Permalänk
Medlem

S-Video genom SCART, går det?

Har en relativt gammal TV som har bl.a. två SCART-portar, en med RGB och en med AV. Eftersom TV:n saknar S-Video-ingång, och för att jag behöver nyttja min sprillans kabel till N64. Fungerar en sådan här konverterare med TV:ns RGB- ELLER AV-SCART-port?

Hade inte det funkat skulle jag gärna vilja höra om några bra alternativ. Jag är medveten om att enheter som Framemeister existerar, men den är alldeles för dyr för min smak. De flesta TV-apparater som säljs i Sverige verkar sakna S-Video ingång, och de som har det verkar vara väldigt gamla. En CRT verkar vara en häftig investering, men det verkar vara svårt att få tag på en.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

ingen stor investering att prova

S-video anslutningen fungerar nog under förutsättningen att det finns något innanför TV:n som kan ta emot och förstå S-video-signalen istället för composite-signalen (gula anslutningen)

man vinner en del att aldrig slå ihop färg och S/V-signalen och dela igen med kammfilter mm. och slippa färgblödning och rullande färg i kanter av skarpa kontraster och olika rutmönster.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att svara på eftersom ingen vet vilken TV du har. Precis som med RGB är det inte garanterat att SCART-kontaktens pinnar för S-video är anslutna till någonting i din TV. Om inte TVn även har en riktig S-video kontakt tror jag det är osannolikt att den har stöd för det genom SCART heller.

Sedan kanske då möjligen adaptern du länkar till även har stöd för att slå ihop S-video till kompositvideo. Det skulle i sådana fall förstås fungera med i princip alla TV-apparater, men inte lär bildkvaliteten bli bättre än att köra kompositvideo hela vägen från konsolen…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Själv har en sådant adapter fungerat för mig på en TV med enbart Scart som analog ingång. Scart är trots allt en kontakt som kan bära på flera olika analoga signaler/format. Jag skulle gissa att det är därför TV-tillverkarna fortfarande inkluderar just den: så att man kan köra adaptrar till andra analoga standarder.

Permalänk
Medlem

Sådan där adapter är helt passiv och allt beror på bakomliggande TV:s kapabilitet att hantera signalerna. S-video kräver 2 ledare (Luma - Chroma) och tror inte att det är så enkelt att man bara kan summera ihop Chroma och Luman till en composite (dessutom tappar man nivå om man resistiv mixar ihop signalen då man fortfarande måste hålla 75 Ohm för att inte få reflexer)

Tydligen är Luman på S-video-kontakten kopplad till Composite-in och Chroman kopplad till RGB-signal Röd-in på en sådan scart-adapter (det är andra pinnar vid läge ut - därför switchen på adaptern) - sedan är det upp till TV:att hantera men som minst borde det visa en S/V-bild av signalen om den inte hantera chroman på Röd färgkanal på RGB-in

Permalänk
Bildexpert 📺

@Poiko: Som skrivet – det beror på vad som sitter bakom scart-kontakten i fråga. Scart har spec för att köra kompositvideo, s-video och RGB med sync på komposit. Kompositvideo är det vanligaste och fungerar med alla scartkontakter. S-video är det ovanligaste och när det användes förr var det ofta genom att man valde en inställning i TV:n att köra s-video istället.

När du kör S-video ligger luma på pinnarna för Kompositvideo. Är inte TV:n kapabel till S-video på kontakten (eller felinställd) kommer då luma-signalen gå rakt in i TV:n som en svartvit bild. För övrigt svaret på en fråga som dominerade första hälften av 00-talet när det gällde fel med SCART. "Varför är bilden svartvit?"

S-video är dött som signalformat och finns inte längre på någon TV vad jag kan minnas. De adapteringångar som finns för scart på moderna TV är via AV-adaptrar och de brukar klara kompositvideo med också komponentvideo (YBpPr).

Du behöver konvertera S-video-signalen på något sätt och då gärna uppåt till något du får in i TV:n. Enklast är förstås HDMI för det finns på allt. Gamla hemmabioförstärkare med S-video har ofta en sådan funktion för att konvertera till HDMI eller åtminstone komponent. Det finns också åtskilliga mojänger för hundralappar via eBay med flera. Problemet är att kvaliteten varierar något kopiöst.

Annars, kör kompositvideo ut ur konsolen. Det bör fungera med alla TV som har en AV-ingång/Scart-adapter av någon sort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Poiko: Som skrivet – det beror på vad som sitter bakom scart-kontakten i fråga. Scart har spec för att köra kompositvideo, s-video och RGB med sync på komposit. Kompositvideo är det vanligaste och fungerar med alla scartkontakter. S-video är det ovanligaste och när det användes förr var det ofta genom att man valde en inställning i TV:n att köra s-video istället.

När du kör S-video ligger luma på pinnarna för Kompositvideo. Är inte TV:n kapabel till S-video på kontakten (eller felinställd) kommer då luma-signalen gå rakt in i TV:n som en svartvit bild. För övrigt svaret på en fråga som dominerade första hälften av 00-talet när det gällde fel med SCART. "Varför är bilden svartvit?"

S-video är dött som signalformat och finns inte längre på någon TV vad jag kan minnas. De adapteringångar som finns för scart på moderna TV är via AV-adaptrar och de brukar klara kompositvideo med också komponentvideo (YBpPr).

Du behöver konvertera S-video-signalen på något sätt och då gärna uppåt till något du får in i TV:n. Enklast är förstås HDMI för det finns på allt. Gamla hemmabioförstärkare med S-video har ofta en sådan funktion för att konvertera till HDMI eller åtminstone komponent. Det finns också åtskilliga mojänger för hundralappar via eBay med flera. Problemet är att kvaliteten varierar något kopiöst.

Annars, kör kompositvideo ut ur konsolen. Det bör fungera med alla TV som har en AV-ingång/Scart-adapter av någon sort.

Det finns även lite annorlunda sync metoder för RGB, sync över luma, sync separat över komposit eller komposit-video som sync m.m.
Främst europeiska SNES samt N64 saknar komposit sync och använder oftast sync över luma.

Mer läsning här https://www.retrorgb.com/sync.html

S-video var rätt vanligt i nordamerika, där var det istället väldigt ovanligt med RGB.

Till TS @poiko:
En lite billigare variant av uppskalning skulle kunna vara en retrotink, mer information här https://www.retrotink.com/

Finns även OSSC https://videogameperfection.com/products/open-source-scan-con...
men OSSC tar inte in komposit eller S-video, fungerar däremot alldelles utmärkt för RGB-scart och komponent signaler.

Men absolut billigaste är ju såklart att köra med komposit-video, ser inte lika trevligt ut men det duger utmärkt om du inte är ute efter det bästa.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1