Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.7.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.7.2

Finns att ladda ner här.

Support For

• Death Stranding

• F1 2020

• Hyper Scape Open Beta

Fixed Issues

• Launching VR applications using the Oculus Rift headset may cause corruption or a system hang on Radeon RX 5000 series graphics products.

• AMD Bug Report Tool may fail to load the available application lists and does not time out when failing to load.

• Previews for video content on Netflix using Microsoft Edge browser may fail to load or appear black.

• Wallpaper Engine or system folders may sometimes be detected as a game by Radeon Settings game manager.

• Valorant fails to launch from Radeon Software Home screen or Gaming tab.

• Hyper Scape may experience an intermittent game crash or hang on Windows7 system configurations.

Known Issues

• Brightness flickering may be experienced on some VP9 video content playback through applications or web browsers on Radeon RX 5000 series graphics product system configurations.

• Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

• Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.

• With HDR enabled, Windows desktop may experience flickering, and performing a task switch while in a game may cause colors to become washed out or over saturated.

• Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI on Radeon RX 5000 series graphics products

• YouTube playback may become frozen with Microsoft Edge player and Chrome when played on an extended display on some AMD Ryzen 7 3000 series and AMD Ryzen 4000 series APU system configurations.

• Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.

• AMD is investigating isolated reports of intermittent system hangs while exiting system sleep on some AMD Ryzen 3000 Series Mobile Processors with Radeon Graphics.

• Some games may exhibit stutter intermittently during gameplay on Radeon RX 5000 series graphics products.

• AMD will continue to monitor and investigate any new reports of black screen or system hang issues during extended periods of gameplay closely. Users are encouraged to use the new Bug Reporting Tool for any issues they may encounter.[ul]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019
Skrivet av TechWolf:

[li]Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.[/li]

[li]AMD will continue to monitor and investigate any new reports of black screen or system hang issues during extended periods of gameplay closely. Users are encouraged to use the new Bug Reporting Tool for any issues they may encounter.[ul][/li]
[/ul]

Det har bara gått ett år sedan lanseringen.....

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Savage_Gray:

Tror det är ganska ovanligt så att de har svårt att upptäcka det själv. Jag har inte haft det någonsin med 5700..

Ryzen 3600, 32GB 3600Mhz (cl16), Asus PRIME B450-PLUS, 512+750GB SSD (m.2+SATA3) + 16TB 5400rpm, MSI 5700, Sound BlasterX AE-5 (AKG K273 Pro), Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Fractal Design Define 7, Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019

@Kaleid:
har personligen haft 2st rx5700xt kort.
red devil mellan jan 2020 och mars 2020
nitro+ från april till juni 2020

dessa kördes med färska win10 install. black screen på bägge när jag försökte starta spel i fullscreen, eller när startade film i mediaplayer i fullscreen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Savage_Gray:

@Kaleid:

dessa kördes med färska win10 install. black screen på bägge när jag försökte starta spel i fullscreen, eller när startade film i mediaplayer i fullscreen.

Japp, vet att vissa har drabbats. Det har tagits upp på en mängds YT videos, på en sida där de fortfarande rekommenderar AMD kort så säger de att vi har hört från er tittare att ni drabbats men vi har inte själv råkat ut för liknande problem.
Annat var det med mitt förra kort rx480 8GB som hade massa liknande problem kanske ett halvt år efter release. Klonade man bilden till TVn och sen stängde av kloningen till TVn så gick bilden på och av hela tiden med massa brus i bilden, det vara bara att resetta burken.
Ibland så kunde man även få typ green screen of death with boot, och det är förstås inte acceptabelt.

Jag brukar stänga av en del normala saker som enhanced sync och liknande, kan vara därför jag har inte haft problem? E
Ofta så är default inställningarna inte så bra idag, det gäller även mitt ljudkort som inte kör i direct-läge som default och låter rent av konstigt om man inte stänger av en del helt onödiga och ljudförsämrande funktioner.

Tillägg, använder mig bara av potplayer för att spela upp video. Kan kanske också ha något med problemen att göra? En viss kombination av mjukvara som inte fungerar rätt?

Ryzen 3600, 32GB 3600Mhz (cl16), Asus PRIME B450-PLUS, 512+750GB SSD (m.2+SATA3) + 16TB 5400rpm, MSI 5700, Sound BlasterX AE-5 (AKG K273 Pro), Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Fractal Design Define 7, Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019
Skrivet av Kaleid:

Japp, vet att vissa har drabbats. Det har tagits upp på en mängds YT videos, på en sida där de fortfarande rekommenderar AMD kort så säger de att vi har hört från er tittare att ni drabbats men vi har inte själv råkat ut för liknande problem.
Annat var det med mitt förra kort rx480 8GB som hade massa liknande problem kanske ett halvt år efter release. Klonade man bilden till TVn och sen stängde av kloningen till TVn så gick bilden på och av hela tiden med massa brus i bilden, det vara bara att resetta burken.
Ibland så kunde man även få typ green screen of death with boot, och det är förstås inte acceptabelt.

Jag brukar stänga av en del normala saker som enhanced sync och liknande, kan vara därför jag har inte haft problem? E
Ofta så är default inställningarna inte så bra idag, det gäller även mitt ljudkort som inte kör i direct-läge som default och låter rent av konstigt om man inte stänger av en del helt onödiga och ljudförsämrande funktioner.

Tillägg, använder mig bara av potplayer för att spela upp video. Kan kanske också ha något med problemen att göra? En viss kombination av mjukvara som inte fungerar rätt?

När du köper en ny bil, vill du då att den endast rullar baklänges eller vill du avnjuta av hela funktionaliteten?
När du köper ett hus, är det okej att toaletten skall stängas av tillsvidare och alla dina behov får du utföra ute på gården under en buske?
Nej.
AMD har misslyckats kapitalt med sina RDNA kort. Att stänga av funktioner som skall ingå är inte acceptabelt.
Ska jag stänga av funktioner och på detta sätt "kastrera" mitt kort och min upplevelse så ska jag även ha kraftig prisreducering för detta också.

Har endast ägt AMD/ATI kort sedan 2010. Har köpt min första Nvidia nyligen och är mycket nöjd.
It just works.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Savage_Gray:

@Kaleid:

Jag har ett rx 5700 (köptes i början på september), exakt noll problem hittills. Sedan köpte jag ett rx 5700xt i början på januari, och hade lite black screen tills nyare drivisar kom några veckor senare. Men har varit rock solid i flera månader nu. 😉

Ryzen 7 3800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2019

Hm.. jag kör för närvarande 20.5.1 och får inte upp om nya uppdateringar. Men jag hade problem förut när kortet var någon vecka gammalt och det ballade ur lite hur som helst. Nu har det fungerat sen jag laddade ner 20.5.1 sen någon månad tillbaka.

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Savage_Gray:

När du köper en ny bil, vill du då att den endast rullar baklänges eller vill du avnjuta av hela funktionaliteten?
När du köper ett hus, är det okej att toaletten skall stängas av tillsvidare och alla dina behov får du utföra ute på gården under en buske?
Nej.
AMD har misslyckats kapitalt med sina RDNA kort. Att stänga av funktioner som skall ingå är inte acceptabelt.
Ska jag stänga av funktioner och på detta sätt "kastrera" mitt kort och min upplevelse så ska jag även ha kraftig prisreducering för detta också.

Har endast ägt AMD/ATI kort sedan 2010. Har köpt min första Nvidia nyligen och är mycket nöjd.
It just works.

Säger verkligen inte att det är OK att kort krånglar så, hade som sagt massa problem med rx480 ett bra tag framåt, det är inte kul att trycka på reset knappen för att fixa ett fel som ett modernt kort inte bör ha.
It just works är dock det normala jag har haft med AMD, men det går att nämna ett t.ex. när Mass Effect 1 släpptes så flimmrade vattnet i och det tog 2 drivrutiner innan det fixades och de hade problem med frametimes rätt länge och hade därmed mer ryckig bild än Nvidia. Det sammanfattar i stort sett problemen sedan 97.

Liknande små problem har även förekommit med Nvidia kort (framför allt så hade jag mest problem med voice coil whining) som gjorde att jag slutade rätt tidigt att ha dem ett bra tag framåt. Korten renderade heller inte stjärnorna i Thief 2 alls vilket var problematiskt eftersom jag spelade fan missions under åratal.

Eftersom jag har freesync skärm så har jag inte ens funderat på enchanced sync.

Default inställningen i flera Soundblaster ljudkort, även de senare är att 2 kanals ljud inte är på och crystalizer som ska "förbättra" ljudet är på som default, vilket tar död på ljudets neutralitet. Tror att i det fallet så missar många att stänga av det och får då faktiskt en sämre upplevelse, men orak frekvensgång och mer distorsion i signalen än man bör ha.
Inte alls omöjligt att många av dessa påhitt från grafikkortföretagen gör samma sak, det är ju i alla fall rät vanligt att många TV har helt fel inställningar och inte alls kalibrerade för neutral bruk.

Samma med windows, har haft nära nog noll problem i Win7 och XP, men Win10 har ställt till med massa sattyg. Vet inte hur ofta startmenyn och sök funktionen har helt slutat fungera, så det är lite upp och ner med precis vilket företag som helst.

mx518 var en fantastisk mus men när jag behövde köpa en nyare version så höll den ett halvt år, knapptryckningar registreras inte..ok, köper en till och det är samma sak med den. När Vista kom ut så ansvarade Nvidia för 40% av alla krascher p.g.a. usla drivrutiner.

Hur som helst, så fungerar mitt 5700 utan problem och den lär få hänga med minst ett år till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av kievY:

Hm.. jag kör för närvarande 20.5.1 och får inte upp om nya uppdateringar. Men jag hade problem förut när kortet var någon vecka gammalt och det ballade ur lite hur som helst. Nu har det fungerat sen jag laddade ner 20.5.1 sen någon månad tillbaka.

Vad har du för inställningar på " Föredragen programversion " ?! (Systemfliken i Radeon Software)

Den behöver vara inställd på " Rekommenderade + Valfria " om du ska få info om alla uppdateringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Inga blackscreens här, hade bara första månaden sen har allt rullat på utan anmärkning.

Ryzen 5 3600, AOC C24G1, Rx 5700 pulse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Savage_Gray:

Nej.

It just works.

Skrivet av Insanyrd:

Jag har ett rx 5700 (köptes i början på september), exakt noll problem hittills. Sedan köpte jag ett rx 5700xt i början på januari, och hade lite black screen tills nyare drivisar kom några veckor senare. Men har varit rock solid i flera månader nu. 😉

Jag har kört Nvidia GPU sedan Riva TNT2-korten men har börjat snegla på AMD sedan deras framgångar med Ryzen-serien på CPU-sidan. Tyvärr drabbades en polare av ett "defekt" 5700XT med svarta skärmar som drev honom till vansinne. Komplett bytte ut kortet till ett Nvidia 2070 och sedan har det bara fungerat(han har bara haft Radeon kort tidigare).

Jag är ingen Nvidia-fanboy men tycker det är synd att AMD inte kommer tillrätta med sina drivrutiner så att de på allvar kan börja konkurrerar med Nvidia som vuxit sig lite väl stora nu... Jag tror exempelvis att uppföljaren till 5700XT byggd på RDNA2 kan bli mycket "bang for the buck" i höstens lanseringar.

Ryzen 7 1700 || Noctua NH-L12 || Asrock AB350 mITX Fatal1ty || Asus Dual GTX1060 6Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF450 || Louqe Ghost S1 Limestone

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Är HWS standard nu i alla nya drivrutiner eller?

⚙️ NCASE M1 V5 | Ryzen 1700X 3.7Ghz @ 1.25v | G.Skill FlareX 3200MHz CL14 @ 1.35v | 5700XT 2050Mhz @ 1050mV
🖥️ Lenovo Y27q-20 1440p IPS @ 165Hz ⌨️ Ducky Mecha Mini 🖱️ Logitech G Pro Wireless + Powerplay
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Sony MDR-Z7M2 | Dynaudio Xeo 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av Reiker:

Jag har kört Nvidia GPU sedan Riva TNT2-korten men har börjat snegla på AMD sedan deras framgångar med Ryzen-serien på CPU-sidan. Tyvärr drabbades en polare av ett "defekt" 5700XT med svarta skärmar som drev honom till vansinne. Komplett bytte ut kortet till ett Nvidia 2070 och sedan har det bara fungerat(han har bara haft Radeon kort tidigare).

Jag är ingen Nvidia-fanboy men tycker det är synd att AMD inte kommer tillrätta med sina drivrutiner så att de på allvar kan börja konkurrerar med Nvidia som vuxit sig lite väl stora nu... Jag tror exempelvis att uppföljaren till 5700XT byggd på RDNA2 kan bli mycket "bang for the buck" i höstens lanseringar.

Yes, jag har kört nvidia sedan geforce 2 tiden. Sista Nvidia kortet är ett rtx 2070, men blev så förbannad när flera moderna spel antingen kraschade eller fick problem med stutters väldigt ofta. Så gjorde slag i saken och köpte AMD istället och vips så fungerade allt. Testade oxå raytracing och blev ännu mer besviken när jag nästan halverade fps:en till en väldigt liten visuell skillnad. Så vi får se vad jag köper nästa gång, AMD eller Nvidia. Det kort som ger mest pang för pengen blir mitt köp till hösten/vintern.

Ryzen 7 3800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI on Radeon RX 5000 series graphics products.

Tror folket att dom kommer lösa denna snart?
Kör via förstärkare till tvn uteslutande, så lider av detta i typ Netflix/Spotify men nästintill in alla i spel.
Annars har det varit problemfritt sedan februari då jag köpte det.

3700X (Noctua NH-U12P) ■ MSI B450M Mortar Max ■ RX 5700 ■ 16GB DDR4 @ 3200 MHz ■ SSD 240GB + 128GB ■ Corsair AX860 ■ Sennheiser PC363 ■ Dell Ultrasharp U2711 + PS4 PRO & Switch Lite

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Savage_Gray:

@Kaleid:

Har inte fått någon svartskärm i spel, lirar iofs. bara 3st spel, Unreal Tornament/Quake Champions/Doom 2016.. men däremot har jag fått både svart skärm & grön skärm? (tror det har hänt 4-5ggr sedan december) när jag kollar på youtube & då drog jag bara ut hdmi kontakten från grafikkortet & satte i den igen så kom bilden tillbaka. Jag vet att det hjälpte att stänga av maskinvaruacceleration i chrome men numera kör jag med maskinvaruacceleration på & har inga problem med youtube.. Och köra upp film i helskärmsläge har jag inte haft något problem med.

En del hade/har problem med att väcka datorn ur vila men det har jag inte med min Philips skärm, men när jag kopplade in min gamla HP L2335 skärm från 2005 gick det att väcka den 2ggr sedan svartskärm!

4790K | MSI RX 5700 Gaming X | 16GB Crucial 1600MHz | Asus Z97-A | Seasonic P-760w Platinum | Define S | Philips 274E 27"
HTPC Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av TechWolf:

Vad har du för inställningar på " Föredragen programversion " ?! (Systemfliken i Radeon Software)

Den behöver vara inställd på " Rekommenderade + Valfria " om du ska få info om alla uppdateringar.

Nu så poppade den igång och laddade ner när jag ändrade inställningarna. Tackar

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

1 5700XT, 1 Radeon VII, 1 Vega 56 & 3 st Vega 64 körandes just nu i olika system (de 3 st Vega 64 korten körs i samma system) och aldrig en blackscreen. För mig är dessa problem så främmande.

MSI MEG X570 UNIFY| AMD Ryzen 9 3950X| Custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3800 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNOVA 1600 P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Savage_Gray:

Har inte haft några black screens sen i Januari och då var de just 2020 adrenalin drivrutinen som orsaka det för mig innan med 2019 versionen hade jag inga problem så backade bara tillbaka tills de släppte nya drivrutiner i februari

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 4x8gb 3200mhz GPU: ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2016

"Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30."
Tog bara några år men kul att dom faktiskt erkänner att det är problem efter bara ha gett förslag på standardåtgärder.