Bästa sätt att lösa följande problem?

Permalänk
Medlem

Bästa sätt att lösa följande problem?

Ursäkta clickbait-rubriken men svårt att komma på nåt bättre.

Jag vill skriva ett program som gör följande:

Rita upp en array av rektanglar av fixerad storlek, där de yttre dimensionerna av rutan bestäms av pixeldimensionerna från en bild eller videström. Utöver det vill jag konvertera bilden eller videon till svartvitt varpå rektanglarnas färg sedan bestäms av värdet på pixlarna. Slutligen vill jag kunna spara resultatet till en bild eller lämpligt videoformat.

Nu tänker jag att problemet i sig borde inte vara jättekomplicerat men däremot vet jag inte vad som vore lämpligt språk och vad det finns för bra bibliotek att använda. Tänker att om jag ska manipulera en videoström på detta vis kan prestanda bli rätt viktigt.

Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Fick tips om att testa Python med Pillow och Pymovie. Testade bygga ett litet program som konverterar bilder till ASCII och något liknande borde ju funka om man slänger in bilder istället för ASCII-karaktärer i konverteraren (har inte hunnit räkna ut hur man gör det än bara). Därefter får väl video bli nästa steg.

Blev även varse att man kan bädda in funktioner skrivna i C/C++ i Python så om prestanda skulle bli ett problem borde det gå att lösa den vägen.