Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020

Ping i spel

Hej

Har haft en 20/20 "radio" internet körde då trådlöst till datorn och hade en ping i spel på ca 40 ms, inget snabbt men pingen va stabil o spela med.

Installerade fiber i kåken i slutet av maj och bestämde mig för bahnhof 500/500 lina, drog kabel till datorn ifrån router för att hålla ner ping. På speedtest har jag en ping på 11-12 ms men i spelen är den fortfarande ca 40 ms. Flera av dom jag spelar med ligger runt 25 eller lägre.

Spelar mest Pubg och Lol men märks även på Valorant och Cod.

Någon som har några idéer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Sluskw:

Hej

Har haft en 20/20 "radio" internet körde då trådlöst till datorn och hade en ping i spel på ca 40 ms, inget snabbt men pingen va stabil o spela med.

Installerade fiber i kåken i slutet av maj och bestämde mig för bahnhof 500/500 lina, drog kabel till datorn ifrån router för att hålla ner ping. På speedtest har jag en ping på 11-12 ms men i spelen är den fortfarande ca 40 ms. Flera av dom jag spelar med ligger runt 25 eller lägre.

Spelar mest Pubg och Lol men märks även på Valorant och Cod.

Någon som har några idéer?

Det beror såklart på vart spelservrarna står.
Ping mäter bara tiden det tar för att skicka ett paket och få svar på det. Ju längre bort den server du pingar står, desto längre tid tar ping+pingsvar.

Avståndet är i nästan undantagslöst den största anledningen.

Och... Radio är inte mycket långsammare än fiber. Många gånger snabbare då fiber "studsar" rätt mycket i en kabel. Dvs, det blir inte den kortaste sträckan som ljuset färdas på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

För att sätta ett värde på det så går signalen i en fiber i ~2/3 av ljushastigheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2020
Skrivet av Talisker00:

Det beror såklart på vart spelservrarna står.
Ping mäter bara tiden det tar för att skicka ett paket och få svar på det. Ju längre bort den server du pingar står, desto längre tid tar ping+pingsvar.

Avståndet är i nästan undantagslöst den största anledningen.

Och... Radio är inte mycket långsammare än fiber. Många gånger snabbare då fiber "studsar" rätt mycket i en kabel. Dvs, det blir inte den kortaste sträckan som ljuset färdas på.

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Sluskw:

Så en som bor i samma stad som mig kan 15 ms mindre när vi spelar samtidigt? Kan de vara sån skillnad?

Vad får de andra på speedtest då? Själv får jag ca 5-7ms. Så om dem får ungefär lika som mig behöver det inte vara konstigt.

Regnbågsriddaren: https://komponentkoll.se/bygg/lSxyl
Asus RTX 2070 SUPER ROG Strix OC | Ryzen 5 2600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 2666MHz | Asus X470-F ROG Strix | Corsair iCUE 465X White | Corsair H100i Platinum SE | 4x LL120-fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.0.1
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Sluskw:

Din ping beror även på vilken routing din ISP gör. Det vill säga vilken väg din anslutning kan ta till servern du pingar, och hur många hopp den gör hos olika servrar på vägen. Telia brukar vara bra på detta enligt min erfarenhet.

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Sluskw:

Geografisk plats är inte enda avgörande faktorn, utan även vilken väg trafiken tar. Har ni olika internetleverantörer kan de ha olika avtal så att trafiken prioriteras olika, eller olika utrustning.

Därtill kan din egen dator och dina spelinställningar påverka svarstiden, beroende på hur den mäts.

Sedan är en skillnad på 15ms faktiskt inte märkbar på individnivå, men om svarstiden fluktuerar istället för att ligga stabilt blir det lätt att märka av.

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 16GB Ballistix Sport LT 3000/15 @3733/16 | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 4TB SSD av varierad kvalisort | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Sluskw:

Som flera påtalat så handlar det om peering. För att gå ifrån en operatör till en annan så måste de ske någonstans. Telia har flera punkter, men vissa (främst mindre) operatörer gör det i norra Stockholm. Jag har dock varit med om att en anslutning vi hade via Telia gick från Norrland via Skåne till Stockholm. Vi gjorde en "traceroute" och såg vilket tokig väg det tog och påtalade det för Telia som fixade det så småningom. Kanske svårare för en privatperson, men vi hade gigabit vilket på den tiden var riktigt snabbt.

Så om du vet vad spelservern heter kan du från kommandoprompten skriva tracert <serveradress>

Ofta svarar servrar med vilket ort de står på, men långt ifrån alltid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001

4790K | MSI RX 5700 Gaming X | 16GB Crucial 1600MHz | Asus Z97-A | Seasonic P-760w Platinum | Define S | Philips 274E 27"
HTPC Mediaspelare