Youtube vinner över filmbolag

Permalänk
Medlem

Youtube vinner över filmbolag

https://www.expressen.se/dinapengar/youtube-vinner-over-filmb...

Youtube behöver inte lämna över uppgifter om personer som illegalt laddat upp filmer på videoplattformen. Det beslutade EU-domstolen på torsdagen, och betonade att det måste finnas en balans mellan upphovsrätt och personlig integritet, rapporterar TT.

Fallet handlar om ett tyskt filmbolag som hade rätt att distribuera ”Scary movie 5” och ”Parker” i Tyskland. När filmerna spreds via Youtube begärde bolaget ut ip-adresser, mejladress och telefonnummer för personer som laddat upp materialet. .

Hur kommer det sig att Youtube kommer undan med detta när det är sån hetsjakt på typ Piratebay?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Men - ”Domstolen slår dock fast att Youtube måste lämna ut den fysiska adressen till personerna”

Lite värre än IP adresser 😂

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Men hur skulle Youtube kunna känna till användares fysiska adresser?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lät inte som någon större vinst..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men hur skulle Youtube kunna känna till användares fysiska adresser?

Ptja den som tittar på youtube har ett ip nummer och när du,jag, hen öppnar youtube så ser YouTube då ip numret och det går väl att spåra?
Hur får spelare fram fysiska adresser,förnamn,telefonnummer och hela familjen som du bor med när dom spelar COD och GTA5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ptja den som tittar på youtube har ett ip nummer och när du,jag, hen öppnar youtube så ser YouTube då ip numret och det går väl att spåra?
Hur får spelare fram fysiska adresser,förnamn,telefonnummer och hela familjen som du bor med när dom spelar COD och GTA5?

Youtube har knappast tillgång till den informationen utan att lämna in en förfrågan till en internetleverantör, och det är ingen garanti för att det leder till en fysisk adress till slut.

Vad du menar med ditt andra stycke vet jag inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Det är bara att fatta, man är aldrig helt anonym på nätet.
Läskigt men sant så finns det alltid någon som har information om dig.

Det säkraste är väl i så fall att ha ett öppet wifi där vem som helst kan surfa på och på det sättet säga att det är någon annan som gjort just det olagliga. Det blir som i många mordfall, skyll på varandra och ingen åker dit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Bildexpert

Å andra sidan kan man fråga sig om fullständig anonymitet på internet är en mänsklig rättighet. Jag förstår att integritetsfrågan är viktig men någon form av gräns på vad man kan begära som konsument bör ju finnas i rimliga sammanhang.

Tycker f.ö. inte att domstolen har dömt fel på något vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Å andra sidan kan man fråga sig om fullständig anonymitet på internet är en mänsklig rättighet. Jag förstår att integritetsfrågan är viktig men någon form av gräns på vad man kan begära som konsument bör ju finnas i rimliga sammanhang.

Tycker f.ö. inte att domstolen har dömt fel på något vis.

Man skall kunna ha fullständig anonymitet på internet. Lika lite som staten har rätt att se och lyssna hemma hos mig har den att se vad jag gör på internet. Alldrig gjort något olagligt vilket inte betyder att jag accepterar att bli spionerad på internet.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.