.

Personligen så väntar jag på att Ncase m1 ska komma åter i lager på deras hemsida så ska jag gå över till SFF.

Permalänk
Medlem

@Shiftypants:
Jag har sett en hel del klipp av Optimum teck och visst går han igenom det mesta, men oftast är det fokus på Thermals - värme.
Visst - ju mer värme, desto snabbare behöver fläktar snurra, men det är väldigt lite info om just ljudnivåer...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Shiftypants:
Jag har sett en hel del klipp av Optimum teck och visst går han igenom det mesta, men oftast är det fokus på Thermals - värme.
Visst - ju mer värme, desto snabbare behöver fläktar snurra, men det är väldigt lite info om just ljudnivåer...

De flesta små itx-chassin är ju relativt öppna. Så fläktarna är ju lite det som går att påverka. Därav blir det viktigare att sätta in fläktar som blir så tysta som möjligt vid belastning. Då har han detta test som han gjorde nyligen:

Permalänk
Medlem

@Shiftypants:
Absolut. Med en noctua fläkt kan jag få bättre temp/ljud prestanda för en CPU oavsett om detta är chassits fläkt eller cpu AIO eller luftkylare.

Med grafikkortet då? PSU? Har alla moderna SFF PSU en "zero fan" nivå vid lägre belastning?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Är ju en rätt stor skillnad volymmässigt på ett H1 och ett ghost? H1 klockar väl in på 13.5l cirka medans Ghost på 8.5 utan tophat. H1 är iof mindre footprint på då det är vertikalbyggt.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Jag har både ett Corsair 280x(utan dammfilter) och ett NZXT H210, ings pyttesmå chassin men hyfsat små ändå(>30l)

Jag har en Datavac som jag blåser rent dem med, har vattenkylning på båda så plocka isär gör jag inte ofta, 280x är värdelös utan vattenkylning och inte optimal alls oavsett, mitt bästa tips för städning iaf är att hålla rummet eller iaf utrymmet runt om dammfritt, damma av utanpå och runt om kontinuerligt är så jävla mycket lättare än att låta datorndamma igen ochsen städa den, PSU är det enda jag plockar ur för att blåsa igenom så om du har en modulär underlättar det mycket.
Lite alcohol och en fiberfri duk är perfekt för micro dammet som lägger sig på resten av komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Shiftypants:
Absolut. Med en noctua fläkt kan jag få bättre temp/ljud prestanda för en CPU oavsett om detta är chassits fläkt eller cpu AIO eller luftkylare.

Med grafikkortet då? PSU? Har alla moderna SFF PSU en "zero fan" nivå vid lägre belastning?

Grafikkort och dylikt får man kolla på separat. Det beror ju helt på vilket chassi du bestämmer dig för. Tar du ett Sliger SM590 exempelvis så får det ju plats med både 360 radiator och fullstora grafikkort (även SM580 får plats med fullstora grafikkort). Då är det ju enklare att jämföra. Jag har en riktig best till grafikkort på 327 mm. Tyst upp till 60 grader och låter inte särskilt mycket innan det börjar komma över 70 grader. Så tror det är svårt att ge ett generellt svar då det kommer skilja sig mycket utifrån vad som får plats just i det chassit du vill köpa.

När det kommer till SFF nätagg så är jag inte riktigt insatt. Corsair SF-serien tror jag dock ska vara semipassiv.

Permalänk
Keeper of the Bamse

TS: Du vill ha:
4K
60FPS
Ljudlöst

Du får välja två av tre här. Dom grafikkorten som krävs för att driva 4K/60 kan inte kylas passivt liksom.
Köper du ett 2080 och klockar ner kan du ju lika gärna köpa ett 2060 som har lägre TDP...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Får man vara så fräck och pusha lite för sitt eget bygge? Kanske kan det besvara en hel del frågor kring komponentval och hur man ska tänka. Det delar nämligen en hel del egenskaper som TS efterfrågar:

https://www.sweclockers.com/galleri/14346-project-perfection

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.
Har längre varit sugen på att gå ner i storlek och bygga i mITX. Tittar främst på Ghost eller NZXT H1.
Det som jag undrar över är följande:

Hur dammigt blir det inuti ett trångt och litet chassi? Hur ofta rengör ni era datorer? Innebär det att ni skruvar isär allt, med tanke på att det är trångt för att komma åt, vid varje rengöring?

Hur får man en tyst dator (gärna 30-35dBa under belastning) i ett litet chassi?
Undervoltar man både CPU och GPU? Jag vill ha en maskin som skulle kunna kopplas till min OLED tv och köra spel i 4k 60 fps.
Finns det nåt sätt att stoppa in kraftiga komponenter som ändå inte låter som hårfön/dammsugare?

Jag går i exakt samma tnkar men har börjat snegla på andra chassit som faktiskt ändå konkurrerar rätt bra med Ghost och H1. Sidearm T1 eller denna som jag länkar nu. Tycker att de är bättre för att man för plats med ett större GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=8k1B2tai1yg

OM inte så skulle jag nog gå på en H1 mellan de 2, annars S1 om inte budgeten är ett problem. Gällande dammet är det ju lätt att bära ut datorn till balkongen och plocka isär panelerna och bara spruta på med luft på burk en gång per halvår. Easy fix verkligen!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag går i exakt samma tnkar men har börjat snegla på andra chassit som faktiskt ändå konkurrerar rätt bra med Ghost och H1. Sidearm T1 eller denna som jag länkar nu. Tycker att de är bättre för att man för plats med ett större GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=8k1B2tai1yg

OM inte så skulle jag nog gå på en H1 mellan de 2, annars S1 om inte budgeten är ett problem. Gällande dammet är det ju lätt att bära ut datorn till balkongen och plocka isär panelerna och bara spruta på med luft på burk en gång per halvår. Easy fix verkligen!

H1 har ett jätte litet fotavtryck på bordet vilket verkligen lockar mig.
Coolermaster är ett bannlyst företag. har haft olika varor av CM genom åren och alla var skräp. Unlucky me, men jag köper inget av CM längre.

Att plocka isär ett r6 och rengöra är absolut inga problem. Men när jag tänker på att plocka isär en liten trång sak och sedan försöka pressa ihop all kablage igen så får jag ont i magen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

H1 har ett jätte litet fotavtryck på bordet vilket verkligen lockar mig.
Coolermaster är ett bannlyst företag. har haft olika varor av CM genom åren och alla var skräp. Unlucky me, men jag köper inget av CM längre.

Att plocka isär ett r6 och rengöra är absolut inga problem. Men när jag tänker på att plocka isär en liten trång sak och sedan försöka pressa ihop all kablage igen så får jag ont i magen.

Jaha jo fotavtrycket var också ett av mina prio då mitt skrivbord är väldigt lite. Jaha? SÅ pass? Som tur har jag inte haft någonting från CM utöver deras tangentbord Novatouch men jag ska nog avvakta och se lite fler recensioner. Egentligen räcker det från Optimum då han är väldigt duktig när det kommer till chassi.

H1 är ju fördelen att man man kan lyfta ur panelerna då de är magnetiska samt lyfta upp topplocket och då resterande 2 sidpanelerna följer med. Sen kan du bara stå och tömma burken. Du behöver nog inte plocka isär delar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha jo fotavtrycket var också ett av mina prio då mitt skrivbord är väldigt lite. Jaha? SÅ pass? Som tur har jag inte haft någonting från CM utöver deras tangentbord Novatouch men jag ska nog avvakta och se lite fler recensioner. Egentligen räcker det från Optimum då han är väldigt duktig när det kommer till chassi.

H1 är ju fördelen att man man kan lyfta ur panelerna då de är magnetiska samt lyfta upp topplocket och då resterande 2 sidpanelerna följer med. Sen kan du bara stå och tömma burken. Du behöver nog inte plocka isär delar

Visst att rensa h1 är nog bra enkelt... det är väl bara vid PSUn som dammet kan samlas ordentligt.
Undrar hur man fäster wifi antenner på h1. hela moderkorts "portsida" är ju mot botten av chassit.
Samt så är jag skeptisk till en AIO... Rädd för läckage, samt orolig för ljudet. Pumpen måste ju gå hela tiden och datorn är på typ 20 timmar per dag

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB