Grannbarnen gör mig snart tokig!

Permalänk
Medlem

Lång tråd med många svar men det undras mig om jag inte hade försökt säga åt barnen någorlunda vänligt men bestämt på egen hand, dvs. inte gå via föräldrarna.

Risken att detta inte är särskilt framgångsrikt är ju ganska stor, men av alla tänkbara alternativ så tror jag mest på den idén. Dessa barn kan ju lida av både ditten och datten men ett av problemen verkar ju vara att föräldrarna spelat bort sitt auktoritetskort så till den grad att de inte ens försöker längre. En annan förklaringsmodell är ju att de är patologiskt hänsynslösa och oengagerade och bara inte bryr sig. Ingenting verkar invagga hopp om att föräldrarna kan eller vill försöka "fixa" problemet.

Är problemet i grund och botten relaterat till auktoritet och gränsdragningar skulle du, TS, potentiellt kunna göra en hel del gott genom att försöka ställa krav och etablera en relation med dig själv som "resonlig auktoritet".

Permalänk
Medlem

@Olegh: Det är föräldrarna som bestämmer när barnen får leka och härja, så vill TS sitta ute och sova säg efter 19:00 så får han väl kommunicera med föräldrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Olegh: Det är föräldrarna som bestämmer när barnen får leka och härja, så vill TS sitta ute och sova säg efter 19:00 så får han väl kommunicera med föräldrarna.

Den ena utesluter ju inte det andra. Rent taktiskt så vidhåller jag att chansen att få till stånd en förändring är större om TS pratar med barnen själv, direkt. Jag förstod det som att barnen är så pass gamla att de bör gå att föra ett resonemang som utgår från att skrik är störande och irriterande.

I den begränsade utsträckning som barnen har kapacitet och förmåga att visa hänsyn, så är det precis den man bör försöka hitta och locka fram. Som jag skrev så är nog chansen att lyckas ganska liten men även om man bara lyckas med 10% av vad man hoppades på så är det en framgång.

Permalänk
Medlem

TS bör gå över när det är som värst dock då man som förälder blir just blind som någon påpekat, att då gå över när helvetet är öppet och prata blir ett uppvaknande.

Var tillmötesgående och öppen/ärlig så går allt bra

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Lång tråd med många svar men det undras mig om jag inte hade försökt säga åt barnen någorlunda vänligt men bestämt på egen hand, dvs. inte gå via föräldrarna.

Risken att detta inte är särskilt framgångsrikt är ju ganska stor, men av alla tänkbara alternativ så tror jag mest på den idén. Dessa barn kan ju lida av både ditten och datten men ett av problemen verkar ju vara att föräldrarna spelat bort sitt auktoritetskort så till den grad att de inte ens försöker längre. En annan förklaringsmodell är ju att de är patologiskt hänsynslösa och oengagerade och bara inte bryr sig. Ingenting verkar invagga hopp om att föräldrarna kan eller vill försöka "fixa" problemet.

Är problemet i grund och botten relaterat till auktoritet och gränsdragningar skulle du, TS, potentiellt kunna göra en hel del gott genom att försöka ställa krav och etablera en relation med dig själv som "resonlig auktoritet".

Står helt bakom denna beskrivning av problemet. Har haft mycket kontakt med socionomer och sociologer i mitt arbete och de pratar ofta i dessa termer. Dessa är alltså människor som fyller rankerna inom kommunernas socialtjänst-verksamheter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Inaktiv

prata med dina grannar, jag är övertygad om att de lyssnar på dig, hade själv en som bodde ovanpå mig i ett par års tid med småbarn som inte hade några tider och fick leva rövare dygnet runt. Jag ringde på en kväll på en vardag kl halv tolv då ungarna hade sprungit runt i 2 timmar, förklarade att det lät som en jordbävning hos mig då ungarna springer fram och tillbaka gång på gång på gång och att jag ska upp och jobba tidigt på vardagarna.

De hade ingen aning om att det var så lyhört här och från den dagen var det inga problem med stojiga ungar sent på kvällarna.

Min son spelar trummor sedan ett par år tillbaka, och fast det är digitaltrummor så fortplantas ljudet från baspedalen och det dunkar rätt bra när han spelar. Gjorde upp med grannarna att inget spelande efter kl 20:00 på kvällarna oavsett vardag el helg och det har funkat utan problem, han spelar ca 1-2 timme om dan när han tränar som mest, så om folk bara orkade prata med varandra så löser det många problem.

Sedan finns det såklart grannar son skiter i vad man säger ochså, men börja med att prata med varandra .

Permalänk
Medlem

Våra villa grannar har 3 små hundar som skäller på ALLT som rör sig förbi på vägen. Folk gående, cyklar, bilar, fåglar, flugor, spöken osv.

Pratat med grannarna flera gånger men de säger bara typ "de lyssnar inte på oss".
Försökt tipsa om ex anti-skall halsband som inte är skadliga (dvs inget el) för träning osv.

Men inte hänt något på alla år. De säger typ "HÅLL KEFT" när de skäller konstant men hundarna tittar inte ens på dom.

Men vad ska man göra, tyvärr är det ju så. Grannarna kan göra det mesta så länge det inte sker konstant under nattetid.

PS. Vi har också flera hundar. Ingen utav dom skäller det minsta på saker som rör sig på vägen.

Vi har även en som tränar Agility kl 22+ ibland på vardagar där den hunden skäller nonstop i 30-50 min.

Vissa folk borde helt enkelt varken ha djur eller barn