Permalänk
Medlem

12.000kr budget ny dator

Hej jag är ny i gamet och skulle vilja ha lite råd när jag bygger min nya dator. Jag kan nästan ingenting om datorer och kan inte heller bygga ihop den själv. Min budget är på 12.000kr inklusive byggandet av datorn. Spelen jag vill att den skall kunna klara/köra är Warzone, csgo, valorant och liknande. Jag har för närvarande en skärm som tillåter DisplayPort och vill gärna använda det.
Tack på förhand😄

Permalänk
Medlem

@blonded: https://www.inet.se/datorbygge/b1167550/12k-dator

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Skulle ta en NVMe-disk istället, men annars ser det väl bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skulle ta en NVMe-disk istället, men annars ser det väl bra ut.

Jag ser ingen anledning att lägga pengar på en nvme-disk om budget är tight, då hade jag föredragit en bättre PSU i sånna fall. En nvme-disk gör absolut noll skillnad för en person som ska använda datorn till gaming, jag köpte själv en för ett tag sedan men lämnade tillbaka den då det är helt omöjligt att märka någon skillnad. Här kollar dom om de kan märka någon skillnad mellan vanlig sata-ssd och nvme ssd: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&t

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Paketet som Fenrisulvfan länkade är bra! Kör på det!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

@JohanFlodqvist: Bara det att slippa en separat disk och kablar och ha den på moderkortet istället gör det värt det imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@JohanFlodqvist: Bara det att slippa en separat disk och kablar och ha den på moderkortet istället gör det värt det imo.

Vi snackar om en kabel som går direkt in bakom moderkortet samt en satakontakt som aldrig är inne i själva burken utan bak vid kabeldragningen. Jag hade också köpt en m.2-disk om det var 1000:- mer i budget, men om 12.000:- är det som gäller hade jag föredragit en bättre PSU

formulerade mig mindre otrevligt ;)
Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

@JohanFlodqvist: Du behöver inte hålla med såna drygheter bara för att du inte håller med.

Permalänk
Inaktiv

Paket med NVMe-disk och modulärt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

@JohanFlodqvist: Du behöver inte hålla med såna drygheter bara för att du inte håller med. Väx upp.

Menade inte att vara dryg, men inser att jag kanske formulerade mig lite väl harsh, sorry.

Väl löst med både nvme och modulär PSU och sånär inom budget, kan TS klämma ur några sista kronor hade jag kört på detta

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som rekommenderar Fractal Design Focus G chassit?
Jag tycker det finns väldigt många andra mer intressanta och modernare chassin för samma pris.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför är det så många som rekommenderar Fractal Design Focus G chassit?
Jag tycker det finns väldigt många andra mer intressanta och modernare chassin för samma pris.

För att Fractal har rykte om sig att göra bra chassin?
Det står dig fritt att komma med egna rekommendationer om du har bra tips att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För att Fractal har rykte om sig att göra bra chassin?
Det står dig fritt att komma med egna rekommendationer om du har bra tips att komma med.

Jag är väl medveten om vad Fractal Design är. Det är inte ett svar på min fråga.
Min fråga är just varför detta chassi är så populärt att rekommendera. Jag har inget emot det. Jag är bara fundersam.
Jag rekommenderar ofta Phanteks P300/P300A eller något Kolink (då de kommer med 4 installerade fläktar).
Främst då jag tycker Focus G ser omodern ut, är onödigt stor, och har 5.25" platser som ingen idag använder.

Som sagt. Inget emot chassit egentligen. Är bara fundersam.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är väl medveten om vad Fractal Design är. Det är inte ett svar på min fråga.
Min fråga är just varför detta chassi är så populärt att rekommendera. Jag har inget emot det. Jag är bara fundersam.
Jag rekommenderar ofta Phanteks P300/P300A eller något Kolink (då de kommer med 4 installerade fläktar).
Främst då jag tycker Focus G ser omodern ut, är onödigt stor, och har 5.25" platser som ingen idag använder.

Som sagt. Inget emot chassit egentligen. Är bara fundersam.

Jag vet inte om jag håller med om att just det chassit rekommenderas så ofta.
Fractal Design chassin generellt ja, men inte just det chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag vet inte om jag håller med om att just det chassit rekommenderas så ofta.
Fractal Design chassin generellt ja, men inte just det chassit.

Ok! Tycker jag ser den rätt ofta här i köpråd. Därför jag frågade

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hej , jag kommer från en generation som aldrig skulle köpa AMD processorer. Vill du ha stabilt , svalt system håll dig till Intel och Nvidia. Dom snåla köpte AMD och ångra sig alltid. Jag gillar ”kvalitets märken” på komponenter och tyst/sval system för billig peng.
Fick ihop detta till dig och skulle jag köpa idag skulle det vara liknande men med 1 terabyte ssd disk av samma sort. Webhallen tar 600kr för bygget och du kan köpa win pro kodnyckel för ca150kr på prisjakt.

https://komponentkoll.se/bygg/yvctp

Gå inte alltid på bästa prestanda för pengarna som många yngre gör!. Utan det är minst lika viktigt med stabilt , tyst , kvalitets system.

Mvh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Varför är det så många som rekommenderar Fractal Design Focus G chassit?
Jag tycker det finns väldigt många andra mer intressanta och modernare chassin för samma pris.

Tog ett som verkar vettigt för priset. Tipsa gärna om andra chassin, tycker det mest handlar om smak i detta läge.

Skrivet av CimBom:

Hej , jag kommer från en generation som aldrig skulle köpa AMD processorer. Vill du ha stabilt , svalt system håll dig till Intel och Nvidia. Dom snåla köpte AMD och ångra sig alltid. Jag gillar ”kvalitets märken” på komponenter och tyst/sval system för billig peng.
Fick ihop detta till dig och skulle jag köpa idag skulle det vara liknande men med 1 terabyte ssd disk av samma sort. Webhallen tar 600kr för bygget och du kan köpa win pro kodnyckel för ca150kr på prisjakt.

https://komponentkoll.se/bygg/yvctp

Gå inte alltid på bästa prestanda för pengarna som många yngre gör!. Utan det är minst lika viktigt med stabilt , tyst , kvalitets system.

Mvh.

Fast nu är det ju som så att Intel varken är stabilare eller svalare än AMD i dagens läge. Snarare så att Intel har haft mycket mer problem än vad AMD har.
Skulle säga att AMD står mycket mer för kvalitet i dagens läge än vad Intel Skylake++++++++ gör med sina 14nm

Dessutom har du valt en tidigare generations processor. Skulle varken rekommendera AMDs eller Intels tidigare generationer i denna prisklassen.

Du har även valt ett mycket sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tog ett som verkar vettigt för priset. Tipsa gärna om andra chassin, tycker det mest handlar om smak i detta läge.

Fast nu är det ju som så att Intel varken är stabilare eller svalare än AMD i dagens läge. Snarare så att Intel har haft mycket mer problem än vad AMD har.
Skulle säga att AMD står mycket mer för kvalitet i dagens läge än vad Intel Skylake++++++++ gör med sina 14nm

Dessutom har du valt en tidigare generations processor. Skulle varken rekommendera AMDs eller Intels tidigare generationer i denna prisklassen.

Du har även valt ett mycket sämre grafikkort.

Hej, TS verkar vara intresserad av spel. Processorn jag valde är bättre för det ändamålet och alla vet att AMD grafikkort har problem med drivrutiner. Googla eller läs recessioner om detta.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

Mvh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CimBom:

Hej, TS verkar vara intresserad av spel. Processorn jag valde är bättre för det ändamålet och alla vet att AMD grafikkort har problem med drivrutiner. Googla eller läs recessioner om detta.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

Mvh.

Ingen som är seriös använder såna där jämförelsesidor. Dom visar inte verkligheten.

Ska jag visa recensionerna för när nvidia hade problem med sina drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ingen som är seriös använder såna där jämförelsesidor. Dom visar inte verkligheten.

Ska jag visa recensionerna för när nvidia hade problem med sina drivrutiner?

Då har vi olika uppfattningar , jag lusläser användarrecensioner på kända återförsäljarsidor och olika artiklar på Google innan jag köper något.

Nvidia kan ha haft små problem med drivrutiner men inte lika omfattande som AMD.

Som jag skrev innan , köp inte mest prestanda för budget utan tänk på helheten.

Sköt om er!

Mvh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CimBom:

Då har vi olika uppfattningar , jag lusläser användarrecensioner på kända återförsäljarsidor och olika artiklar på Google innan jag köper något.

Nvidia kan ha haft små problem med drivrutiner men inte lika omfattande som AMD.

Som jag skrev innan , köp inte mest prestanda för budget utan tänk på helheten.

Sköt om er!

Mvh.

Just för att man tänker på helheten som man köper en AMD i den här prisklassen.
(Och jo, Nvidia har haft jätteproblem med sina drivrutiner, precis som AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Just för att man tänker på helheten som man köper en AMD i den här prisklassen.
(Och jo, Nvidia har haft jätteproblem med sina drivrutiner, precis som AMD).

Hatten av för den som står för sin sak 👍✌🏾

Permalänk
Medlem

@CimBom: Du har valt en processor med bara 6 trådar och ett grafikkort som är på gränsen ? . Är det för att det blir för dyrt med intel delar annars ?.... Gillar du stutter i nya spel ?. https://www.youtube.com/watch?v=vGNG9AZKtsg&feature=youtu.be

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@CimBom: Du har valt en processor med bara 6 trådar och ett grafikkort som är på gränsen ? . Är det för att det blir för dyrt med intel delar annars ?.... Gillar du stutter i nya spel ?. https://www.youtube.com/watch?v=vGNG9AZKtsg&feature=youtu.be

Att bygga / köpa en dator med intel processor,Nvidia grafikkort har alltid varit dyrare jämfört med AMD produkter. Den processor jag valde är lite bättre en den på filmen , om du läser vissa av kommentarerna så förbannar dom sig att Många spel är optimerade för Intel processorer.

https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/

”” The Intel Core i5 was a little faster in a few of the games tested, but the R5 3600 was miles faster where you’ll notice it. So this one's pretty cut and dry unless Intel decides to cut pricing heavily.””

Intel har kapat priset och nu ligger dom likvärdigt prismässigt.

Många sweclockers användare gillar Inet och deras Taurus datorer. Denna ligger som mest sålda för tillfället https://www.inet.se/produkt/1511012/taurus-gaming-rtx-2060

Kolla processorn

Allt senaste är inte bäst i praktiken, men människan älskar att ha det senaste hela tiden.

https://youtu.be/EgOPglxyNok

Trevlig helg på er alla!.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CimBom:

Hej, TS verkar vara intresserad av spel. Processorn jag valde är bättre för det ändamålet och alla vet att AMD grafikkort har problem med drivrutiner. Googla eller läs recessioner om detta.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

Mvh.

De som faktiskt är insatta vet att problem fanns i början men att de är inte värre än nvidias nuvarande problem.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CimBom:

Att bygga / köpa en dator med intel processor,Nvidia grafikkort har alltid varit dyrare jämfört med AMD produkter. Den processor jag valde är lite bättre en den på filmen , om du läser vissa av kommentarerna så förbannar dom sig att Många spel är optimerade för Intel processorer.

https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/

”” The Intel Core i5 was a little faster in a few of the games tested, but the R5 3600 was miles faster where you’ll notice it. So this one's pretty cut and dry unless Intel decides to cut pricing heavily.””

Intel har kapat priset och nu ligger dom likvärdigt prismässigt.

Många sweclockers användare gillar Inet och deras Taurus datorer. Denna ligger som mest sålda för tillfället https://www.inet.se/produkt/1511012/taurus-gaming-rtx-2060

Kolla processorn

Allt senaste är inte bäst i praktiken, men människan älskar att ha det senaste hela tiden.

https://youtu.be/EgOPglxyNok

Trevlig helg på er alla!.

Mvh.

Läste du ens vad du länkade?
"The Intel Core i5 was a little faster in a few of the games tested, but the R5 3600 was miles faster where you’ll notice it."

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Läste du ens vad du länkade?
"The Intel Core i5 was a little faster in a few of the games tested, but the R5 3600 was miles faster where you’ll notice it."

Självklart läste jag... Where u notice it behöver inte betyda fps i spel. Fps är väldigt viktigt för gamers.

Permalänk
Medlem

@CimBom: ärligt talat trollar du ? . Du vet inte nåt du länkar gammal skit och sånt som har samma prestanda som min fyra år gamla dator . Du menar att 1660 s är bättre än amd kortet och påstår att det har med din ålder o göra ? Citat = Hej , jag kommer från en generation som aldrig skulle köpa AMD processorer. Jag tänkte på det jag går i pension om 10 år tillhör jag din fantasi grupp eller bryr du dig inte om hårdvara ? . Du länkar en sida för att visa hur bra din processor är som ingen normal funtad person skulle tro på ? .Sluta ge råd till folk om du inte vet något så tillför du inget .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@CimBom: ärligt talat trollar du ? . Du vet inte nåt du länkar gammal skit och sånt som har samma prestanda som min fyra år gamla dator . Du menar att 1660 s är bättre än amd kortet och påstår att det har med din ålder o göra ? Citat = Hej , jag kommer från en generation som aldrig skulle köpa AMD processorer. Jag tänkte på det jag går i pension om 10 år tillhör jag din fantasi grupp eller bryr du dig inte om hårdvara ? . Du länkar en sida för att visa hur bra din processor är som ingen normal funtad person skulle tro på ? .Sluta ge råd till folk om du inte vet något så tillför du inget .

Om du inte kan hålla god ton , var tyst istället.
Vem har sagt något om grafikkortet som nästan är dubbelt så dyr som den jag valde!?. TS har en budget och jag ger mina åsikter angående om val av komponenter.

Du är löjlig!

Permalänk
Medlem

@CimBom: Amd är för yngre ? och sedan länka till denna sidan ? vem är löjlig ? https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm