Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Nya komponenter för Mac G5 bygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2009

Nya komponenter för Mac G5 bygge

Hej!

Det var längesedan man varit inne i den här svängen nu men har börjat gå i tankarna om att ta upp ett gammalt projekt i en Mac G5. Har inget separat kontor/datorrum och gillar verkligen designen så därav föll valet på detta chassi, sen är det ju lite kul att meka lite med

Jag har ett mATX kit från Laserhive vilket egentligen gör det fördelaktigt att just gå på ett mATX kort men det ser ut att vara begränsade med kort på den fronten för X570. Man skulle kapa den övre hyllan i chassit för att få in ett ATX istället alternativt om det är så att man klarar sig gott på B550.

Nuvarande dator är min jobbdator(Dell Precision 7710). Senaste stationära är dock den som finns i detta galeriet men jag har inte använt dito på ca 6 år utan har kört med jobbdatorn istället.

Känns spontant som att det inte finns något direkt att ta vara på av den gamla stationära ? PSUn och fläktarna är det jag funderat på men kanske lika bra att köra alltihop nytt?

Budgeten är inte helt satt egentligen men tänker mig att man bör få en rätt bra 1440P rig för 15k?
Vill helst hamna där stigningen i kurvan nedanför fortafarande inte har allt för extrem lutning

Kanske något sånt här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13875895

Det är ingen CPU kylare med där men stock kylaren till 3700x är rätt ok? Kikat lite på Alphacools Eisbaer 280 annars om det skulle vara så att man ska dra till med en ny kylare.

Sista funderingen är väl även det klassiska "vänta tills X kommer". Nu är väl RDNa2 och Ampere eventuellt på g men är det något som man bör vänta in om det inte är så att man är i akut behov?

Ber om ursäkt ifall det hela blev lite rörigt men hoppas det går att läsa någorlunda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Du kan kapa typ 1000kr på moderkort om du köper förra generationen.
Samt 3200Mhz på Ram är sweetspot, pris vs prestanda.

CPU: 3600 / Liquid Freezer II <3
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Moderkortet känns onödigt om du inte har tänkt gå lös på en 3900x eller liknande. Sen undrar jag ju över nätagget, varför just den? Seasonic FOCUS GX 650W för 1049kr räcker ju och blir över?

i5-6600k @ 4,4GHz | EVGA 1070 SC | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair 2x8GB 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W | Noctua NH-U14S | Fractal Design R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av hakd:

Jag håller med dig om moderkortet, men 3600mhz är sweetspot för ram, kostar 130:- och ger upp till 10% bättre prestanda i vissa spel. Att köpa en dator för typ 15k och spara den hundralappen är bara dumt.

Desktop: Ryzen 3700X, MSI B450 GAMING PLUS MAX, 32gb Corsair vengeance 3600Mhz, Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC, Noctua nh-D15, Samsung 860 QVO SSD 1TB, Phanteks P400A (3 intake fans, 2 exhaust fans), Corsair RM650W.

Desktop 2: Ryzen 3600, Gigabyte B450M S2H, 16gb Corsair vengeance 3600Mhz, Asus dual 1060 (6gb), Kingspec 128GB m.2 nvme ssd + 2TB SSHD, NZXT C650.

Laptop: Macbook pro 13" 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av hakd:

Så ett B450 är att föredra istället? eller är det X470 isåfall?

Skrivet av Muumin:

Moderkortet känns onödigt om du inte har tänkt gå lös på en 3900x eller liknande. Sen undrar jag ju över nätagget, varför just den? Seasonic FOCUS GX 650W för 1049kr räcker ju och blir över?

Slipper sleeva kablarna och ett vitt nätagg skulle smälta in bättre men tåls nog att fundera på ifall det är en premie värd att betala. Det blir ju inte ett bygge med ruta på sidan så att sleeva kablar kanske är overkill egentligen :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Johan12:

Så ett B450 är att föredra istället? eller är det X470 isåfall?

Slipper sleeva kablarna och ett vitt nätagg skulle smälta in bättre men tåls nog att fundera på ifall det är en premie värd att betala. Det blir ju inte ett bygge med ruta på sidan så att sleeva kablar kanske är overkill egentligen :/

My bad, det är inte sleevade kablar till den så ett Seasonic är nog att föredra