Intel klargör Thunderbolt 4 inför höstens lanseringar

Permalänk
Melding Plague

Intel klargör Thunderbolt 4 inför höstens lanseringar

Med höstens lansering av Tiger Lake-processorerna introduceras också Thunderbolt 4, som garanterar större funktionsutbud än USB 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Så USB 3.2 (stöd för 5, 10 och 20 Gbps) kan vara snabbare än USB4 (minst 10 Gbps)? Som om detta med TB3/TB4/USB4 inte vore nog förvirrande...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Förvirringen fortsätter.

Permalänk

När man ser alla USB varianter så här så börjar man undra vad det är för geni som USB gubbarna har anställt för produktnamngivning...

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Citat:

I kölvattnet av säkerhetsbristerna runt Thunderbolt kräver Intel också att Thunderbolt 4-enheter stöder skydd för minnesåtkomst (DMA) i form av säkerhetsmekanismen Intel VT-d.

Innebär kravet på Intel VT-d att det blir omöjligt för AMD (och andra) att integrera stöd för TB4 i sina CPUer/Chipset?

Permalänk
Medlem

@Penguin:
Alltså thunderbolt 4 är inget nytt i sig som jag fattat det Det är usb 4 med krav på att alla standard grejer ska vara fungerade. Laddning, DP, HDMI, Ethernet, thunderbolt 3.
Så har man en dator med TB4 och en kabel med TB4 så kan man alltid koppla den i en skärm eller dongle och det ska fungera.
Inte som idag när du har en dator som inte har HDMI eller DP lanes kopplade så när du använder en extern skärm med usb c då får du ingen bild för protokollet är något din datortillverkare kanske inte har dragit lanes för.
AMD kan köra USB 4 vilket inkluderar thunderbolt 3 och den har alla funktioner men det finns inget krav på att du måste ha HDMI draget till usb c kontakten.
Så har du TB4 så behöver man inte bry sig vad som är i andra änden, det fungerar ändå. Det är grejen sen har den support för wake via dockor och andra småsaker men jag tror det existerar redan idag, bara att support för det är rätt svagt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hade varit störtskönt med en Konsoll som har stöd för Thunderbolt4 så man kan lägga in extern GPU! Älskar att det kommer förbättringar med Thunderbolt så pass "ofta" som de gör!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Penguin: Intel pratade inte om det specifikt, men med tanke på att de menar att alla företag som certifierar sina produkter får använda Thunderbolt 4 måste dessa företag kunna använda egen säkerhetsfunktion så länge som den matchar vad Intel VT-d erbjuder. Jag hör av mig till Intel och ser om jag kan få ett förtydligande i frågan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Loevet Du skriver "när det gäller dataöverföring erbjuds 32 Gbps över PCI Express-protokollet, eller 3 000 MB/s överföringshastighet, att jämföra med 16 Gbps i föregångaren", kan det därmed (iom TB4) tänkas bli möjligt med break-out-boxar (för GPUer) med fler än 4 PCIe-banor - kanske upp till 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Innebär kravet på Intel VT-d att det blir omöjligt för AMD (och andra) att integrera stöd för TB4 i sina CPUer/Chipset?

Svaret finns väl egentligen i artikelns sista mening: "På frågan om Thunderbolt 4 kan bli tillgängligt för alla datortillverkare, exempelvis Apples Mac-datorer med ARM-processorer, meddelar Intel att detta absolut är möjligt så länge som Apples lösningar möter certifieringskraven."

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: Intels presentation anger ökningen för lagringsprestanda över PCI Express, och videokapaciteten hos TB4 är ju densamma som hos TB3 (40 Gbps), och kapaciteten för därmed vara densamma för externa grafikkort. Att TB4 dubblerar stödet för anslutna skärmar (två 4K-skärmar eller en 8K-skärm) öppnar dock upp för en teoretisk möjlighet att TB4 kan ge bättre kapacitet för externa grafikkort. Ytterligare en bra fråga jag ska se om Intel kan lämna svar på

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

@NutCracker: Jag tänkte typ detsamma. TB3 ska på pappret motsvara PCIe 3.0 x4, men i verkligheten gör det inte det.
Tester har gjorts med alternativa lösningar för extern GPU. Tex Alienwares graphics amplifier som är äkta PCIe 3.0 x4 och ger betydligt mindre prestandaförlust. Spekulationer kring förlusten har svävat mellan att TB3 tvingas dela bus med andra enheter, till att signalen skulle vara komprimerad vilket ev kan introducera latency och dippar/variabel datahastighet.
Har själv en Razer Core (TB3) och mitt GTX1070 presterar i denna box något sämre, än ett GTX1060 inkopplat direkt mot x16.

Så ja. Förhoppningsvis blir det mer äkta 40Gbps nu.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Penguin: Intel pratade inte om det specifikt, men med tanke på att de menar att alla företag som certifierar sina produkter får använda Thunderbolt 4 måste dessa företag kunna använda egen säkerhetsfunktion så länge som den matchar vad Intel VT-d erbjuder. Jag hör av mig till Intel och ser om jag kan få ett förtydligande i frågan.

Hoppas på ett tydliggörande svar!

Skrivet av NutCracker:

Svaret finns väl egentligen i artikelns sista mening: "På frågan om Thunderbolt 4 kan bli tillgängligt för alla datortillverkare, exempelvis Apples Mac-datorer med ARM-processorer, meddelar Intel att detta absolut är möjligt så länge som Apples lösningar möter certifieringskraven."

Jo, men det kan mycket väl innebära att man måste integrera någon modul (läs separat krets) som kör VT-d för TB4, och då TB certifieringen redan är väldigt dyr är jag rädd att situationen ska bli än sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hoppas på ett tydliggörande svar!

Jo, men det kan mycket väl innebära att man måste integrera någon modul (läs separat krets) som kör VT-d för TB4, och då TB certifieringen redan är väldigt dyr är jag rädd att situationen ska bli än sämre.

Vi får väl se hur Amd, Apple ... kommer att ställa sig till TB4, hittills har ju Amd i stort sett skippat TB3 fullständigt. Endast enstaka (Amd-) moderkortstillverkare har ju implementerat TB3, mitt senaste, ett Asrock ITX har det. Möjligen nöjer man sig med USB4, men det återstår att se.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Penguin: Jag har fått svar från Intel via deras PR nu, och det var som jag misstänkte. Företag som vill certifiera sig för TB4 behöver ha en säkerhetsmekanism som motsvarar VT-d.

Svaret i sitt originalutförande:
"Thunderbolt 4 certification will require Intel VT-d based or an equivalent DMA protection technology. Thunderbolt certification is open to non-Intel-based systems and products. On background: Other silicon makers have IOMMU technology that is similar to Intel VT-d."

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Föga förvånande har redan Apple löst det för sin övergång till ARM, hade ju varit märkligt annars:
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2020/7/8/21317980/app...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: Jag har fått svar från Intel angående möjligheten till bättre kapacitet med externa GPU:er, och svaret är att det inte blir så. Däremot garanteras den maximala bandbredden i TB3/TB4, något som inte var gällande för alla implementationer av TB3. Med TB4 har man alltid tillgång till PCIe tunneling, vilket eGPU använder, och det var inte obligatoriskt för TB3. Det låter alltså som att upplevelsen med externa grafikkort kommer ge en mer konsekvent högstanivå.

Originalsvaret i sin helhet:
"The answer is no as TB4 has the same max bandwidth as TB3. But there’s a key difference:
* With TB4 manufacturers have to implement this max bandwidth. No choice there.
* With TB3, 40Gb/s was the max but some implementation did not reach that max hence impacting the external graphic cards perf

So with TB4, in overall, consumers shall get the best out of external graphics card (and no bad surprises). Thunderbolt 4 has a minimum PCIe speed of 32 Gb/s instead of TB3 with a minimum of 16 Gb/s. That’s why it supports two 4K displays as a minimum. This also means that you always have PCIe 3.0 x4 speed for PCIe tunneling (that’s what external GPUs use) which wasn’t mandatory for Thunderbolt 3."

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@NutCracker: Jag har fått svar från Intel angående möjligheten till bättre kapacitet med externa GPU:er, och svaret är att det inte blir så. Däremot garanteras den maximala bandbredden i TB3/TB4, något som inte var gällande för alla implementationer av TB3. Med TB4 har man alltid tillgång till PCIe tunneling, vilket eGPU använder, och det var inte obligatoriskt för TB3. Det låter alltså som att upplevelsen med externa grafikkort kommer ge en mer konsekvent högstanivå.

Originalsvaret i sin helhet:
"The answer is no as TB4 has the same max bandwidth as TB3. But there’s a key difference:
* With TB4 manufacturers have to implement this max bandwidth. No choice there.
* With TB3, 40Gb/s was the max but some implementation did not reach that max hence impacting the external graphic cards perf

So with TB4, in overall, consumers shall get the best out of external graphics card (and no bad surprises). Thunderbolt 4 has a minimum PCIe speed of 32 Gb/s instead of TB3 with a minimum of 16 Gb/s. That’s why it supports two 4K displays as a minimum. This also means that you always have PCIe 3.0 x4 speed for PCIe tunneling (that’s what external GPUs use) which wasn’t mandatory for Thunderbolt 3."

Ok, men för att uppnå detta så är det fullständigt NY TB4-hårdvara som krävs - alltså även boxar, de gamla TB3-boxarna kommer att tröska på som innan - förmodligen, även om de kopplas mot TB4. Återstår dessutom att erfara hur stort stödet blir hos moderkortstillverkare. Jag är ändå väldigt nöjd med min box - Sonnet eGFX Breakaway Box 350 - med ett Gigabyte 2060S, får självklart inte ut fullt av det kortet, men över förväntan (bättre resultat än vad jag förstått andra uppnått). Hur som, det blir till att avvakta, är nog mer spänd på vad det kommer bli utav USB4. Sen om jag får önska något, röj gärna kring vad som sker med SD-Express, skulle ju komma med upp till 32TB-kapacitet, men har varit väldigt tyst under lång tid nu.

Permalänk
Medlem

Detta kommer dock göra att TB4 blir dyrare än TB3
Anledningen till alla kompatibilitetsproblem med TB3 är att tillverkare snålar.

MSI var ju rätt duktiga att snåla genom att säga upp till 2 skärmar på deras TB3 men i slutändan var det 1 skärm via TB och 1 via deras HDMI för att spara lanes.

Skulle dock vara trevligt att kunna driva Samsungs 49" i 60+ hz via tb dockor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Ja äntligen!
Hoppas att AMD hoppar på det tåget nu så det börjar produceras fler moderkort med Thunderbolt
Hittills har det nästan bara varit "ASRock" som erbjudit AMD-Moderkort med Thunderbolt 3 vilket är synd.
Edit: Tvåa på bollen

Permalänk

Hade ju varit ett bra tillfälle att specificera PCIe4.0 stöd för TB4 kan man tycka...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]