Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Blackscreen av högtalare/hörlurar?

Tja,

Jag har haft ett märkligt problem sedan någon månad tillbaka. I början så brydde jag mig inte speciellt mycket då jag tänkte att det kanske var något tillfälligt. Men nu börjar det störa mig väldigt mycket och jag hade behövt ta reda på vad det är som orsakar det.

Problemet är att min skärm blir svart i 1-2 sekunder när jag gör något med antingen mina hörlurar eller mina högtalare.

-Om mina högtalare är på och jag stänger av de med off-knappen på baksidan = Blackscreen
-När jag justerar ljudet på mina trådlösa hörlurar inne i något spel = Blackscreen

Jag misstänker att det kan vara Nvidia drivrutiner, men det har varit så någon månad, även efter ett par uppdateringar.
Annars fattar jag ingenting, hur kan min skärm påverkas av ljudet? Min skärm är kopplad med Displayport, om det spelar någon roll.

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan bero på? Tacksam för alla svar.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Det kan även vara statisk elektricitet heller kabel/kontakt problem.
Skrivit mer om det i detta inlägg i annan tråd #17701251

Billigare kablar har ofta kontakter som inte alltid är 100% vilket oftas inte är nåt problem men kan i vissa fall ge problem om tex honann har toleranser på stort och hanen toleranser på mindre kan tex ge dålig kontakt om man har otur.
Detta kan avhjälpas genom att plugga ur/i kablar ett par gånger/ej ha kablarna i till 100% dvs tryck i dom sen dra ut 0,25mm tex (kan ge bättre kontakt om nåt är slitet).
Heller helt enkelt "vända" kabeln dvs skärm änden i datorn o datorns ände i skärmen, alternativt byta kabel/prova annan kontakt i dator/skärm.

Om det är så att kabeln rör sig på grund av att man flyttar/rör nåt heller vibrationer så kan det hjälpa att flytta den lite heller kanske använda buntband för att säkra upp den bättre så det bara är kabeln i sig som rör sig och kontakterna gör det inte/mindre.

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Jul 2002

Skulle kunna vara grafikkortsdrivrutinen som kraschar, alternativt att den försöker etablera en ny digital ström då monitorljud och liknande kopplas bort. Får du samma effekt när/om du startar om grafikkortsdrivrutinen? (Win+Shift+Ctrl+B på tangentbordet)

Du kan även gå in i Nvidia Control Panel och se om det hjälper att stänga av ljud för skärmen under Digital Audio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Jag har haft ett märkligt problem sedan någon månad tillbaka. I början så brydde jag mig inte speciellt mycket då jag tänkte att det kanske var något tillfälligt. Men nu börjar det störa mig väldigt mycket och jag hade behövt ta reda på vad det är som orsakar det.

Problemet är att min skärm blir svart i 1-2 sekunder när jag gör något med antingen mina hörlurar eller mina högtalare.

-Om mina högtalare är på och jag stänger av de med off-knappen på baksidan = Blackscreen
-När jag justerar ljudet på mina trådlösa hörlurar inne i något spel = Blackscreen

Jag misstänker att det kan vara Nvidia drivrutiner, men det har varit så någon månad, även efter ett par uppdateringar.
Annars fattar jag ingenting, hur kan min skärm påverkas av ljudet? Min skärm är kopplad med Displayport, om det spelar någon roll.

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan bero på? Tacksam för alla svar.

Mvh

Har du en HDR-skärm möjligen?
Prova läs det här inlägget:
https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/post-1044656815

Citat:

The big problem that affects a *lot* of displays is when HDR is enabled within Windows (and some games, like CoD Warzone require it in order to enable HDR) there is a nasty glitch where any event that causes the Windows OSD to activate (the easiest one is the volume bar) causes the display to briefly flicker between SDR and back to HDR, causing the display to go blank for about a second each way. There's *some* reports that 2004 finally fixes that bug, but I'm one of the ones who's PC is currently marked as incompatible, so I can't confirm so either way.

Kan det här vara relaterat till ditt problem kanske?

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.