Avregistera en annan person från mitt mobilnummer

Permalänk
Medlem

Avregistera en annan person från mitt mobilnummer

Hejsan! Visste inte exakt var jag skulle lägga det här men kör övrigt tills vidare.

För några år sen skaffade jag ett abonnemang hos Tele2, de frågade om jag ville ha ett nytt mobilnummer eller använda det jag redan hade. Jag sa då att jag ville ha det jag redan hade men då det var min mamma som hade gjort avtalet för det numret så behövde jag hennes underskrift för att kunna byta. Jag bor ca 100 mil från henne och orkade inte åka hem bara för att fixa mobilnummer så jag behöll det "temporära" jag fick från Tele2.

Så allting funkar super med det numret, förutom en sak. Numret måste innan jag fått det varit registrerat hos någon annan, jag har fått samtal och sms om olika saker och de tror alltid att det är den andre personen de kommit till. Ibland ringer folk fel och jag får säga att den personen inte äger nummret längre. Ibland har till och med företag ringt och även om jag säger att de ringt fel så fortsätter de ringa det här numret. Nu några år senare har jag fått nog och kollade upp vem som hade numret innan. Verkar vara en gamling på ca 80 år så gissar att den personen inte är så kunnig. Speciellt inte när den lyckats pracka på sig Vitalplus och annat skräp.

Så det jag egentligen vill fråga med min alldeles för långa förklaring är: finns det något sätt som jag kan ta och globalt säga åt andra handlare och personer och annat att den här andra personen inte längre har det här numret och att det tas bort från företags databaser osv. Eller är jag dömd att förevigt behöva ta emot den andra personens samtal?

MVH
Simon

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det finns inget "globalt" sätt att göra det på. Du får ta det med varje företag för sig.

Däremot kan det vara värt att lägga in dig i registret för NIX-Telefon så att du inte får obeställda samtal. https://nixtelefon.org/