Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020

Koppla 2 skärmar till dator

Hej!
Jag har en fråga, försökt att söka på forumet men inte hittat vad som passar just mig, men kan ha sökt dåligt!
Om man har en stationär dator med ett grafikkort: ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G grafikkort
och man sen vill koppla in 2 skärmar till den datorn, en som huvudskärm och den andra som sekundär skärm!
Meningen är inte att jag vill lira på båda utan använda min huvudskärm till spel och min andra skärm till typ annat!
Min fråga är rätt enkel hur kopplar man? Ska det kopplas till HDMI eller displayport på respektive skärm?
Min primära skärm är: Acer 27" Predator XB271HU 2560x1440 (1st HDMI, 1st DisplayPort, 4 usb)
Min sekundära skärm är tills jag köper ny: ASUS VP278QG 1920x1080 (2st HDMI, 1st DisplayPort)
Mitt grafikkort är ASUS RX5700XT ROG STRIX OC 8G grafikkort: (1st HDMI, 3st DisplayPort)
Ursäkta den kanske enkla frågan men jag är rätt okunnig på dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Använd bara en DisplayPort för din primära skärm, och sedan en DP eller HDMI för din sekundära. Det är inte svårare än så.

Regnbågsriddaren: https://komponentkoll.se/bygg/lSxyl
Asus RTX 2070 SUPER ROG Strix OC | Ryzen 5 2600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 2666MHz | Asus X470-F ROG Strix | Corsair iCUE 465X White | Corsair H100i Platinum SE | 4x LL120-fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020
Skrivet av Donnerstal:

Använd bara en DisplayPort för din primära skärm, och sedan en DP eller HDMI för din sekundära. Det är inte svårare än så.

Haha stort tack! Visste det var en enkel fråga men har aldrig haft 2 skärmar och sen vet jag inte om jag använt rätt heller har alltid haft HDMI till min primära förut!