Permalänk
Medlem

Lenovo legion T5

Vad tycker ni om denna ?
I5,2060,16gb(3200), 512gb

Vet att man säkert kan tjäna någon krona på att bygga själv, men då jag mest pillar sönder saker föredrar jag köpa färdiga datorer som jag snabbt kan lämna tillbaka om något blir fel.

Permalänk
Medlem

Varför inte låta inet bygga åt dig?

Som exempel kommer jag undan för ungefär samma med detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/13898401

eller med intel https://www.inet.se/kundvagn/visa/13898407

edit: trött och glömde psu: https://www.inet.se/produkt/6903066/be-quiet-pure-power-11-50...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Här är en betydligt bättre build än den där pre builden

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Vad gör den builden så mycket bätttre? Med lenovo får jag ju dessutom Windows färdigt och klart.

Permalänk
Medlem

Nästan samma build förutom bättre processor, förstår inte vad jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@JohanFlodqvist:

Vad gör den builden så mycket bätttre? Med lenovo får jag ju dessutom Windows färdigt och klart.

Tråkiga med Lenovon är ju att de som alla andra är fula nog att slänga in ett 400W nätagg i en dator med ett 2060 samtidigt som de själva rekommenderar minst 500W för det grafikkortet på sin egen hemsida... Sen är det ett moderkort som varken kan utnyttja överklockning eller köra minnena i sin fulla hastighet.

Förutom att chassit såklart är uselt som det är med alla märkesdatorer. Noll luftflöde eller väldigt dåligt isolerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@JohanFlodqvist:

Vad gör den builden så mycket bätttre? Med lenovo får jag ju dessutom Windows färdigt och klart.

Den är bättre på exakt varje enskild komponent:

Ryzen 3600 är en bättre cpu än en 10400, i synnerhet när man har flera saker igång samtidigt eftersom den har 6c/12t mot en 10400 som endast har 6c/6t. Det går här heller inte att kolla på en direkt jämförelse mellan dessa två chip eftersom de alltid har Ryzen cpu'n i stock, trots att i stort sett varenda användare av en Ryzen 3000 använder Ryzen master som tillåter processorn att klocka högre utan att behöva överklocka. Dessutom så får en Ryzen 3000-cpu upp emot 10% extra prestanda i spel med 3600mhz minnen mot 3200mhz. Så i slutänden blir en Ryzen 3600 bättre i spel än en 10400 med 3200mhz minnen.

Som jag just pratat om så får du 3600mhz minnen istället för 3200mhz och med det valda moderkortet på Legion-burken så verkar minnena inte ens kunna gå i 3200mhz eftersom att de i vanliga orning med en pre-build valt det absolut sämsta moderkortet som bara går att få vilket även leder till att dina möjligheter till att byta cpu i framtiden är små, samma sak gäller för minnen.

Chassit jag valt är ett p400a som är ett av marknadens absolut bästa chassin sett till luftflöde och där med temperaturer vilket gär att dina delar kan gå svalare och cpu'n och gpu'n därmed kan boosta högre än annars. I Legionburkens fall är det tvärt om en liten bastu nästan helt utan luftflöde som kommer låta datorn gå både varm och högljudd. Dessutom har du riktigt bra uppgraderingsmöjligheter med ett P400A tack vare ett bra moderkort, stort och rymligt chassi samt en riktgt bra PSU till skillnad från i pre-builden där det troligtvis inte ens finns anslutningsmöjligheter för ett kraftfullare grafikkort tack vare den undermåliga kapaciteten med 400W. https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI

Grafikkortet kan jag väl inte säga så mycket mer om än att det helt enkelt är ett grafikkort som kommer generera fler fps.

Som grädde på moset så får du en 1tb ssd istället för en 512gb, det är alltså dubbla kapaciteten.

Burken är helt enkelt bättre på exakt varje enskild komponent och det enda du behöver göra är att ladda ner windows till en usb från Microsofts hemsida.

Slänger du på några hundralappar till kan du få ett ännu bättre grafikkort:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Den är bättre på exakt varje enskild komponent:

Ryzen 3600 är en bättre cpu än en 10400, i synnerhet när man har flera saker igång samtidigt eftersom den har 6c/12t mot en 10400 som endast har 6c/6t. Det går här heller inte att kolla på en direkt jämförelse mellan dessa två chip eftersom de alltid har Ryzen cpu'n i stock, trots att i stort sett varenda användare av en Ryzen 3000 använder Ryzen master som tillåter processorn att klocka högre utan att behöva överklocka. Dessutom så får en Ryzen 3000-cpu upp emot 10% extra prestanda i spel med 3600mhz minnen mot 3200mhz. Så i slutänden blir en Ryzen 3600 bättre i spel än en 10400 med 3200mhz minnen.

Som jag just pratat om så får du 3600mhz minnen istället för 3200mhz och med det valda moderkortet på Legion-burken så verkar minnena inte ens kunna gå i 3200mhz eftersom att de i vanliga orning med en pre-build valt det absolut sämsta moderkortet som bara går att få vilket även leder till att dina möjligheter till att byta cpu i framtiden är små, samma sak gäller för minnen.

Chassit jag valt är ett p400a som är ett av marknadens absolut bästa chassin sett till luftflöde och där med temperaturer vilket gär att dina delar kan gå svalare och cpu'n och gpu'n därmed kan boosta högre än annars. I Legionburkens fall är det tvärt om en liten bastu nästan helt utan luftflöde som kommer låta datorn gå både varm och högljudd. Dessutom har du riktigt bra uppgraderingsmöjligheter med ett P400A tack vare ett bra moderkort, stort och rymligt chassi samt en riktgt bra PSU till skillnad från i pre-builden där det troligtvis inte ens finns anslutningsmöjligheter för ett kraftfullare grafikkort tack vare den undermåliga kapaciteten med 400W. https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI

Grafikkortet kan jag väl inte säga så mycket mer om än att det helt enkelt är ett grafikkort som kommer generera fler fps.

Som grädde på moset så får du en 1tb ssd istället för en 512gb, det är alltså dubbla kapaciteten.

Burken är helt enkelt bättre på exakt varje enskild komponent och det enda du behöver göra är att ladda ner windows till en usb från Microsofts hemsida.

Slänger du på några hundralappar till kan du få ett ännu bättre grafikkort:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,236123,304870,305422,312288,207050,288864,305120

Tack för ett så informations rikt svar, blir att hålla mig borta från den lenovon. Är väll enkelheten som lockar. Får bli att låta webbhallen/inet bygga ihop datorn ovan.

Tack

Permalänk
Medlem

Största fördelen med "custom" är att du kan uppgradera datorn längre fram. Alla komponenter är standardiserade med portar, kablar, kontakter, layout osv. Det är dock inte alltid så med OEM maskiner från tex Lenovo. Dom kanske har andra kontakter för ström, kanske för få kontakter, saknar SATA portar för fler hårddiskar osv osv.
Lenovo är slit och släng, köp den i dag och köp en ny för 12000 om 3-5 år.

Ett bygge däremot låter dig byta grafikkort och då kanske du slipper lägga ut pengar på minne, cpu, moderkort men endå få en bra prestandaförbättring. Ett chassi och psu köpt i dag kommer fortsätta funka med komponenter om 5 eller 10 år (troligen, då grejerna är kompatibla med saker från 90 talet fortfarande).