SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, för att gå tillbaka till artikeln då så är det ju en intressant formulering att "Det är en kostnad vi tar för att skydda våra kunder", om det i praktiken är noll och ingen skillnad mellan det och att säga "Ja i så fall så höjer vi våra priser så att vi inte drabbas av det", så blir det ju ett rätt skenheligt uttalande. Men det som avses är väl förmodligen att de hellre betalar vitet än att lämna ut något, men det är väl också verkningslöst? För det brukar väl vara så att även om man betalar vitet så går det sedan en runda till och det blir ytterligare viten, oftast högre summor, rinse and repeat, tills summan är så hög att företaget är tvunget att lämna ut det som begärs eftersom de inte har råd att betala summan.

Jag *tror* inte det ligger någon mörk baktanke bakom uttalandet, utan tanken är sannolikt att de enkelt använder eget, sparat, kapital för att ta den kortsiktiga smällen en sådan här process kan komma att innebära. Men samtidigt är det lätt att gå ett steg längre - var kommer kapitalet ifrån? Hur kommer de bygga upp ett nytt sådant framledes? Förenklat torde svaret vara kunder. (Investerare i all ära, men ett företag ämnat att erbjuda tjänster/varor till kunder kan svårligen existera utan just kunder och deras plånböcker.)

Ett sparat kapital ger dem dock friheten att välja kortsiktigt hur de förvaltar det - något som dock givetvis även får effekter för kunder på ett eller annat sätt.
Innan jag säger emot mig själv för mycket så känns det personligen positivt att de väljer att förvalta sina disponibla medel på det här sättet.
Även om det kan innebära en risk för dem och deras kunder i det långa loppet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir det fastslaget 100.000:- i böter så är det slutet för OVPN det förstår väl alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Blir det fastslaget 100.000:- i böter så är det slutet för OVPN det förstår väl alla.

100.000:- är ju ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Blir det fastslaget 100.000:- i böter så är det slutet för OVPN det förstår väl alla.

Lite pengar i påsen har de allt: https://www.allabolag.se/5569994469/bokslut

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig intervju Andreas!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

En del användare i tråden som har uppfattning att det är någon random person som tankat ner/upp något material på TPB som denna inte äger upphovsrätt till och att filmbolagen agerar på det nu.

Min uppfattning är att denna IP-adress, som ägs av OVPN och är en del av deras tilläggstjänst "Publik IPv4 adress" användes någonstans i ledet att tunnla trafik till & från TPB servrar.
Som vanlig användare till OVPN utan denna tilläggstjänst så tilldelas man delade interna IP-adresser vilket resulterar i att konfigurationen av en server blir betydligt krångligare.

Administratörerna bakom TPB har troligtvis använd tjänsten från OVPN med Publik IPv4 adress till att dölja/försvåra vart TPB servrar rent fysiskt faktiskt är placerade, genom någon form av reverse proxy skapelse.
Eftersom trafiken tunnlas genom OVPN så blir det den IP-adress från OVPN som syns utåt, och därav påstår filmbolagen att IP-adressen har varit i bruk av TPB.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant att följa detta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förvånar mig lite att de vann i Patent och Marknadsdomstolen men också glad över att de gjorde det.