Teknikstund – så fungerar färgmätningarna

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund – så fungerar färgmätningarna

Skärmtestare Thomas Ytterberg går igenom vad färgmätningarna i TV- och skärmtester innebär och hur du tolkar resultaten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag måste kommentera innan jag ens tittar: GRYMT!!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

Jag måste kommentera innan jag ens tittar: GRYMT!!!

Jag är ju lite biased (men har sett video ) men kan inte annat än att hålla med

Mycket lärorikt!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra video med bra förklaring med varför man mäter som man gör.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Faktiskt bra, fyllde i några luckor i min kunskap, gillade jämförelserna bäst speciellt färgtemp och hur det påverkar hur man uppfattar färger.

Skulle vara roligt med en video som trycker lite hårdare på jämförelser tex hur uppfattar vi bilden vid skiftande färgtemperaturer, gamma, gråskalor, felaktiga färger etc.

Sen hur åtgärdar vi detta enklast, tex kör själv med an i1 Display Pro etc och vad tjänar vi på en bild i Rec709/sRGB jämfört med allt åt h-e

Men överlag 10/10

-EDIT-

Sen en sak som är svår att förmedla är skillnaden på skärmar som klarar 60% srgb, 90% srgb, 100% srgb, minns en tidigare video från laxpudding hur en adobesrgbskärm visar bilderna översaturerade.

Sen är ju frågan hur får man fram budskapet till en som sitter vid en tex 60% srgb panel kanske det inte spelar någon rolleller gör det det?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Stort tack för videon! Mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

Någon som försöker likna Trump?

Tack för denna, ska läsas!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Mycket bra video!

Ju mer man lär sig av dig @laxpudding ju mer vill man få en kalibrerad skärm. Synd att det säkert inte finns någon expert i den lilla staden jag bor i.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tusen tack, alltid lika intressant. Keep it up!

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Hatten av!

Sjukt imponerad hur du lägger fram ellt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jättebra video, i vanlig ordning. Något jag tycker kan diskuteras är dock deltaE. Du har väl inte fel i sak men något som kan påpekas är att ett deltaE runt 3 är osynligt för de flesta.

Här finns förvisso lite "beror på" och vem som tittar. Generellt är det dock en väldigt liten skillnad som de allra flesta inte kan se. Särskilt inte med deltaE 2000 som ska vara bättre viktad än tidigare.

I sak är det dock sant att det i vissa fall går att se mindre skillnader. Det är vad JND är tänkt att mäta och där tycks gränsen ligga runt 1 deltaE. Men alltså, det är under väldigt kontrollerade former (och förmodligen med folk som jobbar med färg). Typ, ingen på SweC skulle se skillnaden.

Permalänk
Medlem

Tack för guiden.
En sak bara, hur ställer jag in min skärm i Lök-läge? Man vill ju göra som proffsen.

Visa signatur

Test

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stefanp67:

Sen en sak som är svår att förmedla är skillnaden på skärmar som klarar 60% srgb, 90% srgb, 100% srgb, minns en tidigare video från laxpudding hur en adobesrgbskärm visar bilderna översaturerade.

Sen är ju frågan hur får man fram budskapet till en som sitter vid en tex 60% srgb panel kanske det inte spelar någon rolleller gör det det?

Därför jag tydlig sätter "simulerad" Det är bara ett illustrerande exempel på hur det kan skilja sig och när man stärker färger inom sRGB/Rec709 på det sättet blir det mer luminans i färgerna, inte större mättnad.

För att förstå hur en skärm med större färgrymd återger en bild avsedd för en mindre färgrymd måste man se det med egna ögon. Man är begränsad av den skärm man sitter framför. En skärm som troligtvis är fysiskt inkapabel att återge de mer mättade färgerna. Det jag kan göra är att demonstrera på ett ungefär hur skillnaden ter sig. Vilket då – eftersom vi är inom sRGB/rec709 – blir mer en skillnad i luminans och mer pastell. För egna ögon är en skärm med sig 130% av sRGB (förutsatt att dessa 30% extra är jämnt fördelade) mer av en jordkaraktär – djupare – i hur färgerna är mer intensiva.

Men som skrivet omöjligt att demonstrera på en godtycklig skärm eftersom det handlar om fysikaliska skillnader i hur de alstrar ljus.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gamblor:

Tack för guiden.
En sak bara, hur ställer jag in min skärm i Lök-läge? Man vill ju göra som proffsen.

I en del fall räcker det med att ta skärmen ur kartongen, ansluta ström, grafikkort och trycka på Powerknappen.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle googla det här men kan jag få svar på (min) eviga fråga varför USA fick namnet NTSC och Europa fick nöja sig med PAL som tv standarder? Kunde de inte enas med samma standard samtidigt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DasIch: DeltaE är matematik sprungen ur mätningen. Det säger egentligen inte så mycket om produkten som helhet eller sådant som kommer av biologin, likt metamerism. Jag är därför väldigt försiktig med att dra definitiva slutsatser om produkter baserat på dE-värden. Mer en verifiering att det jag mäter är som det ska.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swedman18:

Jag kanske skulle googla det här men kan jag få svar på (min) eviga fråga varför USA fick namnet NTSC och Europa fick nöja sig med PAL som tv standarder? Kunde de inte enas med samma standard samtidigt?

Det kunde man inte och PAL är 60-talet, NTSC är 50-talet men var orealistiskt blev därför aldrig verklighet och reviderades till SMPTE-C under 70- och 80-talet. SMPTE-C är som vad man egentligen menar när man säger "NTSC" i färgsammanhang.

När man satte sig ned på 90-talet och enades om en internationell FN-reglerad standard, alltså ITU Rec.709, kom man överens. Det blev PAL-systemet med en liten skillnad med någon procent på grönt, för att möta amerikanskt önskemål om SMPTE-C.

Permalänk

Oj, mycket fakta men väldigt pedagogiskt förklarat. Efter halva videon snurrade det dock i huvudet av alla begrepp så det får bli en till genomtittning senare.

Jag provade att sänka uppspelningshastigheten till 0,75 för att hinna med mentalt, men det blev en enormt komisk effekt där Herr Laxpudding verkade småfull à la Leif GW Persson så det gick ännu sämre att fokusera på innehållet.

Permalänk
Medlem

Alltid lika intressant att lyssna på.

Like kul varje gång att lyssna på dig, Har flera gånger tänk på att det skulle vara intressant om någon gjorde en video om detta. Bang så gjorde du det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Mycket bra video!

Ju mer man lär sig av dig @laxpudding ju mer vill man få en kalibrerad skärm. Synd att det säkert inte finns någon expert i den lilla staden jag bor i.

Kan vara värt att ta en koll på Media Markt inom kort, håller på att se över kalibrering av monitorer utöver TV, dock inget som är spikat än.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Kan vara värt att ta en koll på Media Markt inom kort, håller på att se över kalibrering av monitorer utöver TV, dock inget som är spikat än.

Låter bra! Hoppas de kan åka hem till mig 4,5 mil (från Linköping) också
Vad jag har förstått/missförstått så är det i den miljön som Monitorn/tvn ska stå i där man ska kalibera för att få riktigt bra kalibrering.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagers:

Låter bra! Hoppas de kan åka hem till mig 4,5 mil (från Linköping) också
Vad jag har förstått/missförstått så är det i den miljön som Monitorn/tvn ska stå i där man ska kalibera för att få riktigt bra kalibrering.

Både jag och nej. Kalibrering är att ställa in skärmen så gott det går för att följa en standard. Då är skärmen korrekt och kalibrerad oavsett var den används. I en kolgruva. På en fotbollsarena. Hemma i vardagsrummet. Och så vidare.

Däremot är ju miljön mer eller mindre rätt i dessa fall. Därför bör man anpassa displayen efter rummets förutsättningar. Detta eftersom de flesta inte kan – eller vill för den delen – anpassa rummet efter skärmens förutsättningar. Särskilt om det handlar om display avsedd för reproduktion snarare än produktion. Det vill säga du som ska titta på film och spela spel. Skulle man däremot ta betalt för att producera rätt färger är det mer värt att börja anpassa rummet efter displayen. Köpa gardiner, kontrollera belysningen, måla väggarna grå etc.

Till de anpassningar och kompromisser man gör för miljön hör sådant självklart som att anpassa ljusstyrkan efter rummet. Inte svårt utan det kan man göra själv och det som har minst inverkan på precisionen i kalibreringen. För väldigt ljus eller väldigt mörka rum är det också värt att arbeta med gamma-inställningar. Så mycket mer kan man sällan göra med en datorskärm.

Ju mer man ändrar detta på egen hand, desto större risk att man inte längre har en kalibrerad bild. Då börjar det komma in ett tydligt behov att kalibreringen bör ske på plats.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack! Då tror jag att jag hänger med.

Så om jag skulle ta mina två Dell 2518 och 2515 monitorer och t.ex. åka till Media Markt och de kalibrerar dessa så skulle jag få "en tillräckligt" kalibrerad monitor än att inte göra det alls. De kanske är bra kalibrerade från början, men man vet att de är mer rätt. Producerar inte något på professionell nivå utan mest Surf, webbutveckling och lite spel på amatörnivå.
Är nog mer känslan att det är rätt inställt som jag letar efter.

Men Tvn skulle jag vilja hellre få rätt, men är ju jobbigt att släpa på en LG OLED 55".

Vi får se om MM får igång det så man kan lösa det genom dom.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lagers: Kolla med dem kring vad de kan göra.

Med Dells skärmar ska man kunna ställa vitbalansen med RGB-reglaget och inte så mycket mer. Så de kan fortfarande se ganska olika ut de två skärmarna. Mer genomtänkt är att också profilera skärmarna efter RBG-justering vilket öppnar för att program som använder profiler blir mer konsekventa i hur de reproducerar bilder, exempelvis Photoshop.

Annars, kostnadsmässigt är du med två skärmar upp i en nivå där du själv skulle kunna investera i en x-rite i1 Pro och börja profilera och själv justera vitbalansen med RGB-reglagen, samt regelbundet kontrollera och göra om detta. Då betalar du mindre i pengar men också en del i tid att fördjupa dig i ämnet.

Permalänk
Medlem

Mycket bra video detta även om den är lite svår att ta sig igenom pga faktamättnaden! En uppföljande live-stream där du sitter och kalibrerar en skärm live samtidigt som du förklarar vad du gör och hur de olika inställningarna påverkar bilden hade i alla fall jag uppskattat. Då hade du även kunnat svara på chattfrågor live. Hade blivit en riktig pang video tycker jag!

Personligen gillar jag inte riktigt hundraprocentigt rätt kalibrerade skärmar. Tycker de blir lite dassiga då, mina ögon tycks föredra skärmar som avviker lite med det gröna (lite mer grönt helt enkelt) då känns det vita korrekt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Personligen gillar jag inte riktigt hundraprocentigt rätt kalibrerade skärmar. Tycker de blir lite dassiga då, mina ögon tycks föredra skärmar som avviker lite med det gröna (lite mer grönt helt enkelt) då känns det vita korrekt.

Det är därför det finns standarder – för att få bort godtycket om hur det ska se ut.

När det finns referenspunkt att ankra bilden vid kan du som producent se till att få din önskan om en grönaktig ton i bilden på det du skapar. Och följer alla displayer referensen när de reproducerar kommer de att se din bild så som den är skapad. För annars blir det godtycklig, till exempel att de personer som föredrar en avvikelse mot magenta inte längre märker av det gröna i dina bilder.