Första laptop för enklare gaming 5k-7,5k

Permalänk

Första laptop för enklare gaming 5k-7,5k

Hej,
Har en bekant som söker en laptop för enklare gaming och andra enklare sysslor. Spelen som behövs kunna köras är Age of Empires 2 DE, CS GO och Rome Total War. Behövs ej vara inställt på högsta grafik men ej heller sämsta. "Onödiga" funktioner såsom extremt bra webkamera, fingeravtrycksläsare, upplyst tangentbord är ej viktigt. Skärmen behöver ej vara bättre än 1080p eller ha extremt bra färger.

Har kikat en del på exempel då den är nedsatt med 2000kr. Tror ni spelen kommer flyta på bra? Har även kollat på Dyrare exempel men är osäker på ifall den är värd de 3k extra. Kommer spelen flyta på märkbart bättre på denna laptop än förra?
Har ni några andra tips eller förslag över vad min bekant letar efter? Skulle uppskattas enormt. Prisidé mellan 5-7,5k.
Mvh

Permalänk

Hej!
Lenovon har fördelen att ha 6 cpu kärnor och en bättre integrerad gpu

=bättre prestanda

Vet inte exakt hur mycket prestanda aoe2 behöver men jag skulle iallafall inte köpa en dator med 3 år gammal cpu i (i5-6300u)

vill slå ett slag för Inet också, fantastisk affär

edit: Lenovos ram är ej uppgraderbar så det kan vara en nackdel

sorry för spam faktafel
Permalänk
Skrivet av Admiral von Schneider:

Hej!
Lenovon har fördelen att ha 6 cpu kärnor och en bättre integrerad gpu

=bättre prestanda

Vet inte exakt hur mycket prestanda aoe2 behöver men jag skulle iallafall inte köpa en dator med 3 år gammal cpu i (i5-6300u)

vill slå ett slag för Inet också, fantastisk affär

edit: Lenovos ram är ej uppgraderbar så det kan vara en nackdel

Hej, tack för ditt svar!
Hur pass bra gpu är det? Tror du man kan spela csgo på den med hyfsad grafik utan lagg? csgo är nog det mest krävande spelet av de tre jag listade så ifall den klarar det bör den klara aoe2 utan problem.
Såg också att den fanns på komplett med demoexemplar fast med större skräm, är även 1500 kr billigare. Tycker du min bekant ska slå till på den eller har du några andra tankar?

Edit: Min bekant köper från en butik för att slippa strul med begagnade delar och garanti etc. Så enbart butik och ej blocket eller liknande tyvärr.

Permalänk

Svårt att säga hur bra GPUn är, det beror både på vad man själv anser vara bra nog och hur väl kylningen i datorn är. Överhuvudtaget jättesvårt att rekomendera laptops tyvärr.

https://www.inet.se/produkt/1964513/acer-aspire-5-15-6-i5-8gb...

Denna har en mx350 vilket jag är ganska säker på klarar CS utmärkt

Ledsen att jag inte kan vara säkrare, vill inte vilseleda någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelfabricerarN:

Hej,
Har en bekant som söker en laptop för enklare gaming och andra enklare sysslor. Spelen som behövs kunna köras är Age of Empires 2 DE, CS GO och Rome Total War. Behövs ej vara inställt på högsta grafik men ej heller sämsta. "Onödiga" funktioner såsom extremt bra webkamera, fingeravtrycksläsare, upplyst tangentbord är ej viktigt. Skärmen behöver ej vara bättre än 1080p eller ha extremt bra färger.

Har kikat en del på exempel då den är nedsatt med 2000kr. Tror ni spelen kommer flyta på bra? Har även kollat på Dyrare exempel men är osäker på ifall den är värd de 3k extra. Kommer spelen flyta på märkbart bättre på denna laptop än förra?
Har ni några andra tips eller förslag över vad min bekant letar efter? Skulle uppskattas enormt. Prisidé mellan 5-7,5k.
Mvh

Bara ett tips - är det inte bråttom så kan man konfigurera Lenovo-varianten till högre specs för samma pris på deras egna webbshop(eller samma config för drygt 500 spänn billigare), samt att de har 10% rabatt om du är/känner någon med student e-mail. Dock över 6 veckors leveranstid, så det gäller att det inte är bråttom som sagt..

4500U-APU:n får ca 80-90 FPS i CS:GO i 1080p Very Low enl. tester på YouTube, så spelbart är det absolut, så länge man inte drar grafiken till max. Vet inte om detta är i 15W eller 25W-läget dock

EDIT: Verkar som att man kan få 10% rabatt av att regga sig på deras maillista också

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Skrivet av Admiral von Schneider:

Svårt att säga hur bra GPUn är, det beror både på vad man själv anser vara bra nog och hur väl kylningen i datorn är. Överhuvudtaget jättesvårt att rekomendera laptops tyvärr.

https://www.inet.se/produkt/1964513/acer-aspire-5-15-6-i5-8gb...

Denna har en mx350 vilket jag är ganska säker på klarar CS utmärkt

Ledsen att jag inte kan vara säkrare, vill inte vilseleda någon

Skrivet av Aeosoth:

Bara ett tips - är det inte bråttom så kan man konfigurera Lenovo-varianten till högre specs för samma pris på deras egna webbshop(eller samma config för drygt 500 spänn billigare), samt att de har 10% rabatt om du är/känner någon med student e-mail. Dock över 6 veckors leveranstid, så det gäller att det inte är bråttom som sagt..

4500U-APU:n får ca 80-90 FPS i CS:GO i 1080p Very Low enl. tester på YouTube, så spelbart är det absolut, så länge man inte drar grafiken till max. Vet inte om detta är i 15W eller 25W-läget dock

EDIT: Verkar som att man kan få 10% rabatt av att regga sig på deras maillista också

Hej, tack så mycket för era tips! Uppskattas verkligen. Tyvärr är 6v lite väl lång tid att vänta, max 2v.

Såg denna på elgiganten, HP pavilion gaming och såg att den hade ett externt grafikkort samt 3000kr rabatt. Hittade dock knappt några reviews om den. Jämför man den med Lenovo L340 (som jag blev rekommenderad av inet) så ser jag inga skillnader i spec förutom SSD storleken. Bägge har samma processor och grafikkort vilket enligt mig borde ge samma prestanda, eller är det något jag missar? Kanske är Lenovon tystare/kallare men annars borde prestandan vara densamma?

I vilket fall, tror ni min bekant blir nöjd med HP Pavilionen och kan spela ex csgo med bekväm fps?

Permalänk

HPn tror jag på

Enda skillnaden spec mässigt är att Lenovon har en IPS panel.

Permalänk

Jag köpte en ASUS TUF FX505DT och är väldigt nöjd. Jag har bara hunnit testa Divinity Original sin än så länge, och det flyter på riktigt bra i 1080p och hyfsade inställningar. Väldigt bra högtalare också ☺️ Den ligger på 6990kr på elgiganten nu . Ryzen 5 cpu, 256gb nvme ssd, Gtx 1650 och 8gb ram.

Edit: 120hz på skärmen dessutom.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3