AMD följer upp Ryzen-uppdatering med Threadripper Pro

Permalänk
Melding Plague

AMD följer upp Ryzen-uppdatering med Threadripper Pro

Åtta minneskanaler och upp till 128 kanaler PCI Express kommer i finjusterat paket när AMD uppdaterar Threadripper-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vågar man gissa på stöd för 2TB RAM?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vågar man gissa på stöd för 2TB RAM?

Antagligen inte. Kanske 1TB om man har tur. Har in 3990X 512 som max?

Btw, jag försökte köpa dig igår på IKEA, men du var slut.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vågar man gissa på stöd för 2TB RAM?

Techpowerup och Videocardz menar att 2 TB är möjligt: https://www.techpowerup.com/269557/amd-ryzen-threadripper-pro...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Antagligen inte. Kanske 1TB om man har tur. Har in 3990X 512 som max?

Btw, jag försökte köpa dig igår på IKEA, men du var slut.

Såvitt jag vet är det MAX 256GB med TXR4.

Det sista?

Permalänk
Medlem

Borde gå att komma upp till 2TB med stöd för registrerade DIMMs. Coolt.

Man undrar ju lite varför de anstränger sig med dessa + XT-chipsen när Zen 3 bara är nån månad bort enligt dem själva. Det känns mer och mer som att de kommer att tvinga ut Zen 3 EPYC i December och att konsumentchipsen kommer först nästa år.

@Dinkefing: TRX40 stöder max 256GB pga att de bara supportar icke-registrerade minnen där 32GB-moduler är max idag. Här pratar vi om en ny styrkrets med stöd för RDIMMs och LRDIMMs, dvs reggade serverminnen som finns i storlekar upptill 256GB per modul.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Många som kan behöva detta har nog redan köpt epyc istället. Känns som en konstig lansering

Permalänk
Medlem

Säga vad man säga vill, jag tycker 64 kärnor som snurrar på nästan 3GHz är imponerande!
Gissar ha en sån i en server i källaren är mångas våta dröm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Säga vad man säga vill, jag tycker 64 kärnor som snurrar på nästan 3GHz är imponerande!
Gissar ha en sån i en server i källaren är mångas våta dröm....

Ser inte poängen med en sådan server för folk hemma i källaren. Det är väl mer om man jobbar med rendering eller liknande. Behövs knappast för att spara familjefoton eller vad folk använder hemmaserver till.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Alltid varit intresserad om RDIMM jämfört med UDIMM, speciellt när det är 4-8 stickor.
Har hört att RDIMM kan uppnå högre hastigheter än vanliga UDIMM om man fyller samtliga platser.
Om Sweclockers får in denna cpu så testa gärna detta

Permalänk
Medlem

8 kanaler 3200 cl14 hade gjort sig. Helt idiotiskt bra bandbredd på minnet. 32 core 4 kanalers TR var väl ganska flaskad med sin bandbredd har jag för mig. Men går inte denna rätt i strupen på deras egen Epyc 1p? Ska dom strypa den ena med software? (Epyc och mindre tier än Microsoft server funkar väl knappt, medans TR går på det mesta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Säga vad man säga vill, jag tycker 64 kärnor som snurrar på nästan 3GHz är imponerande!
Gissar ha en sån i en server i källaren är mångas våta dröm....

Hade jag ställt en sån i källaren vore den borta inom 12h men det är kanske annorlunda om man inte bor i lägenhet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Såvitt jag vet är det MAX 256GB med TXR4.

Det sista?

Små Billy bokhylla var slut.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

8 minneskanaler?
Man blir ju nästan lite svettig bara av att tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ser inte poängen med en sådan server för folk hemma i källaren. Det är väl mer om man jobbar med rendering eller liknande. Behövs knappast för att spara familjefoton eller vad folk använder hemmaserver till.

Nu jobbar jag inte med rendering av något slag. Men min server här hemma går rätt varm av att packa ner och kryptera filer och sedan på det transcoda (är väl typ av rendering) video på daglig basis. Så det dricker en del kräm att hålla igång allting i någorlunda hastighet.

Men med det sagt, så skulle jag absolut inte behöva så många kärnor för mitt användningsfall, det hade bara varit nice med lite svängrum för att laborera med saker

Permalänk
Medlem

Så kom den till slut, den omryktade plattformen. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många som kan behöva detta har nog redan köpt epyc istället. Känns som en konstig lansering

Är Epyc bättre?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Är Epyc bättre?

Detta är en helt ny plattform enligt läckan, men allt nytt har funnits på Epyc redan sedan ett bra tag.

Det som skiljer här är threadrippers klockfrekvenser på en Epyc plattform i princip.

Den kombon är lite ny men tror inte all-core kommer vara så mycket högre än det som är ute (då drar det för mycket ström).

Ett annat sätt att se det är threadripper med alla minneskanaler och inte nedstängt stöd för reg-moduler (mer max ram kapacitet)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

8 minneskanaler?
Man blir ju nästan lite svettig bara av att tänka på det.

Nästan så jag sket på mej när jag läste "Åtta minneskanaler och upp till 128 kanaler PCI Express".

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Kan stå för Elliptic Curve Cryptography, men i sammanhanget här är det nog Error Correction Code vilket innebär att ramminnet kan upptäcka och rätta fel på informationen som sparas där.

Oftast genom att ha ett nionde chip för varje 8 och spara checksummor där för att se om något är fel vid läsning (räknar då ut samma checksumma igen och jämför)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är en helt ny plattform enligt läckan, men allt nytt har funnits på Epyc redan sedan ett bra tag.

Det som skiljer här är threadrippers klockfrekvenser på en Epyc plattform i princip.

Den kombon är lite ny men tror inte all-core kommer vara så mycket högre än det som är ute (då drar det för mycket ström).

Ett annat sätt att se det är threadripper med alla minneskanaler och inte nedstängt stöd för reg-moduler (mer max ram kapacitet)...

Har Epyc så här många PCIe kanaler?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har Epyc så här många PCIe kanaler?

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-epyc-7742

Absolut!

Denna nyhet handlar om processorn jag länkar men med högre klock och energiförbrukning.

Sen kallar dom den threadripper för att den inte äe så energieffektiv antagligen

Permalänk
Medlem

128 kanaler PCI Express 4.0, GE MIG!!