Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag avundas inte dom som idag ska köpa sin första bostad eller hus med tanke på dom kravs som ställs.

När jag i början av 90 talet köpte min första bostad och lånade till hela köpet krävdes de en borgensman och de blev min pappa.
Räntan var på dryga 13,7%, under dom 10 år jag bodde där så dubblerades värdet och jag sålde med vinst, gjorde mig skuldfri och köpte en sprillans ny bostadsrätt kontant en bit i utkanten av stan, de här var precis då priserna började dra iväg men de var inte som idag, man kunde köpa en ny bostad hyfsat billigt.
Nu idag ca 20 år senare har min bostad gått upp i värde och är värd ca 10 gånger så mycket vilket är helt sjukt.

Skulle jag flytta och köpa nytt idag skulle jag definitivt inte bo billigare och jag skulle behöva låna för att köpa nått nytt och avgiften är betydligt högre nu en de jag betalar till mitt nuvarande boende.

Min avgift till min BRF ligger på strax över 4 tusen och då ingår allt, el, vatten, internet, kabel tv, parkering samt motorvärmare.

Svårt att idag hitta något som skulle vara billigare och tro mig jag brukar kolla men allt blir dyrare även om jag har massor med pengar över då jag säljer, måste ändå låna för att kunna köpa då allt kostar minst 1,2 miljoner och uppåt.

Varför flyttar du inte till en hyresrätt då istället och samtidigt som du har miljoner från din försäljning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SupakmeGusta:

Beroende på var ni bor så kommer det tyvärr att dröja länge innan ni kan köpa hus. Vi är själva i samma situation. Värdeökningen i vår stad har varit sinnes de senaste 3 åren och inneburit att vi i princip stått stilla. Trots att vi samlat ihop 300.000... (100k/år). Ökningen av hus har legat på ca 17%/år.

Tackar innerligt regeringen varje dag för att de har gjort ett så fantastiskt jobb med att låsa ut unga höginkomsttagare från bostadsmarknaden. Skickligt att få det så himla fel

Samtidigt upplever jag att unga (jag är själv ung) har otroligt höga krav på deras första bostad. Nu behöver det såklart inte gälla dig utan jag menar allmänt.

Mina vänner ska alla ha nyrenoverat, inte vilja fixa något själv. Är det inte nyrenoverat så vill man ha nybygge. Och vad är resultatet? Ingen har råd med ett skit.

Jag är den enda som har hus. De andra har hyresrätt. För jag tänkte ekonomiskt, köpte ett billigare i hyfsat skick en bit ut på landet som jag nu kan renovera bit för bit. Värdeökningen har varit bra sedan jag köpte den just pga det arbete vi lagt ner. Från början var det väldigt slitet och jag kunde ingenting, men man lär sig. Eller så får man lära sig.

Sen om det är så överlag, det vet jag inte. Kan ju bara dra slutsatser från min omkrets och det är den bilden jag har. Höga krav, liten vilja att lösa saker själv och därmed blir man 100% utestängd från en bostadsmarknad som kan vara svår att ta sig in på redan från början.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Egentligen är vi idioter som amorterar

Varför skulle det vara dumt?

Skrivet av anon134512:

Samtidigt upplever jag att unga (jag är själv ung) har otroligt höga krav på deras första bostad. Nu behöver det såklart inte gälla dig utan jag menar allmänt.

Mina vänner ska alla ha nyrenoverat, inte vilja fixa något själv. Är det inte nyrenoverat så vill man ha nybygge. Och vad är resultatet? Ingen har råd med ett skit.

Jag är den enda som har hus. De andra har hyresrätt. För jag tänkte ekonomiskt, köpte ett billigare i hyfsat skick en bit ut på landet som jag nu kan renovera bit för bit. Värdeökningen har varit bra sedan jag köpte den just pga det arbete vi lagt ner. Från början var det väldigt slitet och jag kunde ingenting, men man lär sig. Eller så får man lära sig.

Sen om det är så överlag, det vet jag inte. Kan ju bara dra slutsatser från min omkrets och det är den bilden jag har. Höga krav, liten vilja att lösa saker själv och därmed blir man 100% utestängd från en bostadsmarknad som kan vara svår att ta sig in på redan från början.

Beror på vad man prioriterar. Jag ser mig själv som relativt ung (27) och nu när jag letar (bostadsrätt, inte hus) så inser jag att jag har ganska höga krav också. Främst på läge och det är ju för att jag bor ganska bra, men dyrt, i en central nybyggd hyresrätt just nu. Gång/cykelavstånd till jobbet, gångavstånd till stadskärnan. Bra utrustning i lägenheten och så vidare. Personligen är jag öppen för att fixa vissa saker själv i en ny lägenhet men att flytta ut på landet bara för att kunna köpa går fetbort för jag vill bo centralt. Likaså att köpa ett renoveringsobjekt för det har jag varken tid, kunskap eller vilja att göra själv, det hade jag förlorat på i längden. Jag har dock självinsikten att det kommer dröja lite längre för mig att hitta något men samtidigt tycker jag det är okej eftersom jag som sagt bor ganska bra redan. Säger bara att alla tänker olika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Varför skulle det vara dumt?
Beror på vad man prioriterar. Jag ser mig själv som relativt ung (27) och nu när jag letar (bostadsrätt, inte hus) så inser jag att jag har ganska höga krav också. Främst på läge och det är ju för att jag bor ganska bra, men dyrt, i en central nybyggd hyresrätt just nu. Gång/cykelavstånd till jobbet, gångavstånd till stadskärnan. Bra utrustning i lägenheten och så vidare. Personligen är jag öppen för att fixa vissa saker själv i en ny lägenhet men att flytta ut på landet bara för att kunna köpa går fetbort för jag vill bo centralt. Likaså att köpa ett renoveringsobjekt för det har jag varken tid, kunskap eller vilja att göra själv, det hade jag förlorat på i längden. Jag har dock självinsikten att det kommer dröja lite längre för mig att hitta något men samtidigt tycker jag det är okej eftersom jag som sagt bor ganska bra redan. Säger bara att alla tänker olika.

Du är inte redo för hus, en del blir det och en del blir aldrig det. Problematiken med de som bor i dyra hyresrätter får svårt att spara till kontantinsatsen som jag ser det. Det här bottnar i uppskjuten belöning. Skulle du ha motsvarande lya som borätt så hänger du med värdeökningen. Annars betalar du bara till hyresvärden. Om du får husdrömmar sen så kommer du ha så mycket högre tröskel än de som varit med i bostadsmarknaden länge. Anledning till att jag säger det är att jag själv har varit där. Lyckligtvis har mina hyresrätter varit billiga, men allt som allt så har jag förlorat, då jag och sambon köpte ett radhus direkt och fick betala minst en miljon mer än vad jag hade behövt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför skulle det vara dumt?

Har man redan vettig belåningsgrad är det ju mer fördelaktigt att investera pengarna nu när räntan är så låg. Jag slängde in på tok för mycket kontant vid senaste lägenhetsköpet och det är ju pengar som är bundna som jag inte kan göra något med, hade jag tänkt efter lite mer så borde jag behållt en miljon till på en ISK eller liknande istället för att gå in med den i boendet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Problematiken med de som bor i dyra hyresrätter får svårt att spara till kontantinsatsen som jag ser det.

Kontantinsats är inte mitt problem, jag kan ändå lägga undan ganska mycket pengar varje månad. "Problemet" jag upplever är banken och hur fyrkantiga de är när deras formler räknar på hur mycket jag får låna, vilket helt baseras på fast inkomst.

Skrivet av anon333222:

Om du får husdrömmar sen så kommer du ha så mycket högre tröskel än de som varit med i bostadsmarknaden länge.

Det har väl i och för sig varit sanning i alla tider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Kontantinsats är inte mitt problem, jag kan ändå lägga undan ganska mycket pengar varje månad. "Problemet" jag upplever är banken och hur fyrkantiga de är när deras formler räknar på hur mycket jag får låna, vilket helt baseras på fast inkomst.
Det har väl i och för sig varit sanning i alla tider.

Jo, men nu är detta verklighet. Om du har en 2miljoner på banken så är det bara gå till banken och säga att jag vill låna 2 miljoner. Din belåningsgrad är då 50%. Amorteringsfritt och banken skulle gladeligen låna ut till dig. Bara du har någon form av inkomst. Banker ser risker och har man inte kunnat lägga undan trots att man kunnat så säger det en del om en blivande kund. När jag köpte radhuset var de inte ens intresserade av sambons inkomst. "Det var inte så noga sa bankkvinnan".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Har man redan vettig belåningsgrad är det ju mer fördelaktigt att investera pengarna nu när räntan är så låg. Jag slängde in på tok för mycket kontant vid senaste lägenhetsköpet och det är ju pengar som är bundna som jag inte kan göra något med, hade jag tänkt efter lite mer så borde jag behållt en miljon till på en ISK eller liknande istället för att gå in med den i boendet.

det är lätt att vara fartblind. Många har fortfarande i ryggmärgen att man inte ska ha lån. Tittar man på hur de rika lever, så är det ingen som inte har lån. Visst har de tillgångar, men det mesta finansieras med lån och som bekant så har vi inflation. Att värdet på pengar ska gå ned över tid (2%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför skulle det vara dumt?

För att det är bättre att låta pengarna jobba på börsen än att låsa dom i boendet när man ändå är under amorteringsgränsen och räntan är toklåg.

Nu är min fru mammaledig så vi har lite mindre pengar att röra oss med och vi har därmed slutat amortera.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

För att det är bättre att låta pengarna jobba på börsen än att låsa dom i boendet när man ändå är under amorteringsgränsen och räntan är toklåg.

Nu är min fru mammaledig så vi har lite mindre pengar att röra oss med och vi har därmed slutat amortera.

Vi ska få nummer 2 i höst och vi har lagt undan räntebufferten på börsen. Helt galet, men jag garanterade dess värde oavsett om börsen gick upp eller ned. Den som är föräldraledig behöver inte amortera på bolånet, det tar vi från räntebufferten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vi ska få nummer 2 i höst och vi har lagt undan räntebufferten på börsen. Helt galet, men jag garanterade dess värde oavsett om börsen gick upp eller ned. Den som är föräldraledig behöver inte amortera på bolånet, det tar vi från räntebufferten.

Ja, alltså förut amorterade vi 5 och körde in 14 på börsen. Nu har vi slutat amortera och kör in 15 på börsen så det känns ganska ok. Vi bestämde att vi vid typ 43% belåningsgrad inte ville amortera mer. Det kändes inte rimligt längre med tanke på hur mycket bättre det är att investera pengarna istället. Vi har nu 1,3 miljon i lån per person vilket vi är hyggligt komfortabla med. Om nuvarande ränta skulle 8-dubblas får vi helt enkelt pausa sparandet ett tag. Fram tills räntan når sådan nivåer kommer vi enbart investera på börsen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Ja, alltså förut amorterade vi 5 och körde in 14 på börsen. Nu har vi slutat amortera och kör in 15 på börsen så det känns ganska ok. Vi bestämde att vi vid typ 43% belåningsgrad inte ville amortera mer. Det kändes inte rimligt längre med tanke på hur mycket bättre det är att investera pengarna istället. Vi har nu 1,3 miljon i lån per person vilket vi är hyggligt komfortabla med. Om nuvarande ränta skulle 8-dubblas får vi helt enkelt pausa sparandet ett tag. Fram tills räntan når sådan nivåer kommer vi enbart investera på börsen.

Precis! Det finns inget självändamål i Sverige att vara helt skuldfri...förutom att det kan kännas "skönt". Finns ju äldre som sitter på obelånade villor och blir hänvisade till hypotekslån/seniorlån som är rena blåsningen. Skyhög ränta och man snuvar arvtagarna på fastigheten. Det är bättre att ha några miljoner tillgänglig på kontot när man går i pension och bränner de pengarna. Dessutom är det svårt att ta bolån efter att man har gått i pension.

Det kommer ta ett antal år för oss att komma ned i din belåningsgrad och förhoppningsvis så kan man omvärdera bostaden var 5:e år och den har gått upp lite för att sänka belåningsgraden. Grannarna sålde för 4,3miljoner och vi har bättre läge liksom.