Hur snabbt kan äldre smartphones överföra t.ex. video?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt kan äldre smartphones överföra t.ex. video?

Sitter och provar ut olika upplösningar för MP4-video. Behöver veta hur hög bit-rate vi ska förutsätta att användarna kan använda.

Vi kör samarbetsserver som användarna kommer åt antingen via http-browser eller mobil custom app. På sidan kommer vi som mest presentera video. Men vi har inte tillgång till dynamisk streaming eller liknande utan det är enbart progressiv download, och det är ett medvetet val som inte kommer ändras.
Vi behöver veta hur snabbt även äldre mobiltelefoner kan streama t.ex. video från hemsida. Jag antar det går aningen snabbare via custom app, så frågan gäller nog i första hand video via progressiv nedladdning i mobil http browser. Jag tänker att vi bör lägga oss så att vi kräver så låg uppkopplingshastighet som möjligt, för att undvika allmän video-hicka som datordumma användarfe kommer beskylla oss för. Jag själv kör 'old-school' mobil, ingen smartphone så jag har svårt att testa själv.

Så jag vill fråga:

Om en användare har t.ex. en Iphone 6 eller gamla Iphone SE eller motsvarande teknik för android osv, hur snabb uppkoppling kan en sån mobil mäkta med, om den kör progressiv download av video från hemsida, via t.ex. mobilt kontantkort surf-abonnemang?

Vi har kommit fram till att vi kan stå ut med video kvalitet med som lägst 750kbps CBR, om vi kör MP4 x264.
Frågan är om det räcker? Fixar även äldre telefoner att streama video kontinuerligt i 750kbps (åtminstone typ hela låtar 4-5 min i sträck osv)? Det blir en fil på 25-30 mb, som ska överföras på max samma speltid som en normal musikvideo, kanske 4-5 min.

/D

Tråd flyttad till "Mobiltelefoner" /Moderator
Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro telefonens ålder ens är relevant jämfört med uppkopplingen där det finns oändlig varians?
Finns ingen som kan svara på frågan, gö som beskrivet eller tillåt användaren att välja kvalité manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vad får dig att tro telefonens ålder ens är relevant jämfört med uppkopplingen där det finns oändlig varians?
Finns ingen som kan svara på frågan, gö som beskrivet eller tillåt användaren att välja kvalité manuellt.

Tja, jag har ingen överblick över internetöverföring på tidigare telefoner. Datorernas förmåga att ta emot trafik har ju utvecklats med åren, från modem, till 2mbit, till 10, till 100, till 1000. Trådlöst har sin egen utveckling osv osv. Så varför skulle inte mobiler ha genomgått samma utveckling. Idag kan nog de moderna mobiltelefonerna spela upp HD video via progressiv nedladdning, och det tror jag inte tidigare mobiler fixade, ens om videon hämtades från direkt-stream.

Men man påminns också om att flaskhalsen kan också vara abonnemanget, och inte bara anslutningstekniken. Det tänkte jag inte på när jag skrev ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Tja, jag har ingen överblick över internetöverföring på tidigare telefoner. Datorernas förmåga att ta emot trafik har ju utvecklats med åren, från modem, till 2mbit, till 10, till 100, till 1000. Trådlöst har sin egen utveckling osv osv. Så varför skulle inte mobiler ha genomgått samma utveckling. Idag kan nog de moderna mobiltelefonerna spela upp HD video via progressiv nedladdning, och det tror jag inte tidigare mobiler fixade, ens om videon hämtades från direkt-stream.

Men man påminns också om att flaskhalsen kan också vara abonnemanget, och inte bara anslutningstekniken. Det tänkte jag inte på när jag skrev ovanstående.

802.11ac har funnits i telefåner sedan 2013.
WiFi 1 som har funnits hur länge som helst: 11 Mbps
4G: 150Mbs

Du är inte begränsad av hårdvaran i telefonen realistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Tja, jag har ingen överblick över internetöverföring på tidigare telefoner. Datorernas förmåga att ta emot trafik har ju utvecklats med åren, från modem, till 2mbit, till 10, till 100, till 1000. Trådlöst har sin egen utveckling osv osv. Så varför skulle inte mobiler ha genomgått samma utveckling. Idag kan nog de moderna mobiltelefonerna spela upp HD video via progressiv nedladdning, och det tror jag inte tidigare mobiler fixade, ens om videon hämtades från direkt-stream.

Men man påminns också om att flaskhalsen kan också vara abonnemanget, och inte bara anslutningstekniken. Det tänkte jag inte på när jag skrev ovanstående.

Ålder har fortfarande ganska litet med det hela att göra, annat än att sätta en övre begränsning baserat på vilken teknik som fanns tillgängligt när produkten tillverkades. Gigabit ethernet introducerades 1998, men det tog många år innan det blev standard på datorer.

Så, äldre smartphones. Exakt hur mycket äldre är 'äldre'? Pratar vi överföring via wifi eller via mobilnätet?

För att ta ett konkret exempel från din första post, en Iphone 6 - som egentligen är en ganska modern smartphone.
Den stöder 802.11ac standarden för wifi, vilket möjliggör bandbredd upp till flera hundra megabit/sekund. Den har även stöd för 4G på mobil sidan, så där har den också tillgång till mycket bandbredd - förutsatt att basstationerna har det.
För att spela upp video så beror det ju även på hur kraftfull processor mobilen har.

Enligt Apple så klarar en Iphone 6 av:
"Videoformat som stöds: H.264-video upp till 1080p, 60 bilder/sekund, High Profile nivå 4.2 med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov; MPEG-4-video upp till 2,5 Mbit/s, 640 x 480 pixlar, 30 bilder/sekund, Simple Profile med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s per kanal, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov; Motion JPEG (M-JPEG) upp till 35 Mbit/s, 1280 x 720 pixlar, 30 bilder/sekund, ljud i ulaw, PCM-stereoljud i filformatet .avi"