Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Vill börja med Blender men går ju inte utan hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Vill börja med Blender men går ju inte utan hjälp!

Har jobbat med 3Dstudio Max sen 1999 typ när jag började modda egna saker till Quake 3.

Nu vill jag spendera tid med 3D och Unity och bootade upp 3dsmax och tyckte det såg lite tråkigt ut, Blender ser så mycket bättre utvecklat och det är gratis.

Jag tankar blender och startar programmet, och jag kan inte göra något.. letar och letar i menyer och testar allt men det verkar vara ett program man behöver muskelminne för.

Så vart kan jag hitta en tutorial för att skapa en gubbe?

Hittade denna
https://www.youtube.com/watch?v=0QT1GNMevfc&t=40s

Verkar lovande som kan visa mig alla genvägar och alla verktyg och redan vid steg ett att få in concept bilderna får stopp i Blender 2020.

Allt jag vill är att få in 2 st bilder "front och side" på min karaktär sen börja modellera.

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Det har hänt en del på sex år, så det är nog bra att följa en video som är för 2.8x åtminstone.

Tyvärr lider blender av det nästan alla open source-projekt lider av, nämligen dåligt användargränssnitt, gärna med ologiska speciallösningar som inte passar ihop med nån etablerad standard för hur mjukvara ska uppföra sig. Dock har blender blivit betydligt bättre senaste åren. När jag först kom i kontakt med blender för ca 11-12 år sen, var det en mardröm. Jag beskrev det på den tiden som att försöka trä en tråd i en synål med förbundna ögon och ugnsvantar på händerna. Så är det inte längre. Men det är fortfarande bra mycket tyngre att komma igång med än hur jag minns kommersiella 3D-program från 00-talet.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: Corsair iCue H150i RGB PRO XT | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@downup: Jag kan rekommendera Blender Guru, specifikt hans nybörjarserie som börjar här. Den börjar förvisso med att skapa en munk och en kaffekopp, inte riktigt vad du är ute efter, men jag rekommenderar att börja från början och inte försöka dig på att skapa en karaktär det första du gör.

Vill du sen gå vidare så har Grant Abbitt en serie om att skapa en lågpolykaraktär som kanske kan vara intressant, men den förutsätter att man åtminstone har koll på det mest grundläggande. Han har också många andra videos om att skapa just modeller för spel.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Registrerad
Jun 2004

Som @cyklonen säger så har ui:et ändrat sig ordentligt över tid, så att använda en uppdaterad tutorial är väldigt viktigt.

Som det är nu är det faktiskt hyfsat likt Autodesk Maya vilket är huvudprogrammet som Blender vill konkurrera med (min åsikt). Att gå från Max till Blender är nog en betydlgt brantare learning curve dock. Ett alternativ kan ju vara att använda Maya som gateway om du inte hittar bra uppdaterade tutorials till Blender

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989