Jag undrar om olika krypterings program är kompatibla?

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om olika krypterings program är kompatibla?

Jag undrar om olika krypterings program är kompatibla?

Anta att jag har pgp gnu kommer jag då kunna kryptera och av kryptera meddelanden när jag skickar och tar emot meddelanden från något som har pgpwin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Jag undrar om olika krypterings program är kompatibla?

Anta att jag har pgp gnu kommer jag då kunna kryptera och av kryptera meddelanden när jag skickar och tar emot meddelanden från något som har pgpwin?

Om man ser till den första frågan så som den är formulerad (om "krypteringsprogram" i allmänhet) så är svaret "nej".

Däremot finns det ju ofta standarder för interoperabilitet mellan olika mjukvaror för specifika ändamål, särskilt om det gäller etablerade användningsområden.

Vad gäller PGP-implementationer t.ex. så finns det dock en standardisering i form av OpenPGP, som dessa mjukvaror följer för att fungera tillsammans.
PGP används ju bland annat för att kryptera epost och då är det inte rimligt att kräva att mottagaren ska ha exakt samma mjukvara som avsändaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304