Permalänk

om man nu väljer 1440p är det red dragon och asus grafikkortet vi snackar om då,¨, om jag skulle slå till på vi säger förslaget på ett gsi gtx 1080 8gb kortet så är 1440p uteslutet eller?

Permalänk
Medlem

En fråga som nästan är omöjlig att svara på. Det beror i mångt och mycket på hur känslig du är för framerates, vilka titlar du spelar och hur länge du tänker behålla hårdvaran.

Ett 1080 klarar nog med nöd och näppe att driva dagens titlar i 1440p (ej på ultra, men med hyggliga inställningar) men kommer få det kämpigt med nästa generations spel gissar jag. Ett 5700XT är bättre i det avseendet.

Å andra sidan, en skärm har man (i alla fall jag) längre tid än ett grafikkort, och det är enligt min mening också därför vettigt att lägge lite mer krut på skärmen. Det är "waste" att köpa ett grafikkort för 4500 och sedan begränsa det med en budgetskärm.

Så hade du tvingat mig att välja i det fallet skulle jag valt 1080 plus en bättre skärm för att sedan om något år byta upp grafikkortet. Det kommer gissningsvis vara den mest prisoptimala lösningen sett över skärmens livslängd.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

En fråga som nästan är omöjlig att svara på. Det beror i mångt och mycket på hur känslig du är för framerates, vilka titlar du spelar och hur länge du tänker behålla hårdvaran.

Ett 1080 klarar nog med nöd och näppe att driva dagens titlar i 1440p (ej på ultra, men med hyggliga inställningar) men kommer få det kämpigt med nästa generations spel gissar jag. Ett 5700XT är bättre i det avseendet.

Å andra sidan, en skärm har man (i alla fall jag) längre tid än ett grafikkort, och det är enligt min mening också därför vettigt att lägge lite mer krut på skärmen. Det är "waste" att köpa ett grafikkort för 4500 och sedan begränsa det med en budgetskärm.

Så hade du tvingat mig att välja i det fallet skulle jag valt 1080 plus en bättre skärm för att sedan om något år byta upp grafikkortet. Det kommer gissningsvis vara den mest prisoptimala lösningen sett över skärmens livslängd.

Det är lite så jag resonerar just nu, gamingdatorn är mestadels för min son och idag och nått år framåt tror jag ärligt han klarar sig med ett 1080 men inte om ett par år, då kommer jag få byta oavsett, är det då inte bättre att köpa en bra skärm som man kan ta med sig till nästa grafikkort vi säger om 3år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

om man nu väljer 1440p är det red dragon och asus grafikkortet vi snackar om då,¨, om jag skulle slå till på vi säger förslaget på ett gsi gtx 1080 8gb kortet så är 1440p uteslutet eller?

Jag spelar själv på en 3440x1440 skärm med ett RTX 2060 det är väldigt lik GTX 1080 i prestanda. Det fungerar helt okej men självklart på lägre inställningar än om jag haft ett 5700XT. Alla är olika prioriterar han att spela på höga inställningar eller nöjer han sig med medium/High?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag spelar själv på en 3440x1440 skärm med ett RTX 2060 det är väldigt lik GTX 1080 i prestanda. Det fungerar helt okej men självklart på lägre inställningar än om jag haft ett 5700XT. Alla är olika prioriterar han att spela på höga inställningar eller nöjer han sig med medium/High?

Kan säga såhär i dagsläget är han nöjd med gtx 970 4gb och vad blir då nästa steg?

Permalänk
Medlem

@Soptunnebarn: Alltså jag köpte en premium skärm . Jag snålade in i det längsta köpte begagnad Korea skärm osv . Nu med Gsynk och 165 hz skulle jag aldrig gå tillbaka till en vanlig 60 Hz 1440 p skärm . jag sitter på ett 1070 och märker att det är dags och uppgradera med det sagt 2000 för ett 1080 är en bra deal och ger dig mer och lägga på skärmen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Kan säga såhär i dagsläget är han nöjd med gtx 970 4gb och vad blir då nästa steg?

Om ni ska gå upp till 2560x1440 144hz så tycker jag 5700xt är ett bra köp. Men ett GTX 1080 för 2000kr kommer vara en uppgradering det med ifall ni vill spara pengar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Så här skrev Alinakillen som föredrog asus framför red dragon "Jag rekommenderar "Asus Rog Strix" varianten av "RX 5700 XT" istället för "Powercolor" då jag anser att Powercolors kylare i vissa fall kan vara otillräcklig." Det som gör mig så velig mellan dessa 2 är recensionerna på asus grafikkort då det sägs ha problem som nu sägs ha åtgärdas! Red dragon har många tipsat om här, men då han på alina skriver så blir man ju även osäker på red dragons kvalite, men han kanske bara vill sälja in asus hehe dock är erbjudandet grymt just nu på asus

Permalänk

Det blev ett ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G grafikkort hos El-Giganten till slut som jag valde, tänkte att jag vill skriva det Tack alla för svar! Jag kunde helt enkelt inte motstå priset och felet verkar vara löst så jag tyckte det var en bra chansning! Jag får dock inte hem mitt förrän om en vecka med posten så jag lär väl hinna läsa recensioner innan jag öppnar det!

Vad tror ni om skärm? Till detta grafikkort, denna skärm har jag kollat in? (något mer i kronor än min budget på 4500kr men är det värt det så tar jag den kostnaden)

https://www.computersalg.se/i/5723922/asus-tuf-gaming-vg27aq-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Det blev ett ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G grafikkort hos El-Giganten till slut som jag valde, tänkte att jag vill skriva det Tack alla för svar! Jag kunde helt enkelt inte motstå priset och felet verkar vara löst så jag tyckte det var en bra chansning! Jag får dock inte hem mitt förrän om en vecka med posten så jag lär väl hinna läsa recensioner innan jag öppnar det!

Vad tror ni om skärm? Till detta grafikkort, denna skärm har jag kollat in? (något mer i kronor än min budget på 4500kr men är det värt det så tar jag den kostnaden)

https://www.computersalg.se/i/5723922/asus-tuf-gaming-vg27aq-...

Kul! Hoppas du blir nöjd.

Skärmen du länkat till vet jag inget om. Spontant tycker jag att det verkar vara lite i överkant för en 27" QHD skärm. Jag tror att du blir lika nöjd med en Acer Nitro VG270 ? Bra skärm med 144 hz, IPS panel, och FreeSync. Hyggligt stor priskillnad iaf.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Kul! Hoppas du blir nöjd.

Skärmen du länkat till vet jag inget om. Spontant tycker jag att det verkar vara lite i överkant för en 27" QHD skärm. Jag tror att du blir lika nöjd med en Acer Nitro VG270 ? Bra skärm med 144 hz, IPS panel, och FreeSync. Hyggligt stor priskillnad iaf.

Ja men det där var faktiskt ett bättre alternativ (iaf i mitt tycke) och billigare! TACK igen för allt

Permalänk
Medlem

Ingen fara! Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Ingen fara! Hoppas du blir nöjd!

Det blev denna: Acer 27" Predator XB271HU
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3410310
köpte den för 3700 på blocket i väldigt fint skick!
Vill bara berätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Det blev denna: Acer 27" Predator XB271HU
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3410310
köpte den för 3700 på blocket i väldigt fint skick!
Vill bara berätta

Grymt! Mycket nöje 👌

Permalänk
Inaktiv

Till TS, PMa mig ett pris ink frakt till sundsvall på ditt 970 om du vill sälja det, jag behöver ett till till en annan gamingburk och tycker 970 räcker långt än idag, så <pma mig gärna om du vill sälja