Permalänk
Medlem

Ram minne, dumsnål?

Hej, tänkte kolla lite med expertisen här.
Det är så att jag har beställt lite nya delar, bl.a. ram minnen.

Det jag har beställt är 16GB 3200mhz minnen, men börjar nu fundera på om det bara är dumsnålt, och kanske bör returnera dessa för att istället införskaffa 32GB minnen.

Anledningen till att jag uppgraderat är då jag håller på endel med 3D modellering och skulptering, och nuvarande hårdvara är på bristningsgränsen.

Så det jag funderar är om jag lätt kommer spräcka 16GB och bör köpa 32GB instället, samt hur mycket påverkar egentligen hastigheten på minnena prestandan, specifikt vid 3D modellering?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Mr_matty: Köp 8x2 och uppgradera med 8x2 till om du behöver det.

Man kommer långt på 16GB och exakt hur mycket du behöver är i princip omöjligt att svara på, det beror helt på vad du gör. Om nuvarande hårdvara är på bristningsgränsen så är det ju underförstått att du egentligen bara behöver lite mer än så för att det ska funka.

Hastigheten på minnena gör inte speciellt stor skillnad, det viktiga är att du har tillräckligt mycket för det du gör.

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort har 4 DRAM-platser kan du alltid köpa 16 GB till (helst samma modell och specification) i framtiden för 32 GB totalt.

Vilken processor är det till? För Ryzen 3000-serien kan det vara värt att lägga en hundralapp extra för 3600 MT/s minne.

Edit -- till exempel detta:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791863

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@Mr_matty: Köp 8x2 och uppgradera med 8x2 till om du behöver det.

Man kommer långt på 16GB och exakt hur mycket du behöver är i princip omöjligt att svara på, det beror helt på vad du gör. Om nuvarande hårdvara är på bristningsgränsen så är det ju underförstått att du egentligen bara behöver lite mer än så för att det ska funka.

Hastigheten på minnena gör inte speciellt stor skillnad, det viktiga är att du har tillräckligt mycket för det du gör.

Skrivet av TMG:

Om ditt moderkort har 4 DRAM-platser kan du alltid köpa 16 GB till (helst samma modell och specification) i framtiden för 32 GB totalt.

Vilken processor är det till? För Ryzen 3000-serien kan det vara värt att lägga en hundralapp extra för 3600 MT/s minne.

Tack för svaren! Kanske ska köra på 16GB till att börja med då, så får man se framöver om det behövs ytterligare.

Jo precis, har även beställt en Ryzen 3700X samt att moderkortet ska ha 4 platser. Men det ska alltså vara värt att öka hastigheten ytterligare till dessa processorer?

Permalänk
Medlem

När jag kör tunga CAD filer ligger jag på över 20gb ram i användning Så beroende på vad man ska göra kan de krävas mer eller mindre än 16gb

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_matty:

Tack för svaren! Kanske ska köra på 16GB till att börja med då, så får man se framöver om det behövs ytterligare.

Jo precis, har även beställt en Ryzen 3700X samt att moderkortet ska ha 4 platser. Men det ska alltså vara värt att öka hastigheten ytterligare till dessa processorer?

Det blir en mindre prestandavinst från 3200 MT/s till 3600 MT/s. Sett till kostnaden för en hel dator tycker jag att 100 kr extra för minne som ger några procent bättre prestanda är värt det. Jag tror nog inte att jag skulle besvära mig att uppgradera om jag redan hade 3200 MT/s minne; skillnaden är inte tillräckligt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Om ditt moderkort har 4 DRAM-platser kan du alltid köpa 16 GB till (helst samma modell och specification) i framtiden för 32 GB totalt.

Vilken processor är det till? För Ryzen 3000-serien kan det vara värt att lägga en hundralapp extra för 3600 MT/s minne.

Edit -- till exempel detta:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791863

Du vill inte köra cl19 till ryzen 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du vill inte köra cl19 till ryzen 3000.

Har du någon källa på det?

Permalänk

Uppgraderingen från 16GB till 32GB är den bästa uppgraderingen jag gjord (förutom SSD). Att aldrig behöva tänka på hur många program eller flikar jag har igång är helt underbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Har du någon källa på det?

4000 MHz cl 19 presterar som 3200 MHz cl 16
https://www.gamersnexus.net/guides/3508-ryzen-3000-memory-ben...

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser artikeln som du refererar till. Där står det tydligt att minneshastigheter över 3600 MT/s är långsammare än 3600 eller under på grund av Zen 2s arkitektur. Alltså, prestandan för ett minneskit på 4000 MT/s säger absolut ingenting om prestandan för ett minneskit på 3600 MT/s.

Ett citat från artikeln som du refererar till:

"The “special” tests were run because of the way AMD handles memory clocks past 3600MHz. Normally, the mclock (memory clock), uclock (memory controller clock), and fclock (infinity fabric clock) are run at a 1:1:1 ratio; for example, 1600MHz for all three when a 3200MHz XMP is applied. Remember, running Double Data Rate memory at 3200MT/s means an actual mclock of 1600MHz, because DDR memory can transact on the rising and falling edge of the clock. With memory speeds greater than 3600MHz (mclock > 1800MHz), fclock caps at 1800MHz and uclock switches to a 1:2 ratio with mclock.

Here’s a quote from AMD to clarify further: 'Enabling 2:1 mode crosses clock domain boundaries, imparting a DRAM latency penalty of approximately 9ns that may be overcome with additional memory clocks, higher CPU frequencies, or sub-timing adjustments.' In other words, 2:1 mode hurts performance, but not so badly that it can’t be made up for elsewhere."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_matty:

Hej, tänkte kolla lite med expertisen här.
Det är så att jag har beställt lite nya delar, bl.a. ram minnen.

Det jag har beställt är 16GB 3200mhz minnen, men börjar nu fundera på om det bara är dumsnålt, och kanske bör returnera dessa för att istället införskaffa 32GB minnen.

Anledningen till att jag uppgraderat är då jag håller på endel med 3D modellering och skulptering, och nuvarande hårdvara är på bristningsgränsen.

Så det jag funderar är om jag lätt kommer spräcka 16GB och bör köpa 32GB instället, samt hur mycket påverkar egentligen hastigheten på minnena prestandan, specifikt vid 3D modellering?

Tack på förhand!

Skrivet av Mr_matty:

Hej, tänkte kolla lite med expertisen här.
Det är så att jag har beställt lite nya delar, bl.a. ram minnen.

Det jag har beställt är 16GB 3200mhz minnen, men börjar nu fundera på om det bara är dumsnålt, och kanske bör returnera dessa för att istället införskaffa 32GB minnen.

Anledningen till att jag uppgraderat är då jag håller på endel med 3D modellering och skulptering, och nuvarande hårdvara är på bristningsgränsen.

Så det jag funderar är om jag lätt kommer spräcka 16GB och bör köpa 32GB instället, samt hur mycket påverkar egentligen hastigheten på minnena prestandan, specifikt vid 3D modellering?

Tack på förhand!

Skall du bara ha den till 3d modellering etc, eller skall du spela på den också? Stor fokus på spel?

Hastigheten spelar mig veterligen inte lika stor roll för produktivitet som för spel.

Problemet är att det är svårt att hitta test på produktivtet och minneshastigheter, handlar ju bara om spel...

En länk till puget systems som testat olika minnen med olika processorer i diverse program, dock inte något 3d modellering/skulptering.

Kanske Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB? Två stickor, så det finns plats att uppgradera ytterligare senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skall du bara ha den till 3d modellering etc, eller skall du spela på den också? Stor fokus på spel?

Hastigheten spelar mig veterligen inte lika stor roll för produktivitet som för spel.

Problemet är att det är svårt att hitta test på produktivtet och minneshastigheter, handlar ju bara om spel...

En länk till puget systems som testat olika minnen med olika processorer i diverse program, dock inte något 3d modellering/skulptering.

Kanske Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB? Två stickor, så det finns plats att uppgradera ytterligare senare.

Jo, har försökt söka runt endel. Men 90% av alla tester är baserade på spelprestanda 😐

Kommer huvudsakligen användas till 3D, kommer säkert spela någongång på den men det är inget som prioriteras 🤔

Permalänk
Medlem

Hellre 32 GB i 3200 än 16 GB i 3600.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kolla först om du ser att det är dugligt snabbt, annars införskaffa samma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Sötast

Tycker att mina 16GB räcker gott....

Tills varje gång jag öppnar en scen i blender, unity, unreal engine eller något annat program, då är minnet redan fullt, eller nära på.
Hade definitivt börjat med 16x2 på en ny burk idag!

Permalänk
Medlem

@Mr_matty: 2x16GB utan tvekan 3000MHz som detta, duger om spel inte det primära syftet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag rekommenderar att du läser artikeln som du refererar till. Där står det tydligt att minneshastigheter över 3600 MT/s är långsammare än 3600 eller under på grund av Zen 2s arkitektur. Alltså, prestandan för ett minneskit på 4000 MT/s säger absolut ingenting om prestandan för ett minneskit på 3600 MT/s.

Ett citat från artikeln som du refererar till:

"The “special” tests were run because of the way AMD handles memory clocks past 3600MHz. Normally, the mclock (memory clock), uclock (memory controller clock), and fclock (infinity fabric clock) are run at a 1:1:1 ratio; for example, 1600MHz for all three when a 3200MHz XMP is applied. Remember, running Double Data Rate memory at 3200MT/s means an actual mclock of 1600MHz, because DDR memory can transact on the rising and falling edge of the clock. With memory speeds greater than 3600MHz (mclock > 1800MHz), fclock caps at 1800MHz and uclock switches to a 1:2 ratio with mclock.

Here’s a quote from AMD to clarify further: 'Enabling 2:1 mode crosses clock domain boundaries, imparting a DRAM latency penalty of approximately 9ns that may be overcome with additional memory clocks, higher CPU frequencies, or sub-timing adjustments.' In other words, 2:1 mode hurts performance, but not so badly that it can’t be made up for elsewhere."

Märkligt då att 4000 MHz CL 19 hamnar så långt ner i alla grafer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Märkligt då att 4000 MHz CL 19 hamnar så långt ner i alla grafer.

Det är inte alls märkligt. Minneshastigheter över 3600 MT/s är långsammare än 3600 MT/s (förutom i vissa undantagsfall). Återigen, läs GamersNexus förklaring av varför det är så. Processorns interna kommunikationslänk är normalt synkad med minnesfrekvensen, men vid minnesfrekvenser över 1800 MHz (alltså minneshastigheter på över 3600 MT/s) halveras den interna frekvensen för kommunikationslänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det är inte alls märkligt. Minneshastigheter över 3600 MT/s är långsammare än 3600 MT/s (förutom i vissa undantagsfall). Återigen, läs GamersNexus förklaring av varför det är så. Processorns interna kommunikationslänk är normalt synkad med minnesfrekvensen, men vid minnesfrekvenser över 1800 MHz (alltså minneshastigheter på över 3600 MT/s) halveras den interna frekvensen för kommunikationslänken.

Jag som snurrat till det. Blev förrvirad av att 3800 och 4200 MHz cl 16 var bäst men då har de ju även höjt clocken till 1900..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag som snurrat till det. Blev förrvirad av att 3800 och 4200 MHz cl 16 var bäst men då har de ju även höjt clocken till 1900..

Ja, precis. Där har de justerat saker manuellt. Utan manuell justering blir allting över 3600 MT/s långsammare tills man kommer upp till runt 5 GT/s.

Permalänk
Medlem

Idagsläget till en ny burk eller uppgradering hade jag kört 2x16gb stickor absolut.

Sitter idag på 2x8gb och det är alltid fullt, även att jag inte kör så mkt, spotify, ett spel, discord, steam, chrome med lite yt flikar.

Beställde hem 2x8gb stickor till för 2h sedan, så blir att uppgradera datorn till 32gb i helgen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Mr_matty: Du har fått en hel del svar som förespråkar 2x16. Jag kör själv 32GB och har använt det någon enstaka gång så det är inte orimligt.

Jag har dock svårt att tro, om du inte kör väldigt stora projekt, att 32GB inte skulle räcka. Det är trots allt en dubbling mot 16. Du har också alternativet att köra 2x8 + 2x16 = 48GB. Så länge du sätter dem parvis får du ingen prestandaförlust av blandningen.

Även om just minnespriser haft lite rörig prissättning senaste åren så gäller ju generellt att priserna på teknikprodukter går spikrakt nedåt så man bör inte köpa på sig mer än man behöver, i de fallen det är enkelt att uppgradera som med RAM.

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara och har 32GB men det är i dagsläget overkill men kan behövas framöver t.ex. nya flight sim rekommenderar 32. Min kompis som sysslar med Blender och Unity som hobby har 32 men tycker det är för lite och vill ha 64 eller 128GB. Jag skulle inte skaffa 16 idag om det inte är väldigt ont om pengar. Minnespriserna är nere på låga nivååer sett till för något år sedan. Nu är bästa läget att köpa mer. Sett 3200mhz 2x16 corsair för 1500kr. Jag tyckte 2k som jag betalade för snart ett år sedan var billigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr_matty:

Hej, tänkte kolla lite med expertisen här.
Det är så att jag har beställt lite nya delar, bl.a. ram minnen.

Det jag har beställt är 16GB 3200mhz minnen, men börjar nu fundera på om det bara är dumsnålt, och kanske bör returnera dessa för att istället införskaffa 32GB minnen.

Anledningen till att jag uppgraderat är då jag håller på endel med 3D modellering och skulptering, och nuvarande hårdvara är på bristningsgränsen.

Så det jag funderar är om jag lätt kommer spräcka 16GB och bör köpa 32GB instället, samt hur mycket påverkar egentligen hastigheten på minnena prestandan, specifikt vid 3D modellering?

Tack på förhand!

Var inte dumsnål.
Returnera dina 16 och skaffa 32.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_matty:

Jo, har försökt söka runt endel. Men 90% av alla tester är baserade på spelprestanda 😐

Kommer huvudsakligen användas till 3D, kommer säkert spela någongång på den men det är inget som prioriteras 🤔

Då kommer du inte behöva mer än 3200Mhz.

Skulle skaffa 32Gb, ser att de jag rekommenderade har gått upp i pris (Webhallen och Inet höjde priset på dem med 459 respektive 420kr för bara två veckor sedan...), så kanske det skulle vara bättre, beroende på budget, att skaffa de som @Fenrisulvfan rekommenderade.

Sen beror ju kompabilitet på moderkort och biosversion, så kolla QVL för ditt moderkort.

Permalänk
Snusfri

Håller själv på med 3d rendering och mina 32GB är i minsta laget, med lite större scener i 4k så försvinner det snabbt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro