Köpte fyndvara, böjda pins i alla hörn?

Permalänk
Medlem

Köpte fyndvara, böjda pins i alla hörn?

Hej,

Köpte en Ryzen 5 3600 som var fyndvara. När jag kom hem hade jag tight med tid till träning, men jag tog mig ändå tiden att kolla på CPUn då jag vet att AMD har pins på processorerna. Till min förvåning så ligger CPUn vänd upp och ner i plasthållaren, det finns kylpasta kvar på CPUn och jag ser att pinsen är böjda i alla fyra hörn då den legat åt fel håll när man stängt igen plastlocket.

Nu stoppar detta mitt dator bygge och jag har inte ens tagit ut moderkortet från kartongen som den postades i.

Min fråga är, ska jag låta butiken försöka fixa pinsen eller är det bäst med ett helt nytt exemplar? Förmodligen kommer jag att få pröjsa lite mer för en helt ny, men det är också okej, kanske får gå ner från RTX 2060 till Radeon 5500 XT istället för att hålla budget.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ju åt skogen! Men är det bara småböjt och något du tror du kan fixa själv så gör det. Men finns ju risk att du gör det värre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

beror på hur böjda pinnerna är. är dem bara små-böjd gå det att böja tillbaka. men om dem är platt mot PCB'n så är det kört.
Skulle gå till butiken och kräver ersättning utan att betala extra. dem har ju tydligen inte kollat varan innan man sålde den igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Vilken butik? Dom borde väl fan kolla skiten dom tar in innan dom säljer det igen..

Permalänk
Medlem

Hade klagat hos butiken. Den vettigaste lösningen hade varit att de tar tillbaka den och ger dig en helt ny produkt till samma pris som fyndvaran. Så mycket kan det inte skilja. Om det inte är en väldigt oseriös butik har jag svårt att tänka mig att de rätar upp pinnarna och säljer den till dig eller en ovetande kund, eftersom den inte skulle godkännas som retur från första början. Går nog på svinnbudgeten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vill inte outa butiken nu, men jag frågade om de testade deras fyndvaror innan de säljs igen, och svaret va ja. Om det är sant betyder det att den som testade processorn la tillbaka den fel i plastskyddet?

Hur som helst, de ligget inte platt, den är några 10-tals grader böjda in åt mot mitten. Förhoppningsvis strular inte butiken när jag pratar med de imorgon, men man blir ju lite skrämd om de verkligen testat processorn och placerat tillbaka den fel.

Direkt när jag märkte felet tog jag även bild på de böjda pinsen och kvittot i bakgrunden och skickade meddelande till de på facebook som bevis, men har aldrig tidigare haft problem med butiken vid vanliga garantiärenden eller reklamationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hade klagat hos butiken. Den vettigaste lösningen hade varit att de tar tillbaka den och ger dig en helt ny produkt till samma pris som fyndvaran. Så mycket kan det inte skilja. Om det inte är en väldigt oseriös butik har jag svårt att tänka mig att de rätar upp pinnarna och säljer den till dig eller en ovetande kund, eftersom den inte skulle godkännas som retur från första början. Går nog på svinnbudgeten.

Får hoppas det, skiljde dock nästan 600 kr mellan fyndvaran och nypris, vilket var därför jag slog till och kunde fläska på med lite bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Får hoppas det, skiljde dock nästan 600 kr mellan fyndvaran och nypris, vilket var därför jag slog till och kunde fläska på med lite bättre grafikkort.

Är det netonnet? De brukar ju brista rätt mycket när det gäller kontrollen på deras fyndvaror ..

Permalänk
Medlem

Som folk skrivit, är det en seriös butik så löser dom det åt dig. Om du ber snällt men bestämt så kan du säkert få en likadan, fast ny. Och vadå outa, vi vet ju inte hur de hanterar problemet än? Alla, inklusive den som tagit hand om returen,.kan ha en dålig dag och gjort ett misstag.

Hade ju vart skoj att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludv1g:

Som folk skrivit, är det en seriös butik så löser dom det åt dig. Om du ber snällt men bestämt så kan du säkert få en likadan, fast ny. Och vadå outa, vi vet ju inte hur de hanterar problemet än? Alla, inklusive den som tagit hand om returen,.kan ha en dålig dag och gjort ett misstag.

Hade ju vart skoj att veta.

Jag kommer med mer info senare, vill bara se hur butiken hanterar detta och vad man kan förvänta sig. En retur bara eller om de ger mig en ny produkt.

Sist när jag hade en produkt jag reklamerade så slutade det i att jag fick pengarna då det inte fanns en ersättningsprodukt. Tänker att visst, goodwill så kanske de kan ge mig 3600 till inköpspris eller personalpris, men har lite svårt att personalen kan tumma mer än att betala tillbaka summan jag la ut.

Men jag återkommer, lite intressant då det är första gången jag köper en processor i fyndhörnan.

Permalänk
Medlem

Som redan sagt, en vettig butik löser det här med att du får en sprillans ny processor istället. Försöka korrigera benen på en nyköpt fyndvara på egen hand öppnar upp för strul, bättre att vänta med bygget någon dag istället

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Vill inte outa butiken nu, men jag frågade om de testade deras fyndvaror innan de säljs igen, och svaret va ja. Om det är sant betyder det att den som testade processorn la tillbaka den fel i plastskyddet?

Hur som helst, de ligget inte platt, den är några 10-tals grader böjda in åt mot mitten. Förhoppningsvis strular inte butiken när jag pratar med de imorgon, men man blir ju lite skrämd om de verkligen testat processorn och placerat tillbaka den fel.

Direkt när jag märkte felet tog jag även bild på de böjda pinsen och kvittot i bakgrunden och skickade meddelande till de på facebook som bevis, men har aldrig tidigare haft problem med butiken vid vanliga garantiärenden eller reklamationer.

Var någon stressad typ som tog emot varan, struntade i att kolla och sa att han/hon testat.
Gissar på NoN.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludv1g:

Som folk skrivit, är det en seriös butik så löser dom det åt dig. Om du ber snällt men bestämt så kan du säkert få en likadan, fast ny. Och vadå outa, vi vet ju inte hur de hanterar problemet än? Alla, inklusive den som tagit hand om returen,.kan ha en dålig dag och gjort ett misstag.

Hade ju vart skoj att veta.

Man har full garanti, reklamationsrätt, etc om man köper en fyndvara. Är fyndvaran trasig vid köp eller går sönder under garantitiden eller reklamationstiden så har man rätt till samma ersättning som om man köpte en som var ny för fullpris. Tex om fyndvaran visar sig vara trasig så om företaget inte kan laga den så har man rätt till en ny produkt, pengar för att köpa en ny produkt från ett annat företag, etc, man behöver inte acceptera att företaget bara vill ge tillbaka vad man betalade för fyndprodukten.

Handlar inte om att be snällt och bestämt.

Permalänk
Medlem

Och vägrar företaget ifråga att gå med på att kunden får en ny cpu (i detta fall) så har kunden rätt till att göra ett så kallat täckningsköp istället om samma vara finns i annan butik och sen kan kunden kräva pengarna tillbaks plus eventuella ökande kostnader som tex dyrare i den andra butiken.
Vid täckningsköp så ska man dock försöka hålla kostnaderna på en rimlig nivå, dvs man behöver inte handla på det absolut billigaste stället men ej heller det dyraste.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man har full garanti, reklamationsrätt, etc om man köper en fyndvara. Är fyndvaran trasig vid köp eller går sönder under garantitiden eller reklamationstiden så har man rätt till samma ersättning som om man köpte en som var ny för fullpris. Tex om fyndvaran visar sig vara trasig så om företaget inte kan laga den så har man rätt till en ny produkt, pengar för att köpa en ny produkt från ett annat företag, etc, man behöver inte acceptera att företaget bara vill ge tillbaka vad man betalade för fyndprodukten.

Handlar inte om att be snällt och bestämt.

Det fetade tror jag inte på för fem öre. Möjligtvis kan något företag ha detta för att göra kunder trygga i att köpa begagnade varor. Ge mig gärna någon form av lagrum eller vart detta regleras. Har jag fel ber jag om ursäkt, men detta har jag aldrig hört innan och tror faktiskt inte alls på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gissar på NoN.

Jag med. De kan vara riktigt slarviga.
Men samtidigt är de typ de enda som sänker priserna kännbart på fyndvaror. Fyndhörnan hos t.ex. Inet är ju inte värd att ens titta på, men hos NoN kan man faktiskt göra klipp. Men då får man acceptera högre risk för strul som sagt...

Jag själv har köpt grafikkort (RX 570 till grabben) och skärm (en XG279Q till mig själv) från NoN. Köpet av skärmen var lite läskigt, men den visade sig vara helt oantastad, t.o.m. skyddsfilmen var på. Det visade sig vara en god affär.

Jag chansade ännu vildare igår: beställde en R9 3900X + en 2070S från deras fyndhörna. Det blir intressant, speciellt med tanke på denna tråd.

Permalänk
Medlem

@Fryngel:
Håller absolut med, finns skrattvärdiga "fyndvaror" hos inet, dyra 144hz ips skärmar med tre trasiga pixlar, 200:- rabatt. Ett företag som är värre än NoN med kontroll är däremot Cdon, som tar returnerade defekta varor och lägger tillbaka i lagret som nya produkter . Cdon vägrar ofta dessutom hantera DOA ärenden och hänvisar direkt till tillverkarens RMA procedur.

Permalänk
Medlem

Låter ju lite som NoN, köpt ett par grejer i deras fyndhörna och ingen av dessa har varit i det skick som dom har skrivit, utan saknas delar trots att dom hävdar att det är komplett osv, så deras rutiner för att kolla sånt här är under all kritik.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Fick svar på Messenger från butiken idag, de erbjöd retur till butik eller via post.
Men ska till butiken för att stämma av, men har inga höga förhoppningar på att få en ny nu.

Permalänk
Administrativ avgift

@ubq8reJBwn2B: De bör fixa det i butiken men såklart kan de kräva bevis på att varan var skadad när du fick den, hoppas du filmade unboxing (Proffstips) eller tog bilder.

Förstår inte varför folk är så negativa här, kan vara någon som råkade göra ett misstag (Human error) och det gäller alla butiker att man kan få en dålig fyndvara här o där men overall har NON varit amazing för mig. Har jag fått något som varit i dåligt skick eller dyl har jag bara fått en ny vara.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Gissar som många andra på Netonnet, de har blivit mer eller mindre okända för att inte kontrollera sina returvaror.

Permalänk
Medlem

Sådär, tillbaka från butiken.

De beklagade och förmodligen är det den mänskliga faktorn som är felet, alla människor kan göra fel. Men allt slutade bra, fick en ny processor direkt över disk utan tjafs.

Stor eloge till Webhallen som skötte detta snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Sådär, tillbaka från butiken.

De beklagade och förmodligen är det den mänskliga faktorn som är felet, alla människor kan göra fel. Men allt slutade bra, fick en ny processor direkt över disk utan tjafs.

Stor eloge till Webhallen som skötte detta snyggt.

Snyggt jobbat av Webhallen och skönt att det löste sig så smidigt som det gjorde.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludv1g:

Det fetade tror jag inte på för fem öre. Möjligtvis kan något företag ha detta för att göra kunder trygga i att köpa begagnade varor. Ge mig gärna någon form av lagrum eller vart detta regleras. Har jag fel ber jag om ursäkt, men detta har jag aldrig hört innan och tror faktiskt inte alls på.

Så är det faktisk. Källa: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Se punkt 3 om täckningsköp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så är det faktisk. Källa: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Se punkt 3 om täckningsköp.

Samt detta : Den som kräver skadestånd ska visa att den lidit skada
Det är den som kräver skadestånd som ska bevisa vilka kostnader som funnits. Till exempel intyg på inkomstbortfall eller reparations- och resekvitton från sin arbetsgivare.

Och tredje punkten säger om affären har hävts inte att man bara kan gå och köpa något dyrare och förvänta sig att butiken ska pynta upp.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fint att det löste sig, och i 99% av fallen gör det faktiskt det. De flesta av butikerna man har haft att göra med är väldigt schyssta när det gäller sånt här.

Sen kanske AMD borde sätta en sticker på sina boxar som lyder "Don't use a hammer when installing the CPU in the socket".

Ovanligt många som lyckas böja pins på processorerna. Var lite försiktiga, behandla dem som småbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludv1g:

Det fetade tror jag inte på för fem öre. Möjligtvis kan något företag ha detta för att göra kunder trygga i att köpa begagnade varor. Ge mig gärna någon form av lagrum eller vart detta regleras. Har jag fel ber jag om ursäkt, men detta har jag aldrig hört innan och tror faktiskt inte alls på.

Jag kan hålla med om att uttalandet lämnar öppet för lite väl långtgående tolkningsmöjligheter. Givetvis kan man inte köpa en 10 år gammal Volvo av en bilhandlare och sedan kräva en sprillans ny bil om något skulle visa sig inte fungera.

Men generellt när det kommer till reklamation så handlar det främst om varans funktion, inte det faktum att det var rea eller någon annan anledning till att priset är nedsatt (vilket är vad jag tror tidigare talare syftar på). Fyndvaror i detta varusegment brukar ofta handla om att någon haft produkten hemma och sedan ångrat sitt köp. Så eventuellt saknas kartong, manual eller liknande. Det kan också finnas mindre skönhetsskador, men inget som påverkar varans funktion (alltså att något är defekt).

Om en sådan produkt sedan skulle visa sig innehålla fel och man gör en reklamation, så är det faktum att originalkartong eller liknande saknades inte skäl nog att åsidosätta konsuments rätt till en fungerande och likvärdig vara. Man kan alltså inte hävda att man endast ger pengarna tillbaka eftersom man inte har någon likadan fyndvara i lager. Skillnaden är som sagt om varans som såldes hade en tydligt defekt. Då kan man inte nödvändigtvis hävda att man ska få en ny vara utan den defekten.

Det är i vart fall min tolkning från bland annat detta uttalande från Lawline.

Skrivet av andra94:

@gneken: De bör fixa det i butiken men såklart kan de kräva bevis på att varan var skadad när du fick den, hoppas du filmade unboxing (Proffstips) eller tog bilder.

Förstår inte varför folk är så negativa här, kan vara någon som råkade göra ett misstag (Human error) och det gäller alla butiker att man kan få en dålig fyndvara här o där men overall har NON varit amazing för mig. Har jag fått något som varit i dåligt skick eller dyl har jag bara fått en ny vara.

Ska konsumenten bevisa att varan var skadad redan när han öppnande den? Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Mig veterligen så åligger det säljaren att bevisa att ett fel inte är ursprungligt upp till 6 månader efter köp. Om konsumenten då kommer tillbaks dagen efter och säger att denna var trasig när jag öppnade förpackningen, så kan inte säljaren kräva att konsumenten ska bevisa det genom att ha filmat uppackningen. Det är ju helt befängt!

Om säljaren däremot kan presentera bevis på att varan var hel när den lämnade butiken, ja då kan det bli fråga om att bevisbördan faller över på konsumenten, men aldrig annars i ett sådant läge. Skillnad vore om konsumenten använder produkten i några månader, och sedan kommer tillbaka och säger att varan har en uppenbar visuell defekt.

Jag antar att folk är ganska negativa här eftersom det är ganska vanligt att det slarvas med kontroll av returer och dylikt hos diverse återförsäljare. Endera handlar det om fyndvaror som är defekta, men säljs som fullt fungerande, alternativt så handlar det om produkter som säljs som helt nya, men som uppenbart är använda av någon. När en sådan företeelse blir allt för vanligt kan man inte längre skylla på "human error", utan då handlar det om bristande rutiner alternativt rent medvetna förseelser.

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B:

Vad ska du fundera över... DET ÄNDA DU SKA GÖRA KONTAKTA BUTIKEN, Och skicka tillbaks den och få pengarna tillbaks.. Att man ens funderar på att fixa det själv.. eller butiken gör det, allt e ju galet här.. inte ens rengjord ligger fel i kartong.. det betyder också att dom inte har testat processorn kollat att den fungerar som det ska..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

@gneken:

Vad ska du fundera över... DET ÄNDA DU SKA GÖRA KONTAKTA BUTIKEN, Och skicka tillbaks den och få pengarna tillbaks.. Att man ens funderar på att fixa det själv.. eller butiken gör det, allt e ju galet här.. inte ens rengjord ligger fel i kartong.. det betyder också att dom inte har testat processorn kollat att den fungerar som det ska..

Kul att du skriver, alltid bra med lite diskussion tycker jag.
Problemet är sedan tidigare idag löst om du läst tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Samt detta : Den som kräver skadestånd ska visa att den lidit skada
Det är den som kräver skadestånd som ska bevisa vilka kostnader som funnits. Till exempel intyg på inkomstbortfall eller reparations- och resekvitton från sin arbetsgivare.

Och tredje punkten säger om affären har hävts inte att man bara kan gå och köpa något dyrare och förvänta sig att butiken ska pynta upp.

Jag tycker tredje punkten besvara Ludvig fråga i sammanhanget. Vad du läser in utanför sakfrågan är inte relevant i detta avseende.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net