Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Är denna setup good enough eller kommer den lida av samma problem?

https://i.imgur.com/LTOnvmX.png

Den orienteringen är den enda rätta om man ska tro gamers nexus enligt videon ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant, luft vill man inte ha, framförallt inte i pumpen. Radiatorn gör det inte lika mycket, tydligen ska de vara gjorda för att hålla luft som finns i systemet. Inte så insatt själv bör väl tilläggas.

Såg även denna tråd nyss, frågan skulle nog passa bra i denna tråd men AIO personen hittat kan ju vara en intressant lösning: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1612094-nr200p-med-rad...

Yes jag tänker mer på att ha tuberna från radiatorn i botten, annars samlas luften i tuberna och sugs in mot fläkten.

Den AIO har jag sett och den håller ju iaf luften borta från pumpen men är vattenblocket högsta punkt kommer bubblorna samlas där. Den absolut bästa lösningen är att ha en reservoar som högsta punkt där luft samlas, alternativt skulle väl Alphacools variant med kombinerad reservoar och pump vara det nästbästa alternativet.
https://www.inet.se/produkt/6912353/alphacool-eisbaer-aurora-...

Läste på om denna kylaren igår och det lutar mer åt denna för min del! Nice också att man kan utöka den med en radiator till om man vill senare.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

38 bilder senare, bara 3 som faktiskt är något att visa. :/
Utgick från detta galleri, liknande vad jag planerade att bygga. Denna person har exempelvis monterat fläkt på insidan av C14S-kylaren: https://pcpartpicker.com/b/QCCLrH

Monterad och klar. Ligger en backupdisk som blockerar främre fläkten. Ingen permanent lösning förstås, kabeln är för kort.

Grafikkort vilandes på fläktarna. A12x15. Ingen kontakt mellan kylare, fläktclips eller något annat med grafikkort. Heatpipeböjarna pekar åt vänster, bakåt i chassit i bilden.

Svårt att se men man kan skymta fläktclipet mitt i bilden. Buntband eller liknande är ju alltid ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Yes jag tänker mer på att ha tuberna från radiatorn i botten, annars samlas luften i tuberna och sugs in mot fläkten.

Den AIO har jag sett och den håller ju iaf luften borta från pumpen men är vattenblocket högsta punkt kommer bubblorna samlas där. Den absolut bästa lösningen är att ha en reservoar som högsta punkt där luft samlas, alternativt skulle väl Alphacools variant med kombinerad reservoar och pump vara det nästbästa alternativet.
https://www.inet.se/produkt/6912353/alphacool-eisbaer-aurora-...

Läste på om denna kylaren igår och det lutar mer åt denna för min del! Nice också att man kan utöka den med en radiator till om man vill senare.

Kolla så den pumpen får plats på höjden bara. Har du den på sidan så är den högre än pumpen ändå så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Kolla så den pumpen får plats på höjden bara. Har du den på sidan så är den högre än pumpen ändå så det spelar ingen roll.

Japp, jag tänker att det inte är högre än minnena och sitter dessutom lite längre ner. Radiatorn sitter i toppen och fläkten behöver ändå fästas offset pga minnena så borde inte vara några problem.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

38 bilder senare, bara 3 som faktiskt är något att visa. :/
Utgick från detta galleri, liknande vad jag planerade att bygga. Denna person har exempelvis monterat fläkt på insidan av C14S-kylaren: https://pcpartpicker.com/b/QCCLrH

Monterad och klar. Ligger en backupdisk som blockerar främre fläkten. Ingen permanent lösning förstås, kabeln är för kort.

Grafikkort vilandes på fläktarna. A12x15. Ingen kontakt mellan kylare, fläktclips eller något annat med grafikkort. Heatpipeböjarna pekar åt vänster, bakåt i chassit i bilden.

Svårt att se men man kan skymta fläktclipet mitt i bilden. Buntband eller liknande är ju alltid ett alternativ.

Tight var ordet! Tack för bilder och utförlig beskrivning tidigare!

Tycker det ser bra ut! Funderar på om A12:an till höger om CPU:n verkligen gör nytta, kanske kan hämma 140mm fläkten från att få frisk luft utifrån?

Permalänk
Medlem

Äntligen färdigtbyggt i mitt nya chassi. Satte in mitt nya 3080 TUF OC samtidigt.

Ni kommer säkerligen fasas över min kabeldragning. Gjorde ett 100% GPU +CPU test i 30 min och tempsen landade på 78/74 GPU / CPU. Jag är nöjd med det då datorn är avsevärt mycket tystare än innan. Bytte till en Noctua NH-U12S istället för en 212. Fungerar utmärkt med Corsair SF600 Plat. Strömsnål 3600 ska sägas dock.

https://imgur.com/a/zulFP5a

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Proshop hade 2 st SF750 på lager helt plötsligt

Hoppas man han få en av dom. Fått bekräftelse åtminstone

Edit: Blev restorder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Bytte till en Noctua UHS-12 iställer för 212.

Menar du NH-U12S? Varför bytte du? Inga problem trots 158mm hög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Menar du NH-U12S? Varför bytte du? Inga problem trots 158mm hög?

Tänkte att en så stor kylare som möjligt kyler bäst.

I Sweclockers recension så nämnde de att den passade perfekt och det kan även jag intyga. Har inget intresse av att köra med glassidan ska tilläggas.

"Vi valde dock att tänja lite på gränserna här och montera den 158 mm höga Noctua NH-U12S, vilken faktiskt fick plats med minsta möjliga marginal. Nämnvärt är att panelen av härdat glas minskar det tillgängliga utrymmet och inte är kompatibel med denna kylarkombination." - Från recensionen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Nån som kör NH-L12S med MSI MPG B550I GAMING EDGE WIFI? Passar kylaren utan att ta i fläktarna i toppen?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duder:

Tight var ordet! Tack för bilder och utförlig beskrivning tidigare!

Tycker det ser bra ut! Funderar på om A12:an till höger om CPU:n verkligen gör nytta, kanske kan hämma 140mm fläkten från att få frisk luft utifrån?

Tror inte den stör men frågan om den gör nytta. Bara en massa kablar innanför. Ska försöka testa optimera lite i helgen, dra med kablar bakom moderkortsplåten samt plocka bort fläktarna i taket. Den ena, som sitter ovanför A12'an blåser ut sval luft så överflödig. Den andra blåser ut varm luft men då jag satsat på övertryck så bör ändå den varma luften hitta ut.

Varje fläkt jag får bort sparar in på massor av utrymme som fläktkablarna äter upp. Både Y-kablar och förlängsningskablar.

Spelat lite på datorn, och tycker den överlag fungerar bra. Men kommer behöva se över kylningen. Provmontera om C14S samt försöka få ordning på CPU. Tycker fortfarande den går lite för varmt. Toppat 84 grader på ett dygn med snitt-temp på 60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tänkte att en så stor kylare som möjligt kyler bäst.

I Sweclockers recension så nämnde de att den passade perfekt och det kan även jag intyga. Har inget intresse av att köra med glassidan ska tilläggas.

"Vi valde dock att tänja lite på gränserna här och montera den 158 mm höga Noctua NH-U12S, vilken faktiskt fick plats med minsta möjliga marginal. Nämnvärt är att panelen av härdat glas minskar det tillgängliga utrymmet och inte är kompatibel med denna kylarkombination." - Från recensionen.

Okay!

Jag har väntat på hyper 212 v2 för den är 155mm, men nu beställde jag en Noctua NH-U12A istället.

(Har inte heller något intresse av glaspanelen)

Permalänk
Medlem

För er som letar SF750 så verkar ComputerSalg ha dessa i deras fjärrlager:
https://www.computersalg.se/i/4973232/corsair-sf-series-sf750...
Varan finns i vårt fjärrlager, leveranstiden är 3-4 arbetsdagar

Edit: UTSÅLD
Varan finns inte i lager.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

För er som letar SF750 så verkar ComputerSalg ha dessa i deras fjärrlager:
https://www.computersalg.se/i/4973232/corsair-sf-series-sf750...
Varan finns i vårt fjärrlager, leveranstiden är 3-4 arbetsdagar

Edit: UTSÅLD
Varan finns inte i lager.

Fick orderbekräftelse där står det 14/12:(
Så hoppas på nått annat snabbare än så. Stog 2-4 dagar när jag beställde men verkar inte stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Fick orderbekräftelse där står det 14/12:(
Så hoppas på nått annat snabbare än så. Stog 2-4 dagar när jag beställde men verkar inte stämma.

Trist.. Kanske värt att ha kvar bokningen ifall de magiskt dyker upp!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Trist.. Kanske värt att ha kvar bokningen ifall de magiskt dyker upp!

Jo den får ligga kvar om jag inte hittar nän annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tror inte den stör men frågan om den gör nytta. Bara en massa kablar innanför. Ska försöka testa optimera lite i helgen, dra med kablar bakom moderkortsplåten samt plocka bort fläktarna i taket. Den ena, som sitter ovanför A12'an blåser ut sval luft så överflödig. Den andra blåser ut varm luft men då jag satsat på övertryck så bör ändå den varma luften hitta ut.

Varje fläkt jag får bort sparar in på massor av utrymme som fläktkablarna äter upp. Både Y-kablar och förlängsningskablar.

Spelat lite på datorn, och tycker den överlag fungerar bra. Men kommer behöva se över kylningen. Provmontera om C14S samt försöka få ordning på CPU. Tycker fortfarande den går lite för varmt. Toppat 84 grader på ett dygn med snitt-temp på 60 grader.

Kör du dubbla fläktar på din C14S eller bara top? Velar själv mellan C14S och U12A och vill gärna köra U12A men har läst på reddit att det blir en del oljud pga att värmerören precis nuddar sidopanelen vilket skapar vibrationer, vill helst undvika det. Med U12A verkar temps under load ligga runt 65-68 grader Celsius, det är en del till dina 80+.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arganis:

Kör du dubbla fläktar på din C14S eller bara top? Velar själv mellan C14S och U12A och vill gärna köra U12A men har läst på reddit att det blir en del oljud pga att värmerören precis nuddar sidopanelen vilket skapar vibrationer, vill helst undvika det. Med U12A verkar temps under load ligga runt 65-68 grader Celsius, det är en del till dina 80+.

Kör bara en 140mm utanpå, tanken är att köra en 120mm innanför men inte tagit mig tid. Nyfiken på om det skulle förbättra temperaturerna men har varken tid eller ork just nu. Hade nog faktiskt föredragit en tornkylare, men inte helt bra med vibrationer dock. :/ Är det möjligt att klämma in något mellan chassisida och flänsarna för att minska vibrationerna? tänker mig någon typ av kuddar som tål värme.

Inte riktigt bekväm med temperaturerna, dock indikerar sensorerna att processorn aldrig throttlat så ser ändå hyffsat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Velar själv mellan C14S och U12A och vill gärna köra U12A men har läst på reddit att det blir en del oljud pga att värmerören precis nuddar sidopanelen vilket skapar vibrationer, vill helst undvika det.

Damn, oljud vill man inte ha, nu funderar jag på en "be quiet! Pure Rock 2" som är 155mm.

Och köra två sjyssta fläktar på den istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Damn, oljud vill man inte ha, nu funderar jag på en "be quiet! Pure Rock 2" som är 155mm.

Och köra två sjyssta fläktar på den istället...

Har inte märkt några tydliga vibrationer men brukar inte störa mig så mycket så kan ha missat. Båda blir säkerligen bra

Märkte att chassit mådde prima av att hamna på väggen. Satte upp två konsoler som det vilar på. När det stod på bord blev det väldigt varmt på bordet med bottmonterat 3080, det är helt borta i och med väggmontering.

Någon som vet om det passar med en 80mm längst bak? Har lite problem med att få ut värmen ur chassit.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har inte märkt några tydliga vibrationer men brukar inte störa mig så mycket så kan ha missat. Båda blir säkerligen bra

Märkte att chassit mådde prima av att hamna på väggen. Satte upp två konsoler som det vilar på. När det stod på bord blev det väldigt varmt på bordet med bottmonterat 3080, det är helt borta i och med väggmontering.

Någon som vet om det passar med en 80mm längst bak? Har lite problem med att få ut värmen ur chassit.

92mm är det du ska ha.

Kanske ändå är bra att köra en 155mm hög så man kan ha bracketen med en fläkt som drar in luft bredvid cpun.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har ett NR200P Vitt chassi som är helt oanvänt och oöppnat till salu. Beställde men har ångrat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimhall:

Hej,

Har ett NR200P Vitt chassi som är helt oanvänt och oöppnat till salu. Beställde men har ångrat mig.

Lägg upp en annons på marknaden

Permalänk
Medlem

Ni som fått ihop era byggen, vad kör ni för fläktar i chassit? Funderar på Noctua NF-A12x15 x2 i botten samt Noctua NF-S12A eller Noctua NF-A12x25 x2 i toppen.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Skrivet av zorken:

Ni som fått ihop era byggen, vad kör ni för fläktar i chassit? Funderar på Noctua NF-A12x15 x2 i botten samt Noctua NF-S12A eller Noctua NF-A12x25 x2 i toppen.

Jag kör 3 Arctic P12, två I botten och en över nätagget
Får precis in de i botten med en 1080ti strix deshroudad

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Ni som fått ihop era byggen, vad kör ni för fläktar i chassit? Funderar på Noctua NF-A12x15 x2 i botten samt Noctua NF-S12A eller Noctua NF-A12x25 x2 i toppen.

Har en NF-A12x15 på sidan, som insug ovanför L12S m samma fläkt, som blåser ner på CPU. Hade tänkt att sätta den på andra platsen på toppen, om fick plats ovan SFX-L-agg. Fick inte plats och jag kom inte på hur jag med tillgängliga medel skulle fästa Noctuafläkten i toppen. Så har medföljande Coolermasterfläkt på plats ett i toppen, den får prick plats med L12S i enda möjliga riktningen (av fyra).

Ryzen 5 3600 mellan 34-65C beroende på belastning.

Det enda jag ångrar något med bygget är LEDsen på RAMminnet..de liksom defaultar till den supersnabba växlingen mellan hela spektrumet så det ser lite disco ut på katternas träd på natten när datorn är i viloläge. Tur att bara husse verkar bry sig. (När maskinen är igång och avstängd är de möjliga att kontrollera / svarta. Icke så i sovläge oavhängigt inställning i EFI BIOS). Leds i syns alltså väldigt bra genom perforeringarna i chassit.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag kör 3 Arctic P12, två I botten och en över nätagget
Får precis in de i botten med en 1080ti strix deshroudad

Hört gott om dessa! De skulle kunna vara ett alternativ till fläktarna i toppen, de får inte plats i botten dock då 12x15 knappt får plats med den GPU jag köpt - bilder från reddit https://imgur.com/gallery/O8Uq8Rw

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Skrivet av zorken:

Hört gott om dessa! De skulle kunna vara ett alternativ till fläktarna i toppen, de får inte plats i botten dock då 12x15 knappt får plats med den GPU jag köpt - bilder från reddit https://imgur.com/gallery/O8Uq8Rw

Funderat på att deshrouda GPU helt? Kanske passar perfekt med 25 fläktar då

Men, P12 Value pack är ju sjukt grymt bra deal:
https://www.inet.se/produkt/5323035/arctic-cooling-p12-pwm-sv...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

P12 Value pack är ju prisvärt, men Inetpriset var väl inget att hurra för direkt?

Kostar 225kr på Proshop just nu, förvisso plus 39 spänn frakt.
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.