Hue och switch i brytare

Permalänk
Medlem

Hue och switch i brytare

Hej.
Funderar på att skaffa en Hubitat och är samtidigt på gång att styra upp elen hemma. Tänkte köra en del huelampor men har även ett par minimänniskor som ääääälskar knappar så jag vill inte att de ska bryta strömmen. Frun kräver knapp på väggen så jag tänkte bygga in switchar i brytarna.
Någon med tips på lösning som funkar bra med hue. Vill gärna slippa batterilösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Hej.
Funderar på att skaffa en Hubitat och är samtidigt på gång att styra upp elen hemma. Tänkte köra en del huelampor men har även ett par minimänniskor som ääääälskar knappar så jag vill inte att de ska bryta strömmen. Frun kräver knapp på väggen så jag tänkte bygga in switchar i brytarna.
Någon med tips på lösning som funkar bra med hue. Vill gärna slippa batterilösningar.

det är en av hue och ikea´s stora nackdelar dom har ingen lösning med fasta brytare.
det går ta sig runt med tex en vera mot din hue, sedan kan du köra en nexa tryckknapp på väggen som kommer köras som en scen,
tex tryck en gång för att tända släcka, 2 gånger för att dimma, 3 gånger för att byta färg osv. batteritiden är flera år. jag har denna lösningen på en lampa i köket. (har inte bytt batteri på över 11år)

ska det vara för fast installation och du ska styra hela huset, släng ut hue och kör z-wave. då får du fysiska knappar med valet av återfjädrande eller inte.

ett annat alternativ är en fast monterad platta på väggen som du kan tända släcka med, kör detta själv på enheter som det var omöjligt att dra ner till brytare för på ett snyggt sätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Går väll att trycka in zigbee puckar i dosorna och fjädrar i brytarna. Måste väll ändå ha någon hubb dock

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag får fundera lite till på hur jag vill ha det.

Permalänk
Medlem

Plejd finns ju också. Det är nästan det enklaste kan jag tycka. Pratar ju med google home precis som Hue. Jag har en blanding av Huelampor och plejdbrytar och allting funkar smidigt tillsammans via Google Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Plejd finns ju också. Det är nästan det enklaste kan jag tycka. Pratar ju med google home precis som Hue. Jag har en blanding av Huelampor och plejdbrytar och allting funkar smidigt tillsammans via Google Home.

Har en Hubitat på väg får se vad den ger för möjligheter. Men tack för tips

Permalänk
Medlem

Med smarta lampor är det bästa att använda knapparna till dessa (t.ex. Hue eller Trådfri-knappar).

Med vanliga lampor är det bättre att använda inbyggnadsprodukter. Jag rekommenderar Shelly för WiFi. Plejd är blåtand och inget man bör installera i hus.

Visa signatur

press nu1mlock